י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

התיעוד הוכיח: השוטרים שיקרו והחרדי זוכה

בפעם השישית: מפגין חרדי זוכה בעקבות תיעוד וידאו המוכיח כי שוטרים שיקרו בעדויותיהם • הפעם השוטרים טענו כי הם ראו את המפגין מיידה את האבן, אלא שבתיעוד נראים השוטרים כשגבם אל מיידה האבן

רגע זריקת האבן, פני השוטרים לעבר הניידת
רגע זריקת האבן, פני השוטרים לעבר הניידת



בפעם השישית: מפגין חרדי זוכה בעקבות תיעוד וידאו המוכיח כי שוטרים שיקרו בעדויותיהם.

בתחילת חודש אב תשע"ז, נערכה הפגנה בסמוך ללשכת הגיוס ברחוב רש"י בירושלים. במהלכה, נזרקה אבן לעבר ניידת משטרה ושמשת החלון התנפצה. יונתן בן גיגי, נעצר במקום על ידי שוטר ושוטרת ובהמשך הוגש נגדו כתב אישום המייחס לו עבירות של התפרעות והתנגדות למעצר, נסיון תקיפת עובד ציבור והיזק לנכס.

בן גיגי, חוזר בתשובה תושב ירושלים שהתגורר בעבר בעיר אשדוד, שיקר לשוטרים לאחר מעצרו וסיפר שהוא מתגורר באשדוד והיה בדרכו לתחנה המרכזית הסמוכה ללשכת הגיוס על מנת לנסוע לביתו. לדבריו, הוא נקלע למקום, ראה את ההפגנה אך לא הייתה לו כל כוונה להשתתף בה.

השוטר יעקב עדן העיד כי זיהה בחור שעמד מלפניו במרחק של כ-2 מטרים, כשהוא זורק אבן לעבר הניידת, מה שניפץ את החלון לצד הנהג, הוא עצר אותו תוך התנגדות. השוטרת עדן בנקר העידה כי לא ראתה תחילה את הבחור זורק אבן, אך לאחר זמן מה נזרקה אבן נוספת, אז היא עמדה כשפניה מופנים אליו, ועצרה אותו יחד עם השוטר יעקב עדן. הבחור עצמו נימק כי התנגד למעצר, מאחר ולא ידע מי מתנפל עליו, למרות שהם היו לבושים במדי משטרה.

תיעוד השלכת האבן, כאשר פני השוטר לעבר הניידת ולא לעבר מיידה האבן. צילום: מחאות החרדים הקיצוניים

השופט אילן סלע לא קיבל את גרסת בן גיגי שלא נטל חלק ב'התקהלות שהפכה להתפרעות' וכי הוא נקלע מקום באקראי, "דבריו אינה עולים בקנה אחד עם גירסתו המלאה ולא עם גרסתו השקרית אותה טען בחקירתו במשטרה". השופט הרשיע אותו על השתתפות בהתפרעות והתנגדות למעצר.

לעניין השלכת האבן, התברר כי השוטרים שיקרו. בתיעוד וידאו שהוצג בפני בית המשפט, נראה כי האבן נזרקה מהכיוון בו עמד הנאשם בן גיגי, עם זאת "מהסרטון עולה בבירור כי השוטרים, במיוחד השוטר עדן אך גם השוטרת בנקר, לא היו עם פניהם לכיוון האיזור ממנו נזרקה האבן" אמר השופט. שניהם הבחינו קודם בפגיעת האבן בניידת, כשפניהם לעבר הניידת ואז הם הסתובבו לכיוון ממנו הושלכה האבן. "בסרטון ניתן להתרשם בבירור כי שני השוטרים לא ראו את רגע זריקת האבן על ידי מי שזרקה, וקיים איפא, ספק אם הזיהוי שלהם את הנאשם כמי שהשליך את האבן, בשים לב לקהל הרב שנכח במקום, הוא אכן זיהוי נכון" אמר השופט סלע.

בעקבות תיעוד הוידאו, בית המשפט השלום בירושלים זיכה את בן גיגי מעבירות של ניסיון תקיפת עובד ציבור ושל היזק לרכוש, אך יחד עם זאת הוא הורשע בעבירות של התפרעות והתנגדות למעצר.



מדובר בכתב אישום שישי תוך שבעה חודשים, בה זוכו לחלוטין נאשמים שהשתתפו בהפגנות, בעקבות אי אמינות גרסאות השוטרים או בעקבות ספק לגבי זהות הנאשם. במקרה הראשון בשלהי חודש אייר, זוכה מפגין חרדי מתקיפת שוטרת, לאחר שסרטון שהציגה ההגנה הוכיח כי בניגוד לעדויות השוטרים, המפגין לא תקף את השוטרת באגרופים ולכל היותר דחף את ידה.

במקרה השני שפורסם לראשונה ב'בחדרי' בחודש סיון, הואשם אחר כי דחף פח אשפה שהתדרדר לצומת כיכר השבת ואף התנגד למעצר. השוטרים ערכו שיחזור מפוברק והנאשם זוכה לחלוטין ע"י הפרקליטות לאחר שהתעורר ספק לגבי זהות מבצע העבירה.

במקרה השלישי, בעקבות גילוי סתירות חמורות בעדויות שוטרים, הביאו שופט בבית משפט בירושלים לקבלת הכרעה חריגה בישראל - זיכוי מוחלט של אברך שהואשם בתקיפה חמורה של שוטר במהלך הפגנות 'הפלג' בבירה. האברך נעצר כשהוא בדרכו לרכישת תרופה כשבנו על ערש דווי.

במקרה הרביעי חסיד ברסלב זוכה לחלוטין מאשמה לאחר שהציג תיעוד וידאו - שסתר את עדויות השוטרים. העלם הצעיר בן ה-17 ריתק בעדותו את השופטים וסיפק להם תיאור מזווית ראייתו לחוויה שבהשתתפות בהפגנות הללו. "זה כמו לראות סרט חי" אמר, "דוחפים פחים, שוטרים באים, הילדים בורחים. ברגיל, כמה עצורים, כמה שאני מספיק לראות. אצלי זה מאוד מעניין, אני לא יודע אם אצלך, אבל לראות הפגנה זה כמו לראות סרט חי".

כפי שהתפרסם לראשונה ב'בחדרי' לפני שבוע וחצי, זוכה אדם חמישי מאישומים של השתתפות בהפגנה, לאחר ניהול הליך הוכחות. בעקבות תיעוד וידאו שהתגלה במהלך ניהול משפט של צעיר מ'הפלג הירושלמי' שהואשם בהתפרעות ותקיפת שוטר, הפרקליטות החליטה לחזור בה מכתב האישום ובית המשפט זיכה את הנאשם. במסגרת ההליך, נוכח תיעוד הוידאו, התגלו סתירות בעדויות השוטרים שעל סמך דבריהם הוגש כתב האישום.

כפי שמתפרסם כעת ב'בחדרי', זוכה אדם שישי מאישומים של יידוי אבן לעבר ניידת משטרה בהפגנה מול לשכת בגיוס בירושלים.

"מדובר בהישג ראשון במעלה. דווקא הסרטון שהובא על ידי הפרקליטות הוכיח את חפות הנאשם" אומר ל'בחדרי' עו"ד נדב גדליהו, פרקליטו של הנאשם. "השוטרים טענו שהוא זרק את האבן על הניידת, טענו שהיו בקשר עין עם הנאשם מרגע הזריקה ועד הפגיעה בניידת. אולם, הסרטון הוכיח שהם כלל לא הסתכלו לכיוון הנאשם בעת זריקת האבן, ובכך נקבעה חפותו". גדליהו מוסיף, "חבל ששוב אנו עדים לעדויות שאינן אמת שניתנות על ידי אנשי החוק. טוב שאנו עומדים על המשמר, ושומרים על זכויות הנאשם ועל חפותו".
זיכוי מכתב אישום לשכת גיוס חרדי בית המשפט שוטרים שיקרו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד