כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

סימון המזון המזיק אושר סופית; ערכים תזונתיים יופיעו גם על אריזות קטנות

תקנות סימון מזון מזיק אושרו היום בכנסת, ונקבע כי האריזות הקטנות עדיין פטורות ממדבקה אדומה • כמות הסוכר המינימלית הנחשבת מזיקה תעלה זמנית ל-13.5 גרם ל-100 גרם • משרד הבריאות: מצפים מהתעשייה להתחיל בהפחתות סוכר, מלח ושומן כבר מעכשיו

אילוסטרציה. צילום: pixabay
אילוסטרציה. צילום: pixabay



הכנסת אישרה היום (ב') באופן סופי את תקנות סימון המזון שיעמידו את ישראל בחזית המדינות הנלחמות במזון מזיק. בדיון שהתקיים היום על הבקשות לשינוי בתקנות, אותן הגישו חברי הכנסת, הוכנסו שינויים של הרגע האחרון. בין היתר, הוחלט כי האריזות הקטנות מ-25 סמ"ר, שבמקור היו אמורות להיות פטורות הן מסימון תזונתי (טבלת ערכים תזונתיים) והן מסימון אדום (מזון מזיק) לא יהיו פטורות מסימון תזונתי. עם זאת, הפטור ממדבקה אדומה לאריזות הקטנות יישאר.

בנוסף, הסף לסימון במדבקה אדומה בשלב השני של הסימון - שייכנס לתוקף בעוד שנתיים - יעלה מ-12 גרם סוכר ל-100 גרם מוצר ל-13.5, כלומר: הקלה מסויימת לתעשיית המזון. עם זאת, שנה לאחר כניסת התקנות לתוקף, ב-2020, ירד הסף ל-10 גרם. משרד הבריאות דחה את בקשת התאחדות התעשיינים לדחות בחצי שנה נוספת את המעבר לשלב הסופי והמחמיר ביותר של הסימון, והוא יעמוד על שנה מיום תחילת הסימון שתחל בעוד שנתיים, כלומר: בעוד שלוש שנים מהיום יחולו חוקי הסימון המחמירים ביותר.

התקנות אושרו ממש ברגע האחרון לפני סוף השנה, תחת לחץ "חוק איילת שקד" שקובע כי שינוי סימון מזון ייכנס לתוקף שנתיים מתום השנה הקלנדרית שבה אושר. לכן, אם התקנות היו מאושרות החל מהשבוע הבא, היישום היה נדחה לתחילת 2021.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר כי "אנחנו לא רוצים להגיע למצב שנגיע לסופר ונראה שהכל אדום". הוא פנה לנציגי התעשייה, ואמר כי משרד הבריאות מצפה שהתעשייה "תנצל את הזמן שניתן לה לעשות הפחתות יזומות כבר עכשיו בסוכר, נתרן ושומן רווי".

איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל של ההסתדרות הרפואית והפורום הישראלי לתזונה בת קיימא מברכים על אישור התקנות: "זהו צעד חשוב אך חלקי ביותר לצורך הגנה עלינו הישראלים מפני מגיפות ההשמנה והסוכרת שהורגות, על פי נתוני משרד הבריאות, כ-10,000 ישראלים בשנה.

"אנו קוראים למקבלי ההחלטות בממשלה ובכנסת ליישם בדחיפות צעדים חיוניים נוספים: איסור פרסום ושיווק מזון מזיק בדומה למוצרי טבק, הנגשת והוזלת מזון בריא והעברת נטל העלות הכבדה של המזון המזיק מהציבור לתעשיית המזון על ידי מיסוי מתאים. במקביל, משרדי הבריאות והחינוך צריכים לעודד תזונה בריאה ולמנוע מעבר למזון מעובד עם תחליפים מלאכותיים המזיקים אף הם לבריאות. אנו נמשיך לעקוב מקרוב ולפעול למען בריאות הציבור בישראל, באופן מקצועי, מבוסס מדעית ושקוף, בלא להירתע מתאגידים בינלאומיים והשדלנים מטעמם".
סימון המזון ערכים תזונתיים מדבקה אדומה משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד