ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

זיו התורה: מעצר מנהל העמותה ושניים נוספים הוארך

בית המשפט האריך את מעצרם של שלושה מבין 12 החשודים, שנעצרו הבוקר, בחשד לקבלת תקציב של למעלה ממיליון שקלים ממשרד החינוך במרמה

חשוד חרדי בבית המשפט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
חשוד חרדי בבית המשפט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90





מעצרו של מנהל העמותה ממאה שערים הוארך בשבוע, מעצרו של חשוד נוסף מעצרו הוארך בשלושה ימים. מעצרו של חשוד שלישי הוארך ביממה ופקח לשעבר במשרד החינוך שנעצר אף הוא בפרשה, שוחרר למעצר בית. יתר החשודים, שוחררו בתום חקירתם. במשטרה ציינו כי צפויים מעצרים נוספים בפרשה.

"אין ספק שמדובר בהלבנת הון וחשדות מאוד כבדים", פתח החוקר אופיר אלמליח את הדיון שנערך בבית משפט השלום בירושלים, עם בקשה להאריך בשמונה ימים את מעצרו של תושב מאה שערים בן 39, בחשד לניהול עמותה פיקטיבית וקבלת תקציבים בכזב ממשרד החינוך.

"חבל להלאות במילים, מספיק שאציג לבית משפט את המסמכים שיבססו חשד סביר" הוסיף והציג לשופט מסמכים ומכתבים רבים, חלקם חסויים, מהם עולה לכאורה חשד להלבנת הון, גניבת כספי המדינה.

הבקשה להארכת המעצר של שמונה ימים, לדבריו, נועדה על מנת שמנהל העמותה, לא יוכל לשבש הליכי חקירה וכן בעילת מסוכנות כלכלית. "מדובר בחקירה מסועפת עם מספר לא מועט של מעורבים, עבירה שבאופייה יש בה תחכום, יש צורך מבחינת היחידה החוקרת להעמיק כדי להגיע לחקר האמת, לכן אנו טוענים לשיבוש" אמר.

תיעוד פעילות המעצרים של המשטרה בבית שמש. צילום: חיים גולדברג

לשאלת פרקליטתו עו"ד דבורה אטיה, השיב החוקר כי מנהל העמותה וחשודים נוספים הגישו בקשה להכרת משרד החינוך במוסד לימודי, בהסתמך על הגשת מסמכים שיקריים, כאשר החקירה מתמקדת מספטמבר 2015 ועד לספטמבר 2016. במסגרת החקירה, כך מהפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים', נעשים נסיונות להגיע לתלמידים שהיו רשומים בעמותה על מנת לגבות מהם עדות, "מדובר בכמות גדולה של אנשים", כאשר כפי שפורסם ב'בחדרי' עם מעצרו, מדובר בכ-150 תלמידים.

"מדובר בעבירה שהפעילות הכלכלית שלה לפי מה שהוצג פה, הסתיימה ב-2016 והמסמכים גובשו" אמרה עו"ד אטיה, מה שלדבריה שולל את המסוכנות הכלכלית, גם הטענה לשיבוש ההליכים היא מוגזמת בעינייה מבחינת הימים. "הוא הגיע למשטרה ומסר גירסה מפורטת בלי התייעצות עם עו"ד. גם אם יש אילו דברים - מדובר בעבירות כלכליות, עבר נקי" וביקשה לקצר את ימי המעצר.

השופט דוד שאול גבאי ריכטר, לאחר שנחשף לחומרי החקירה ושמע את הצדדים, אמר כי "מדובר בחשדות לביסוסה של שיטת מרמה שהופנתה כלפי קופת המדינה באיצטלה של מימון מוסד לימודי, שעה שהבסיס לקבלת אותו מימון היה כוזב", כאשר על פי החשד מדובר בהעברת כספים של מאות אלפים לאורך תקופות ארוכות. "ככל הנראה מדובר בסכומים גדולים יותר, אך אני נוקט לשון זהירה" הוסיף. בנוסף גם התייחס השופט לתשובת החשוד בחקירה ואמר כי היא "מלמדת על כך שהחשדות מבוססים למדי". זאת, בנוסף למסמכים "המלמדים על המרמה הנמצאת בבסיס אותה שיטה כאשר הלבנת ההון היא תוצר לוואי של השיטה ודרך פעולה שנועדה להעביר את הכספים ליעדם הבלתי לגיטימי". נוכח חשדות אלו, השופט קיבל את בקשה המשטרה והאריך את מעצרו של החשוד בשבעה ימים, עד ליום ראשון הבא.

היות ומדובר באדם העוסק בענף הבנייה, ופרסום שמו ברבים עלול לגרום נזק עסקי ממשי, פרקליטתו ביקשה לאסור את פרסום שמו. אולם החוקר אלמליח התנגד ואמר כי בצוות החקירה ערכו הבחנה בין החשודים, "ולגביו יש הבדל משמעותי בפן של איסור פרסום. הוא עומד בחזית" והתנגד לכך. השופט לא קיבל את הבקשה ואמר כי נוכח היקף החשדות ועוצמת הראיות, ודחה את הבקשה לאיסור פרסום שמו.

חשוד נוסף, בן 44, אב לתשעה ילדים ותושב שכונה חרדית בצפון ירושלים, שבחקירה בחר לשמור על זכות השתיקה, המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בארבעה ימים, מחשש שישבש הליכי חקירה.

מהפרטים שהגיעו ל'בחדרי' עולה כי כתובת העמותה הפיקטיבית לכאורה, רשומה על הבית בו מתגורר. במשטרה טענו כי החשוד סירב לקבל ייעוץ מהסניגוריה הציבורית וביקש סניגור פרטי. בעקבות כך, עצרו את החקירה לשלוש שעות. רק לאחר שעות נוצר קשר עם עו"ד פרטי, אולם בשלב מסוים, הודיע העו"ד כי הוא אינו מייצג לאחר שלא הגיע להבנות עם המשפחה, דבר שעיכב את הליך החקירה.

במשטרה חושדים כי הוא היה מעורב בקבלת דבר במרמה, כך שהחשדות כלפיו נמוכים מאלה של מנהל העמותה. יחד עם זאת, לדברי המשטרה ישנו חומר המצביע בצורה מדוקקית ומפורשת על חלקו של חשוד זה במעשי העבירה, בין השאר קבלת כספים ממשרד החינוך והסתרת כספים. "קיים די חומר שקושר אותו לחשדות המיוחסים לו" אמרו במשטרה.

פרקליטתו עו"ד חגית רייזמן אבודרהם, אמרה כי החשוד שתק בחקירה, לא בגלל תרגיל מחושב כדי לחמוק מחקירה, אלא שהסדרת הייצוג המשפטי לקח זמן. "אילו הדברים היו נעשים בפרק זמן קצר היה מוסר גירסה למעורבות או אי מעורבות" אמרה. "אני לא חושבת שיש בחומר להצדיק הארכת מעצר לאדם שעברו נקי" וביקשה שייחקר עוד היום וישוחרר בתנאים מגבילים.

השופט שיבח את צוות החקירה שייחס לחשוד זה אישומים פחותים בחומרתם מהחשוד המרכזי, "משמע שהיחידה החוקרת מבדילה היכן שניתן, בין המעורבים הפוטנצייאלים - וזאת למרות ריבוי חומרי החקירה". לעניין שתיקתו בחקירה, לדברי השופט היא "מחזקת בשלב זה החשדות נגדו" והאריך את מעצרו בשלושה ימים מחשש לשיבוש החקירה.

חשוד שלישי, בן 51 תושב מרכז ירושלים ואחיו של עצור בפרשה, המשטרה ביקשה להאריך את המעצר בארבעה ימים בחשד לקשירת קשר וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, תוך הונאת משרד החינוך בשיטתיות. במשטרה אמרו כי הגרסה שמסר בחקירה, אינה מסתדרת עם חומרי החקירה שנמצאים ברשותם. "בשלב זה, אנו רואים שהדברים שלו רחוקים מן האמת" אמרו, וציינו כי הוא נמצא במדרג השני של החשודים.

כוחות המשטרה בבית שמש. צילום: חיים גולדברג

פרקליטתו עו"ד אטיה טענה כי הבקשה להארכת מעצרו היא "מההליכים היותר מסוכנים שקיימים בהליכים משפטיים", מאחר וכל מה שהוצג לחשוד, לדבריו, היה מסמך אחד הנושא כתובת בלבד וללא שם. "בקשת מעצר על פיו, היא גרוטסקה וזילות להליך המעצר בשלבים הללו" וביקשה מהשופט לבחון האם זה ראוי. השופט לעומת זאת, ציין כי החשד שיש כנגד החשוד עולה לכדי חשד סביר, דבר המספק לשלב מעצר זה "בוודאי לנוכח דבריו של המשיב בחקירתו". יחד עם זאת, היות והחשד כלפיו ממוקד והעבר הנקי שלו, האריך את מעצרו ביממה. השופט נעתר לבקשת עורכת הדין ואסר על פרסום שמו של החשוד מחשש לנזק משמעותי.

חשוד רביעי, תושב ביתר עילית בן 50, הינו פקח לשעבר במשרד החינוך שעל פי החשד בתקופה הרלוונטית לחשדות, ביקר בעמותות ואישור דו"חות, ועל סמך דו"חות כוזבים אלו לכאורה, אושר תקציב לעמותות אותן ביקר. לפני כשנתיים דווח ב'בחדרי חרדים' על מעצרו בפרשה דומה במסגרתה נעצר מנהל מוסדות ונוספים, הבכיר שבהם חתם על הסדר טיעון לפיו ירצה למעלה משנת מאסר, אך נגד חשוד זה טרם התקבלה החלטה בפרקליטות.

"לא ייתכן שכל פעם שתימצא עמותה חדשה החשודה בהונאה, רק בגלל שהוא נשלח למשרד החינוך הוא ייעצר שוב ושוב" אמר פרקליטו עו"ד יוסי נדב. המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בארבעה ימים מחשש לשיבוש הליכי חקירה, אך לדברי פרקליטו אם היה חפץ בכך, היה עושה זאת מזמן. מעבר לכך טען "הוא מסר גרסה ומשתף פעולה, וזו אותה גרסה ולא תשתנה" וביקש לשחררו למעצר בית.

"הוא חשוד שהכין דו"חות שאינם משקפים אמת ביחס למוסדות 'זיו התורה', כשדו"חות אלו, בססו, בין היתר, את המרמה הנוגעת להשגת כספים שלא כדין מן המדינה" אמר השופט והחליט להתחשב בכך שכבר נעצר בעבר בנסיבות דומות, והורה לשחררו למעצר בית עד לסוף השבוע.

הערת המערכת: על פי פסק הלכה של רב, 'בחדרי חרדים' מפרסם שמות חשודים או נאשמים בעת הרשעתם, או במקרים בהם ניתן וצריך למנוע אפשרות של פגיעה בנוספים, או בהוראת שעה שקיבלה היתר רב.
זיו התורה מרמה במוסדות משרד החינוך קבלת תקציבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד