י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ההלוואה המסוכנת של בנק לאומי לשכונה חרדית בניו יורק

ההלוואה ניתנה לקבוצת רבסקי של היזמים החרדים שמעון דושינסקי ויצחק רבינוביץ' • לאומי פרטנרס העניקה בשנתיים אחרונות הלוואות מזנין בסך 500 מיליון שקל - 20% מתיק השקעות הריאליות • דושינסקי בונה פרויקט דירות להשכרה לקהילה החסידית בשכונת בושוויק

אילוסטרציה. צילום: פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: פלאש 90



לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי (2,065 -0.86%) , ממשיכה להרחיב את פעילותה בתחום מתן מימון בשכבת המזנין, הנחשבת הלוואה מסוכנת יחסית. הלוואות מסוג זה משמשות יזמים לצורך העמדה של הון עצמי לפרויקטים של נדל"ן.

במסגרת פעילות זו, לאומי פרטנרס, המנוהלת בידי ירון בלוך, סגרה באחרונה עסקת מזנין גדולה בהיקף של כ–35 מיליון דולר (כ–120 מיליון שקל) לקבוצת רבסקי (Rabsky Group) שבשליטת היזמים החרדים שמעון דושינסקי ויצחק רבינוביץ'. הקבוצה מקימה בימים אלה פרויקט של כ–500 דירות להשכרה בשם מבשלת הבירה בשכונת בושוויק (Bushwick). פרויקט זה ממוקם בצמוד לפרויקט הגדול שמקימה שם חברת אול־יר שבשליטת ג'ואל גולדמן. ההלוואה תשמש את קבוצת רבסקי לקידום פרויקטים אחרים.

בלאומי פרטנרס הרגישו בנוח יותר עם הלוואה זו, מכיוון שהפרויקט נמצא כבר בשלבים מתקדמים של הקמתו, והוא אמור להניב ריבית שנתית דו־ספרתית נמוכה.

דושינסקי הוא ישראלי לשעבר, בוגר ישיבת פוניבז', שהשתקע בשכונת ויליאמסבורג בברוקלין. דושינסקי, הנמנה עם חסידות ויז'ניץ מונסי, ונחשב אחד מיזמי הנדל"ן הפעילים ביותר בברוקלין, מחזיק בפורטפוליו בשווי של 1–1.5 מיליארד דולר. את קבוצת רבסקי הקים דושינסקי כדי לבנות דירות למען הקהילה החסידית בשכונה.

את החוב הבכיר בפרויקט מבשלת הבירה בהיקף של יותר מ–100 מיליון דולר העניקו לקבוצת רבסקי בנק לאומי ארה"ב וחברות הביטוח הישראליות כלל והראל.

בעסקות המזנין בארה"ב לאומי פרטנרס משתפת פעולה עם לאומי ארה"ב, ולעתים גם עם גופים מוסדיים ישראליים, כשגם בנק לאומי בישראל מעורב בעסקות מסוג זה. בנק לאומי מעניק את החוב הבכיר, המגובה בשעבודים ספציפיים ולפעמים בערבויות אישיות, בעוד לאומי פרטנרס מקבלת שעבוד שני.

במסגרת פעילות זו העניקה לאומי פרטנרס גם מימון מזנין לקבוצת פורטיס פרופרטי גרופ בפקויקט סיפורט 1 במנהטן, שבו אמור להיבנות מגדל מגורים.

בנוסף, הוענקו הלוואות מזנין לחברות האחיות מגדלי גינדי הפרטית וגינדי השקעות, המקימות שני מגדלי מגורים בשלב ב' של פרויקט השוק הסיטוני הממוקם בין הרחובות קרליבך, החשמונאים ודרך מנחם בגין בתל אביב. עסקות נוספות בוצעו, בין השאר, בפרויקט המגורים סוהו חדרה ובפרויקט ההתחדשות העירונית אולינדר.

מאז שנכנסה לפעילות זו לפני כשנתיים, העניקה לאומי פרטנרס הלוואות מזנין בישראל ובארה"ב בהיקף של כ–500 מיליון שקל. חלקו של סכום זה הוא 20% מהשווי בספרים של תיק ההשקעות הריאליות של לאומי פרטנרס, המוערך ב–2.5 מיליארד שקל. שוויו הכלכלי המלא של התיק גבוה ב–500 מיליון שקל לפחות משוויו בספרים.

אף על פי שמדובר במתן הלוואות, אלה אינן עסקות אשראי קלאסיות שהבנקים מעניקים לחברות או לפרויקטי נדל"ן. מדובר בעסקות בעלות מאפיינים המשלבים בתוכן חוב והון. בהתאם לכך, בלאומי פרטנרס רואים בפעילות זו חלק מההשקעות הריאליות, ומתכננים לשמור על שיעור של 20% מתיק ההשקעות, הכולל, בין השאר, אחזקות בחברות מימון ישיר, סופר־פארם, נילית וסינמה סיטי. השקעות אלה הן בעלות מאפייני סיכון גבוהות יותר לעומת מתן הלוואות מזנין, שניתנות לרוב במח"מ קצר יחסית של שלוש־ארבע שנים ובריביות דו־ספרתיות.

את הפעילות של מתן הלוואות מזנין בלאומי פרטנרס מנהל שוקי זייטק, שהצטרף ללאומי פרטנרס ממגזר חברות הבנייה בבנק לאומי. קודם לכן הוא מילא כמה תפקידים בלאומי ישראל ובלאומי ארה"ב.

לאומי פרטנרס חתמים הובילה השנה הנפקות אג"ח של כמה חברות נדל"ן אמריקאיות, בהן ווינזדור קפיטל גרופ ועם וורטון פרופרטיז (עם פועלים אי.בי.אי חיתום), וכן הובילה את הגיוס הראשון בישראל של מניות בכורה של קרן הריט האמריקאית CMCT.
בנק לאומי שמעון דושינסקי יצחק רבינוביץ הלוואה שכונת בושוויק בברוקלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד