י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

נלחמים בהון השחור: הכנסת אישרה את ההסדר החדש למיסוי יהלומנים

מס ההכנסה שישלמו היהלומנים ייגזר מעלות המלאי שלהם, ולא מהמכירות כמקובל בשאר ענפי המשק • ענף היהלומים נחשב בעייתי לאור הקלות היחסית של אפשרויות הלבנת ההון באמצעותו

יהלומן. צילום אילוסטרציה. יונתן זינדל, פלאש 90
יהלומן. צילום אילוסטרציה. יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



מליאת הכנסת אישרה אמש (ב') בקריאה שנייה ושלישית את החוק והתקנות לרפורמה במיסוי ענף היהלומים אשר גובשו ברשות המסים, בשיתוף ובהסכמות נציגי הבורסה הישראלית ליהלומים והתאחדות תעשייני היהלומים.

החוק קובע כי יהלומים יירשמו בספרי היהלומן לצורכי תשלום מס חברות לפי עיקרון העלות (למעט חריגים), ויירשמו בהנהלת החשבונות לפי שיטת "המלאי התמידי".

ענף היהלומים נחשב בעייתי לאור הקלות היחסית של אפשרויות הלבנת ההון באמצעותו. בשנים האחרונות אף נחשף בנק מחתרתי ליד בורסת היהלומים שדרכו בוצעו עבירות של הלבנת הון בהיקף משמעותי.

מרשות המסים נמסר היום כי הצורך בטיפול פרטני בענף היהלומים ואבני החן נובע מהמאפיינים הייחודיים של הענף, ובין היתר מאמצעי התיעוד הקבועים כיום בפקודה ובתקנות מכוחה. הוועדה שהוקמה לבחינת הסוגייה ברשותו של המשנה למנהל רשות המסים לשעבר, ערן יעקב, למדה במשך תקופה ארוכה את הענף על היבטיו השונים, תוך קיום הידברות עם נציגיו. המלצות הוועדה מתייחסות, בין היתר, לצורך בעדכון התחשיב לענף היהלומים, תיקוני חקיקה ראשיים ומשניים, וייעול הליך הביקורת.

לפני כחודשיים הגיעה רשות המסים להסכמה עם היהלומנים, שלפיה מס ההכנסה שישלמו ייגזר מעלות המלאי שלהם, ולא מהמכירות כמקובל בשאר ענפי המשק. בנוסף, נקבע כי שר האוצר יהיה רשאי לקבוע, באישור ועדת הכספים של הכנסת, את אופן מדידת עלות המלאי. כמו כן, שר האוצר יוכל לקבוע שהמלאי לא יימדד לפי עלותו, כמו גם את אופן המדידה השונה.

ההסדר יחול על מי שעסקיו או חלק מהם הינם בתחומי עיבוד יהלומים, מסחר ביהלומים או תיווך ביהלומים. ההסדר ייבחן מחדש בעוד שלוש שנים. ההסדר יחול גם על אבני חן מסוג אודם, ספיר, ברקת או אבן אחרת שיקבע שר האוצר, וכן על מי שעוסק בעיבוד אבני חן, מסחר או תיווך בהן.
ענף היהלומים רשות המסים תשלום מס הבורסה הישראלית ליהלומים תעשייני היהלומים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד