כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

ההתרסקות של לבייב: הפסד של 3.3 מיליארד שקל

לבייב צפוי להיפרד מאפריקה ישראל, שאת השליטה בה רכש ב-1996, לטובת מוטי בן משה • רק השנה לבייב הציע לרכוש את מלוא הבעלות בחברה

לב לבייב. צילום: פלאש 90
לב לבייב. צילום: פלאש 90 צילום: פלאש90



השבוע נודע כי מוטי בן משה עשה צעד ענק לקראת השתלטותו על חברת אפריקה ישראל השקעות (23 -5.74%), במסגרת הסדר החוב השני שאליו נקלעה החברה. בעקבות כך, בעל השליטה הנוכחי באפריקה, לב לבייב, צפוי להיפרד בקרוב מהחברה, ומשוק ההון הישראלי בכלל — לאחר שההשקעה באפריקה הסבה לו הפסד של כ–3 מיליארד שקל לפחות מאז 1996.

החישוב מתייחס לסכומים ששילם לבייב עבור מניות אפריקה ישראל; עבור הזרמות הון לתוך אפריקה ישראל, רכישת מניות של החברה הבת אפי פיתוח; וכן עבור הוצאות מימון בסך של כמיליארד שקל בגין החובות לבנקים שצברה חברת מורנד הפרטית, שדרכה שולט לבייב בחברה, ושכנגדם העניק לבנקים ערבות אישית. בחישוב נכללו גם הדיווידנדים שמשך מהחברה, בסך כ–1.3 מיליארד שקל; וכן לשווי השוק של אחזקתו באפי פיתוח, לא כולל שכרו כיו"ר דירקטוריון אפריקה ואפי פיתוח.

השקעה עגומה למדי

ב–1996, כשהוא רק בן 40 ומוכר בעיקר בענף היהלומים, הפציע שחקן חדש בשם לב לבייב בשוק ההון הישראלי — ורכש מידי בנק לאומי, איתן ורטהיימר ומוטי זיסר המנוח את השליטה (כ–60%) בחברת הנדל"ן והתשתיות אפריקה ישראל, תמורת כ–240 מיליון דולר ולפי שווי שמתקרב ל–400 מיליון דולר.

מאז, ידעו לבייב ואפריקה לא מעט עליות ומורדות — ואולם מבחינת חשבון ההשקעה האישי שלו, מדובר בהשקעה עגומה למדי, שכן הוא נפרד מתפקיד בעל השליטה בחברה לאחר 21 שנה עם הפסד עצום של כ–3 מיליארד שקל.

העשור הראשון לשליטתו בעיקר האיר פנים ללבייב. הוא התגבר על המכשולים שהציבו לו בכירים בשוק ההון, ובנה את אפריקה ישראל בצורה עקבית, כך שהפכה לתאגיד בינלאומי שפועל בתחומי הנדל"ן, התשתיות, האנרגיה, הפיננסים, הקמעונות ועוד.

בתחילת 2006 מכר לאומי ללבייב את אחזקותיו באפריקה (15.8%) בתמורה של כ–1.1 מיליארד שקל, ששיקפה עבור הבנק רווח של כחצי מיליארד שקל. בשיאה של החברה, במאי 2007, שווי אפריקה ישראל הגיע לכ–28 מיליארד שקל, ואף עקף את זה של בנק הפועלים. אלה היו הימים העליזים של שוקי ההון, ואפריקה ישראל השלימה את הנפקת הענק של החברה הבת אפי פיתוח בבורסה הראשית של לונדון, לפי שווי של כ–5.9 מיליארד דולר (לפני הכסף) וגייסה כ–1.4 מיליארד דולר.

באותה שנה הוגשה נגד לבייב ובכירי לאומי תביעה נגזרת על ידי בעל מניות בלאומי, שטען כי הבנק מכר את אפריקה ישראל בזול, מבלי שהמשקיעים ידעו את שוויים האמיתי של נכסי החברה ברוסיה. ואולם נכון להיום, נראה כי לאומי עשה עסקה טובה עם לבייב.

ההתפשטות העצומה של החברה ברוסיה, במזרח אירופה ובארה"ב בוצעה באמצעות נטילת חוב ענקי. בנוסף, ביוני 2008 לבייב הזרים 782 מיליון שקל לחברה, במסגרת הנפקת זכויות של כמיליארד שקל.

החגיגה הזאת לא יכלה להימשך לנצח. סימנים ראשונים לנפילה אפשרית הגיעו ב–2008, בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, שהחל עם קריסתו של ליהמן ברדרס — והביא לצניחה חדה בשווי ניירות הערך של החברה. מסע הרכישות הממונף, שמומן בעיקר באמצעות כסף זול של בעלי האג"ח, הביא את אפריקה ב–2009 לשוקת שבורה. בסוף אוגוסט 2009 הודיעה החברה כי לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה לבעלי האג"ח והבנקים — שהסתכמו אז בכ–8 מיליארד שקל.

באותם ימים ניהל את החברה איזי כהן, והסדר החוב שגובש מול מחזיקי האג"ח והבנקים בתוך פרק זמן קצר של כמה חודשים היה הוגן למדי. כך, להבדיל מאנשי עסקים כמו אליעזר פישמן, נוחי דנקנר ומוטי זיסר המנוח — לבייב הזרים למען גיבוש ההסדר סכום נוסף של כ–750 מיליון שקל, שנפרשו על פני כמה שנים, והמשיך לשלוט בחברה. עם זאת, אחזקתו דוללה לכ–47%. בנוסף, הוא הזרים כ–750 מיליון שקל לחברת ממורנד — שהיתה חייבת אז לבנקים, בראשות הפועלים, כמה מיליארדי שקלים.

הסדר החוב סוכם סופית במאי 2010, ובתקופה שהגיעה אחריו הגבירה אפריקה את מערכי ניהול הסיכונים שלה, וביצעה כמה מימושים גדולים בישראל ובחו"ל. נושי אפריקה, שקיבלו במסגרת ההסדר פיצוי במזומן ובמניות של החברות הבנות (אפי פיתוח, אפריקה נכסים ועוד), אף הרוויחו על השקעתם בפרקי זמן מסוימים.

אלא שב–2014 הגיע משבר כלכלי נוסף, הפעם ברוסיה, שעיכב את התקדמות הפרויקטים של אפי פיתוח, ולא איפשר לה לחלק דיווידנדים. לכן אפריקה נאלצה לפתוח במגעים מחודשים מול מחזיקי האג"ח לגבי הסדר חוב שני, וזאת בעת שיתרת החוב מההסדר הקודם היתה עדיין גבוהה מאוד, בהיקף של כ–3 מיליארד שקל.

שיקולי מוניטין

בשנה שעברה רכש לבייב מאפריקה ישראל את השליטה באפי פיתוח (65%) בכ–550 מיליון שקל. אפי פיתוח, שפועלת בשוק הרוסי ובתחום הנדל"ן במדינה, תמיד היתה הנכס העיקרי שעניין את לבייב — וגם היום הוא נותר מאמין גדול בפוטנציאל של הכלכלה ושוק הנדל"ן של רוסיה.

בעקבות רכישת אפי פיתוח, ללבייב לא היתה סיבה עסקית ממשית להמשיך להתאמץ לשמור על האחזקה באפריקה ישראל. כבר כיום ניתן להגיד כי מבחינה כלכלית קרה, נראה כי היה עליו לוותר על אפריקה כבר ב–2010 — מה שהיה עוזר לו לצמצם את הפסדיו.

ואולם לבייב ניסה להישאר בתמונת השליטה באפריקה ישראל מתוך שיקולי מוניטין. השנה הוא אף הגיש הצעה מחייבת לרכוש את מלוא הבעלות על החברה, יחד עם איש העסקים מוטי בן משה.

למרות הצניחה החדה בשווי אחזקותיו באפריקה ישראל, בבעלות לבייב נותרות לא מעט עסקים, שבזכותם הונו מוערך בכמה מאות מיליוני דולרים.
לב לבייב אפריקה ישראל מוטי בן משה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד