י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

כל השיטות: איך קונים ביטקוין בלי להסתבך?

השקעה בביטקוין עשויה להיות עסק יקר ומבלבל: העמלות גבוהות, ביצוע העסקות אטי, והאופציות לרכישה ומכירה רבות • הדרך המומלצת תלויה בהיקף הפעילות שלכם ובכמות הזמן והאנרגיה שאתם רוצים להשקיע בכך

אילוסטרציה. צילום: pixabay
אילוסטרציה. צילום: pixabay



אם אתם שוקלים להצטרף לגל העולמי הסוחף ולהשקיע סכום כלשהו בביטקוין או במטבע דיגיטלי אחר, ייתכן שתגלו שזה יותר מסורבל מכפי שדמיינתם: העמלות גבוהות, ביצוע העסקות אטי, והאופציות לרכישה וקנייה רבות ומבלבלות. אז ננסה לעשות קצת סדר בבלגן.

קיימות כאמור הרבה דרכים לסחור. זה תלוי במידה רבה בהיקף הפעילות שלכם – בכמה מטבעות שונים אתם רוצים לסחור, באילו סכומים ועד כמה אתם רוצים להשקיע במסחר זמן ואנרגיה. לכל דרך יתרונות וחסרונות משלה. באופן כללי, האפשרויות הן רכישה מחלפני ביטקוין מקומיים או בבורסה מקומית, מסחר בבורסות זרות או רכישה מאנשים פרטיים

חלפני ביטקוין

בניגוד לבורסה, שבה אנשים סוחרים אחד עם השני במטבעות בזירת המסחר, קנייה או מכירה באמצעות חלפן מתבצעת רק מולו. השלב הראשון הוא להשיג ארנק דיגיטלי – תוכנה שבה מנהלים את המסחר במטבע. אפשר להוריד אותה לטלפון באמצעות אפליקציה; להוריד אותה לדסקטופ; או לרכוש "ארנק קר" – שאינו מחובר באופן שוטף לאינטרנט, ולכן הוא בטוח יותר, וגם עולה בהתאם.

יובל רואש, מנכ"ל ביטס אוף גולד - חלפן הביטקוין המקומי המוכר ביותר - ממליץ ללקוחות על ארנקים מסוימים: לאייפון מומלצת האפליקציה Bread; לאנדרואיד – האפליקציה mycelium. לקוחות שמעוניינים בארנק קר יכולים לרכוש דרכו את הארנקים טרזור או לדג'ר, שמחירם נע בין 70 ל-100 דולר (לא כולל משלוח).

עם הארנק תקבלו Seed – רצף מלים שעמן אפשר לשחזר את המפתח האישי של המשתמש, שמאפשר לו גישה לכסף. את רצף המלים הזה מומלץ לכתוב על דף ולשמור במקום בטוח.

ברגע שללקוח יש ארנק הוא צריך להירשם באתר של ביטס אוף גולד, למלא פרטים אישיים ולהעלות עותק של תעודת הזהות שלו. אישור החשבון לוקח כמה ימים. כדי לרכוש ביטקוין הוא צריך לעשות העברה בנקאית של הסכום שבחר להשקיע לחשבון של החברה.

ברגע שהכסף עובר, נקבע השער שלפיו תתבצע העסקה (ליתר דיוק, בשעה העגולה שלאחר העברת הכסף). לכן, אם בעת ביצוע ההעברה שער הביטקוין היה 45 אלף שקל, אבל הכסף הגיע לחשבון החברה כאשר שער הביטקוין הוא 51 אלף שקל – לפי שער זה תתבצע העסקה. שימו לב שהשער לא יכול להיקבע בסוף השבוע.

את הביטקוין אתם לא תקבלו לארנק באופן מיידי – העומס העצום על המערכות בתקופה האחרונה מאט את התהליך – אלא בתוך שלושה עד חמישה ימים. העמלה שתיקח החברה על העסקה היא 4.95%.

כדי למכור ביטקוין באמצעות ביטס אוף גולד עושים פעולה דומה: פותחים חשבון באתר, מעבירים את הביטקוין לכתובת הארנק הדיגיטלי וברגע שיש את האישור הראשון של הבלוקצ'יין לביצוע הפעולה, שער החליפין של העסקה ננעל, ותוך כמה ימים הכסף נכנס לחשבונו של המוכר.

מי שמבצע עסקות בסכומים שעולים על 50 אלף שקל צריך לחתום על מסמכים של הרשות לאיסור הלבנת הון.

יתרון: הליך פשוט יחסית מול גורם ישראלי.

חיסרון: עמלה גבוהה, זמן פעולה ארוך.

בורסה מקומית

בורסת הביטקוין המקומית הוותיקה והידועה ביותר היא Bit2c. כדי להתחיל לסחור יש ליצור חשבון באתר הבורסה, שאישורו לוקח כמה ימים, ולבצע העברה בנקאית לחשבון הזה – הליך של כמה ימים נוספים. אין צורך לפתוח ארנק משום שיש ארנק מובנה בחשבון, וכשהכסף מגיע לחשבון אפשר להתחיל לסחור.

מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי, מסביר בפוסט מפורט כי "בניגוד לחלפנים – המציגים שער והלקוח קונה מהם ישירות לפי שער זה – לקוחות הבורסה הם סוחרים, השמים פקודות קנייה ומכירה בשערים לבחירתם. כשפקודת קנייה תואמת פקודת מכירה, מתבצעת עסקה בין שני הלקוחות, וביטקוינים ושקלים עוברים מהחשבון בבורסה של האחד לשני".

יתרון גדול של בורסה הוא שאפשר לשלוט בצורה טובה יותר בתזמון ובשער שבו קונים, טוען רוזנפלד, ומכיוון שכל פעולת מסחר היא פשוטה יחסית מבחינת הבורסה, היא יכולה להוריד משמעותית את העמלה לכל פעולה. עם זאת, לדבריו, יש כמה גורמים שצריך להביא בחשבון במסחר בבורסה. אחד מהם הוא ה-spread (המרווח) – כאשר מישהו מעוניין לקנות באופן מיידי, השער של הצעת המכירה הנמוכה ביותר תמיד יהיה גבוה מהשער שבו סוחר יוכל למכור. זאת לעומת חלפן, שברוב המקרים השער יחושב לפי השער הממוצע.

באתר של Bit2c יש דף שאלות ותשובות המסביר את אופן המסחר בצורה ברורה. עמלת מכירה וקנייה בבורסה היא 0.5%, ומשיכת שקלים מהאתר לחשבון בנק בישראל עולה 60 שקל.

יתרון: עבודה מול גורם ישראלי, עמלות נמוכות יותר מחלפן, שליטה טובה יותר בתזמון העסקה ובשער שלה.

חיסרון: פעולה מורכבת יותר מהחלפת מטבעות פשוטה, דורשת הבנה מעמיקה יותר במסחר.

בורסה בינלאומית

בזירות המסחר הזרות העמלות יכולות להיות מאוד נמוכות, אבל תחילת המסחר עלולה להיות מורכבת: תהליך KYC, שמשמעותו Know Your Customer, הוא מחמיר יותר מזה של בורסה מקומית, העברה בנקאית לחשבון הבורסה בחו"ל היא יקרה ומסורבלת יותר, ועלולה לקחת זמן רב. בנוסף, המרת השקלים לדולרים או מטבעות אחרים עולה כסף גם היא.

לדברי רוזנפלד, "את כדאיות העבודה מול בורסה בחו"ל אפשר לאמוד בחישוב פשוט. נגיד שחסכנו 2% של עמלה משתנה ביחס לחלפן ישראלי. העמלה הקבועה להעברה היא כ-40 דולר, מה שאומר שאם אנו קונים בפחות מ-2,000 דולר אין בכלל על מה לדבר. בסכומים גבוהים יותר ייתכן שזה כדאי".

דיברנו עם ש', ישראלי שסוחר במטבעות דיגיטליים באמצעות בורסה CEX.IO בלונדון. לדבריו, כדי לפתוח חשבון בזירת המסחר הזו צריך לעבור תהליך אימות שלוקח יום-יומיים, ולשלם סכום חד-פעמי של כמה עשרות דולרים. את סכום הכסף הראשוני הוא מעביר מחשבון הבנק שלו לחשבון שלו בבורסה באמצעות פפר (אפליקציית תשלומים של בנק לאומי), וזה חוסך לו חלק מהעמלות.

CEX.IO היא בורסה שהמחירים בה יחסית גבוהים, והיא נחשבת בטוחה מאוד. אם מעבירים כסף מהבנק לא משלמים דבר. כשמוציאים את הכסף משלמים 50 דולר לחשבון בנק (בלי הגבלה לסכום שמעבירים), או 3.5% עמלה על הסכום אם ההעברה היא לכרטיס אשראי.

יתרון: עמלות מסחר נמוכות מאוד, ביצוע פעולות מהיר יחסית.

חיסרון: עלויות של החלפת מט"ח והעברות בנקאיות לחו"ל, מתאים למיטיבי לכת.

מסחר עם אנשים פרטיים

"היתרון הברור הוא העלות", כותב רוזנפלד. "אם מוצאים מישהו שיש לו ביטקוינים שהוא רוצה למכור, הוא כנראה ימכור אותם ללא עמלה. כך נחסכת העמלה לשני הצדדים. אם העסקה מתבצעת במזומן, לא נתקלים בבנקים שחוסמים העברות עבור קניית ביטקוין". בישראל יש כמה קבוצות פייסבוק ייעודיות למסחר כזה.

החיסרון הבולט הוא שלא תמיד קל למצוא צד שני אמין בסכום, במקום ובזמן המתאים, לדבריו. אם הקונה אינו בקיא בתחום, ייתכן מצב שבו המוכר עלול לרמות אותו ולגרום לו להאמין שקיבל ביטקוין כשלמעשה לא היו דברים מעולם.

יתרון: הליך פשוט נטול עמלת תיווך.

חיסרון: למצוא את הפרטנר המתאים לחליפין, להיזהר ממעשי הונאה.
ביטקוין מטבע דיגיטלי בורסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד