כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מרכז 'טבע' על הכוונת של מוטי בן משה

איש העסקים, שרכש שתי חברות אחזקה בתוך שנה וחצי, מצטרף עם המהלך לחברת אמזון - שגם היא לוטשת עיניים למרכז הלוגיסטי הגדול בישראל • המרלו"ג בשוהם הפך גדול על מידותיה המתכווצות של טבע, אבל עשוי לתת מענה לגידול המהיר במסחר המקוון

בן משה. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90
בן משה. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90



מוטי בן משה, שרכש בתוך שנה וחצי את השליטה באלון רבוע כחול ובאפריקה ישראל, אינו מתכוון להסתפק בכך. ל–The Marker נודע שבן משה מתעניין ברכישת המרכז הלוגיסטי (מרלו"ג) של טבע (6,637 +1.02%) בשוהם במחיר מוערך של 100–120 מיליון דולר. הוא עשוי לבצע את הרכישה באמצעות רבוע כחול נדל"ן שבשליטתו, או דרך מיזוג בין אפריקה ישראל לרבוע כחול נדל"ן.

המרכז הלוגיסטי בשוהם עשוי להיות אחד מהנכסים הקלים יותר למכירה של טבע. לפי הערכות, גם אמזון מעוניינת לרכוש או לשכור מחסני ענק בישראל — כדי לקדם פה את פעילותה הקמעונית, בין היתר כחלופה להישענות על דואר ישראל. מתעניינים אחרים ברכישת המרכז הלוגיסטי של טבע בשוהם הם חברות נדל"ן מניב אחרות, שבדומה לבן משה זיהו באחרונה את התחום הלוגיסטי כמנוע צמיחה, בהתחשב בגידול המהיר במסחר המקוון בישראל; וכן רשתות קמעונות.

המרכז הלוגיסטי של טבע משתרע על שטח של 77 אלף מ"ר, מהם 55 אלף מ"ר שטח בנוי. האתר, שהוא אחד המרכזים הלוגיסטיים הגדולים בעולם לאחסון ושינוע של תרופות וציוד רפואי, ממוקם בסמוך לכביש 6 ונמל התעופה בן גוריון. המרכז משרת את חטיבות התפעול והכימיה של טבע, חטיבת הקופקסון, יחידת השילוח הבינלאומי, ובנוסף הוא משרת חברות תרופות אחרות, שעובדות עם חברת ההפצה ס.ל.א.

טבע צפויה לחכור מחדש חלק משטח המרכז הלוגיסטי לאחר שתמכור אותו, משום שלמרות הירידה הצפויה בפעילותה בישראל עם הסגירה המתוכננת של המפעלים בירושלים, היא תשמור בטווח הנראה לעין על פעילות ייצור מוגבלת בישראל. עובדה זו תקל לממן את הרכישה.

המרכז הלוגיסטי בשוהם, שהוקם בידי טבע בעלות של 100 מיליון דולר, אינו כולל את התשלום עבור הקרקע. המרכז נחנך במארס 2011 בימיו של שלמה ינאי כמנכ"ל, כשהתוכנית האסטרטגית של טבע קבעה כיעד נתח של 35% בשוק התרופות הגנריות בארה"ב.

התחרות העזה בשוק זה בעקבות ההאצה של מתן האישורים לגרסות גנריות נוספות לתרופות קיימות, האיצה את שחיקת המחירים של התרופות הוותיקות. תהליכים אלה מאלצים את טבע לנטוש את אסטרטגיית נתח השוק לטובת התמקדות ברווח ובתזרימי מזומנים, להקטין את מספר התרופות, ולסגור 90% ממפעליה בעולם.

לנוכח הירידה הצפויה בנפח הפעילות, המרכז הלוגיסטי הגדול נהפך למיותר עבורה. המרכז מעסיק 550 איש בחטיבת ישראל ובס.ל.א, שהיא הבסיס ההיסטורי של טבע, שהוקמה ב–1901. גם היא צפויה להימכר.

מכירת המרכז הלוגיסטי לא רק תעשיר את קופתה של טבע ב–100 מיליון דולר, אלא גם תאפשר לטבע לבצע "פיטורים רכים" של חלק מהעובדים — כלומר, העובדים במרכז ייגרעו ממצבת כוח האדם שלה.

הפיטורים האלה ייעשו בנוסף ל–1,700 העובדים הישראלים שמתוכננים להיות מפוטרים כחלק מתוכנית הארגון מחדש שהציג קאר שולץ, מנכ"ל טבע החדש — שכבר עברה את אישור הדירקטוריון. מטרת הארגון מחדש היא לחסוך 3 מיליארד שקל בשנה עד סוף 2019 — בהשוואה לבסיס עלויות של 16.1 מיליארד דולר ב–2016. כ–4 מיליארד דולר מהסכום נובעים מעלויות שכר.
מוטי בן משה טבע דור אלון הריבוע הכחול אפריקה ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד