י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

עדות מאחורי הקלעים: כשמרן הגראי"ל לא נרדם במשך 5 לילות

במשך 5 לילות לא הצליח מרן הגראי"ל לתת שינה לעיניו וסירב להכריע לפני שישמע את דעת מרן הגרי"ש אלישיב, שאליו לא נתנו לשליחיו להיכנס • הרב שמעיד מבפנים על השליחות שבעקבותיה נעמד הגרי"ש לצד דעתו של הגראי"ל בעניין ועדת טל

צילום: ויקיפדיה בני ברק
צילום: ויקיפדיה בני ברק



עדות מאחורי הקלעים - כשמרן הגראי"ל לא נרדם במשך חמישה לילות: בהספד שנשא הגאון רבי אברהם ליבוביץ', מרבני מודיעין עילית ומשגיח ישיבת 'פני יהושע', חשף הגר"א ליבוביץ על שליחות חשאית שביצע עבור מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל כשנשלח למרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל בעניין חוק טל.

היה זה בתקופת ימי ההכרעה של 'ועדת טל' שעסקה בהסדרת מעמדם של בני הישיבות לקבלת דיחוי, לאחר שההסדר הוותיק בוטל ע"י הבג"ץ. הגר"א ליבוביץ' חשף בהספדו כי היה מי שמנע משליחי הגראי"ל להיכנס לגרי"ש אלישיב לדבר על הנושא, ועל כך שהוא גוייס להיכנס לבית הגרי"ש לשאול אותו בשם הגראי"ל, כאשר הגרי"ש הכריע כדעת הגראי"ל, ורק לאחר שקיבל את הכרעת הגרי"ש, הכריע הגראי"ל בנושא באופן סופי.

"עכשיו אני אספר דבר שלא סיפרתי עד היום ברבים", אמר הגר"א ליבוביץ. "באו ואמרו לי שהראש ישיבה לא ישן כבר 5 לילות. כל בוקר הוא מבקש שיוציאו אותו בברכת התורה, הוא לא ישן, כך אמר לי ר' יצחק לוינשטיין זצ"ל, אחרי זה הראש ישיבה גם אישר לי. מה יש? הוא צריך לקבל הכרעה. מה יש? ועדת טל.



"כל האברכים יודעים מה זה ועדת טל, כמה בזיונות הראש ישיבה קיבל על זה שהוא החליט. אבל הוא אמר לי שהוא לא יכל לישון, כמה ספיקות... כמה שהוא גדול מאוד בתורה, שבטי ק-ה גם כן פחדו, נבהלו, אולי משהו, הראש ישיבה גם כן מפחד! צריך לקבל הכרעה. אחר כך הוא אמר לי: בעיה להגיד לא? זה לא בעיה, אפשר להגיד לא, בקלות, הבעיה להגיד כן! אבל גם זה זה פחד, הוא נבהל היה לו פחד, הוא לא יכול לישון. הוא רוצה לדעת מה דעת מרן הרב אלישיב.

"ושמה בירושלים היה קשה להיכנס לנושא הזה", תיאר הרב ליבוביץ את שהיה. "היה שמה סיפור, ואי אפשר היה.... אז ביקשו ממני אז, הייתה לי איזושהי זכות שאני יכולתי להיכנס, בזכות פוניבז'. שאני אשאל, כי הראש ישיבה פשוט לא יכול לישון, אי אפשר לחיות ככה, לא יכול, צריך הכרעה.

"אמר לי מרן הרב אלישיב זכר צדיק לברכה, אמרתי לו שהראש ישיבה לא יכול לישון, אז הוא אמר לי: אני אוחז שאין ברירה, הוא צודק, צריך לקבל את ההכרעה שלו. אם היה אפשר שהמועצת תחליט בזה, היה יותר טוב. זה היה לשונו. כשסיפרתי לו, איזה אנחת רווחה הייתה לו: אה ברוך השם, כיוונתי לדעת גדולים!".



כזכור כפי שנחשף בעבר ב'בחדרי חרדים', לאחר התגייסותו של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל לתמיכה בעמדת מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, הגרי"ש אף שיגר שיגר את הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי ראש ישיבת עטרת ישראל, לדבר בשמו בפני חברי ועדת טל.

לידי 'בחדרי חרדים' הגיעו באותה עת מסמכים רבים, וביניהם הפרוטוקולים הנדירים מדיוני הוועדה. הפרוטוקול המרכזי שנחשף הוא פרוטקול מהדיון בו השתתף הגרב"מ אזרחי. הגרב"מ פתח את דבריו בהודעה על כך שנשלח להופיע בוועדה על ידי מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל.

"הוטלה עלי על ידי הרב אלישיב המשימה להופיע בפני הוועדה", אמר הגרב"מ, "והדבר יצר אצלי חשש בשל גורליות הענין וחשיבות הוועדה. קיימת בורות בציבור באשר לעולם הישיבות והנעשה בו. לא אוכל להטות את דעתו של מישהו, אך אוכל להסביר מהי ישיבה. מה חושבים ראשיה, ומה יקרה בעולם הישיבות אם ולאחר שיקבע הסדר.

"הישיבה היא המקום הגבוה ביותר עלי אדמות ליצירה וחידוש. התורה איננה משתנה - וחרף זאת משמעות הישיבה היא מקום של חידוש ויצירה. רק במתכונתה זו תוכל הישיבה לשרת את העם היהודי.

"הדימוי שאנו משתמשים בו הוא הארון והמנורה. הארון הוא התורה והמנורה היא הצינור להעבירה. אנו מכירים בכך שאין לקיים את המדינה בלא צבא אך לא ניתן לקיים את המדינה ואת כלל ישראל בלא התורה. אין המדובר כאן בענין פרטי. כמו נישואין וכיוצא באלה. אנו עוסקים בגניוס היהודי הלאומי, המחזק אותנו והמחיה אותנו.

"אנו, הלומדים בישיבות חשים שאנו מחזיקים ומקימים את תורת ישראל ואת עם ישראל. אנו מכבדים ואוהבים את הצבא אך הצבא נועד לשעת מצוקה בעוד התורה איננה מיועדת לשעת מצוקה אלא לכל עת והיא המחיה את עם ישראל".

ההקלטה באדיבות הקו החרדי. להאזנה - 0799457692
רבי אהרן לייב שטיינמן רבי יוסף שלום אלישיב ועדת טל הרב אברהם ליבוביץ ימי הכרעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד