י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ופתאום דממה: לאן נעלמה ההבטחה של הפלג

מאז מתן גזרי הדין האחרונים בתחילת השבוע לאסירי הפלג - שוררת לפתע דממה מוחלטת. שקט מופתי. שום ציוץ מתוך הפלג על כך שכמה וכמה בחורים "מוסרי נפש" נמקים במרתפי הכלא. אין שום הודעה המספרת מה הוחלט בהתייעצויות וכיצד יימשכו צעדי המחאה • מדוע?

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90 צילום: יניב נדב, פלאש 90



מזה כחמש שנים, מאז תחילת איסור ההתייצבות על בחורי הפלג, נאמר ונכתב על ידי דוברי ולבלרי הפלג כי אם רק תעז המדינה לשים בחורי ישיבה מאחורי סורג ובריח בכלא הצבאי – "המדינה תבער", "הארץ תרעד" ו"כל הגולה כמדורת אש", ועוד שלל הצהרות רהב על פחדם של השלטונות להתעסק איתם.

הדבר היה נצרך בכדי לשכנע את ההמון לקבל את איסור ההתייצבות שהפך מאות מאנשי הפלג לעריקים, והכניס אותם בסכנת מאסר תמידית.

מאז, עריקי הפלג נתפסו מעת לעת, הוכנסו לבית כלא צבאיים, נשפטו, חויילו והולבשו מדים. גם אם קשה לומר שהארץ רעדה, אי אפשר לומר שבפלג מצדם לא ניסו ככל יכולתם להרעיד אותה. הם קיימו הפגנות סוערות בירושלים, בבני ברק ובצמתי הארץ.

(במאמר המוסגר, מתמיהה העובדה שההפגנות נערכות רק סמוך למעצרים ובעת מתן גזרי הדין, ולא לאורך כל תקופת ימי המעצר הארוכים)

בסבב המעצרים האחרון, שהחל לפני כשלושה חודשים, קיימו הפלג מספר הפגנות סוערות. המשטרה מצדה הסלימה את המאבק והעבירה את עשרות המשתמטים שנתפסו בהפגנות – לידי המשטרה הצבאית. עם מעצרם ולאחר מתן גזרי הדין הקשים, יצאו בפלג להפגנות נוספות וחסמו את הכניסה לירושלים ובני ברק למשך מספר שעות. בהן נעצרו משתמטים נוספים שהועברו לידי המשטרה הצבאית.

גם העריקים שנשפטו השבוע - עריקים שנעצרו בהפגנות שנערכו על מעצר העריקים הקודמים - הובאו לפני שופט צבאי. בבוקר יום ראשון האחרון, רגע לקראת מתן גזר הדין, הוציאה "הוועדה להצלת עולם התורה" של הפלג הודעה לתקשורת ובה נאמר כי באם יגזרו ימי מאסר ממושכים נוספים, הם יעלו לביתו של הגר"ש אוירבך להתייעצות על חידוש ההפגנות וחסימות הכבישים ברחבי הארץ.

זמן קצר לאחר מכן, גזר בית הדין הצבאי עונשי מאסר ממושכים על ארבעה מאסירי הפלג - שישים וחמישים יום - והותיר שניים נוספים בבית הכלא עד לגזר הדין בעניינם. אלו מצטרפים לחבריהם שעדיין מרצים את עונשם בבית הכלא הצבאי מאז סבב המעצרים הקודם.

למחרת, ביום שני, הופיעה בעיתון הפלס ידיעה שסיפרה על "זעם רב בציבור החרדי עקב גזרי הדין הקשים בהוספת ימי כליאה ממושכים על מוסרי הנפש". גם כאן, הידיעה הסתיימה במילים: "חברי הוועדה להצלת עולם התורה יעלו היום למעונו של הגר"ש להתייעצות על דרכי המחאה".







הפלס, יום אחרי מתן גזרי הדין

ומאז - שוררת לפתע דממה מוחלטת. שקט מופתי. שום ציוץ מתוך הפלג על כך שכמה וכמה בחורים "מוסרי נפש", "נזר הבריאה" כלשונם, נמקים במרתפי הכלא. אין שום הודעה המספרת מה הוחלט בהתייעצויות וכיצד יימשכו צעדי המחאה. בעיתון הפלס מתעלמים מהנושא. כששואלים בשיחות שלא לציטוט את דוברי הפלג מה הסיבה לשקט, הם אומרים ש"יש עוד שיקולים" שבגינם לא מחדשים את ההפגנות.

והשאלה נשאלת: מה השקט הזה? הרי במשך השנים האחרונות שמענו שבפני 'מסירות נפש' ומחאות כנגד 'גזירת הגיוס' לא עומדים שום שיקולים אחרים של רווח והפסד. "כשכואב צועקים", זעקו דוברי הפלג, ושאר סיסמאות מעין אלו.

אז מה קורה עכשיו?

האם הפלג גילה לפתע כי העימות החזיתי מול השלטונות הוא חסר סיכוי. האם הפנימו מובילי הדעה כי מלחמתם הינה חסרת תועלת – לא מובילה לתוצאות הרצויות ואף גורמת לנזקים רוחניים ונפשיים קשים לאסירים שהוסללו להגיע אל הכלא הצבאי – כפי שנחשף בעדויותיהם ועדויות ההורים בבית הדין הצבאי?

האם בפלג מתחילים להיווכח במה שגדולי ישראל צפו למרחוק כבר לפני שנים - באיחור טראגי?
הפלג הפגנות דממה שינוי כיוון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד