י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

לאחר 13 שנים: משה יעקב בן ארויה מגיש את 'אייכה' • קליפ וראיון

13 שנים לאחר שהשיר נכתב והולחן במהלך התבודדות של הזמר והיוצר משה יעקב בן ארויה, וכמה שנים לאחר שראה אור באלבום מחתרתי, מוגשת הפעם הגרסה הסופית והמשודרגת ליצירה 'אייכה', שמהותה חיפוש הקב"ה בתוך ההסתרה • קליפ וראיון

לאחר 13 שנים: משה יעקב בן ארויה מגיש את 'אייכה' • קליפ וראיון



השיר 'אייכה', אותו משיק היום היוצר והזמר משה יעקב בן ארויה, נכתב למעשה כבר לפני כ-13 שנים, תקופה שבן ארויה מתאר שחש 'הסתרה'. באותם ימים הוא התגורר בבית שמש, ובמהלך אחת ההתבודדויות הרבות אותן עורך בן ארויה כחסיד ברסלב, עלו לו במוחו במילות השיר, בהשראת רבי נחמן מברסלב, ולאחר זמן קצר - גם הלחן.

בן ארויה לא בזבז זמן, ולמחרת היום השיר הוקלט בגרסה ראשונית - 'סקיצה'. לימים ראה אור השיר באלבומו של בן ארויה 'תעלומות לב', אלבום שהיוצר מגדיר כ'מחתרתי'. למרות זאת, בן ארויה לא היה שלם עם התוצאה. "אופן הביצוע הפריע, והרגשתי משהו שחסר", הוא אומר בשיחה ל'בחדרי חרדים'.

בהמשך שינה היוצר את מקום מגוריו ועבר לצפת. לפני כ-4 שנים ביקר אצלו היוצר והזמר גיא צבי מינץ, עת ירד שלג בעיר הגלילית. במהלך הביקור שח לו בן ארויה: "אתה זוכר את השיר 'אייכה'? זה לא נעשה טוב, בוא נבצע שוב". אומר ועושה: השניים הקליטו את השיר שוב, מינץ ניגן בגיטרה אקוסטית, ובן ארויה ביצע. גם ההקלטה המחודשת לא ראתה אור, ושכנה לה במגרה עוד מספר שנים.

"לאחרונה הרגשתי שאני רוצה להוציא את זה", מספר בן ארויה. "כמו כולם, גם לי יש ניסיונות. החיפוש והבקשה להתקרב לקב"ה, זו היא עבודת חייו של היהודי בעולמו. בתקופה האחרונה הרגשתי צורך להגיש את השיר לקהל בצורה משודרגת. חשתי שאנשים מתחברים אליו, והשיר לא קיבל עד כה את המקום המגיע לו. זהו אחד השירים האהובים עלי".

"ההסתרה היא דבר טוב כי היא מובילה לידי חיפוש, והמציאה בסופו של תהליך מובילה לרובד פנימי יותר בהבנה שלנו כלפי הקב"ה. רבי נחמן מברסלב אומר שהניסיון הוא כמנוף: אם אדם עומד בניסיון, המנוף מרומם אותו כלפי מעלה. ואם הוא לא עומד בו - הוא מתרסק. זה הניסיון שלי, והשיר מבטא את החיפוש - והמציאה", חותם היוצר.

צפו:

אייכה משה יעקב בן ארויה הסתרה סינגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד