י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

סערת המרכולים • "איש חילוני בכה לי בטלפון"

בשעה זו מתקיים דיון בוועדת הפנים על חוק המרכולים • גפני הבהיר כי בעת הזו הוא לא מתכוון לקדם את החוק הרטרואקטיבי שלו • מקלב זעק: "במה אנחנו עם אחד?", אשר טען: "אנחנו לא נלחמים בשביל הילדים שלנו בבני ברק" ואייכלר תקף בחריפות את השופטים: "שואה שקטה"

סערת המרכולים • "איש חילוני בכה לי בטלפון"



אחרי שהפיליבסטר על חוק ההמלצות הסתיים בשעות הקטנות של הלילה, חברי הכנסת התכנסו הבוקר בוועדת הפנים לדון לקראת קריאה שניה ושלישית על חוק המרכולים המבקש להעביר את הסמכות לפתיחת מרכולים לידיו של שר הפנים. צפו בתיעוד וידיאו.



יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שהגיע באיחור לדיון, ניסה לעשות בו סדר ולהבהיר כי הוא לא בא לכפות סגירה של מרכולים בשבת, "אני איש ליברלי, למדתי מהשמאל בעיקר. כאשר מדובר על פתיחת עסקים בשבת, צריך לראות מה קבעו מקימי המדינה היהודית, הם קבעו שצריך לשמור על השבת ואז בא המחוקק אחרי שהתחיל גל של חוקי עזר".

גפני סיפר על שיחה מרגשת שהייתה לו עם יהודי חילוני תושב ת"א, "פנה אלי אדם איש חילוני שגר בת"א, הוא בכה בטלפון ואמר לי 'אתם חברי הכנסת - אתם לא יכולים לייצג רק את ב"ב, תייצגו את ת"א, אני מאבד את פרנסתי', הוא בכה עם דמעות בטלפון, 'בשביל מה נבחרתם לכנסת'", גפני הבהיר, "אנחנו לא מבקשים לאסור פתיחת מרכולים בשבת, אלא שהחלטה כזו שיש לה השלכה רחבה תעשה במשותף עם משרד הפנים".

גפני תקף את ראש עירית ת"א רון חולדאי: "חולדאי חזק מפחדים לריב איתו, היו כאלה שהצביעו בת"א בניגוד לעמדתם, בגלל שמפחדים ממנו".

גפני התייחס להצעת החוק שיזם שמבקשת להחיל רטרואקטיבית את חוק המרכולים משנת 2014, "יש חוק שלנו אני לא מביא את זה עכשיו, אני אמצא את העיתוי להביא את זה", הבהיר גפני, לדבריו, "אם הייתה לנו קואליציה עם יש עתיד, לא תהיה, אבל אם תהיה – לא היינו מעבירים חוק כזה", התייחס גפני לחוק המרכולים הנוכחי, "רק עם הליכוד אנחנו יכולים להעביר חוק כזה. בקואליציה עם יש עתיד היינו מחוקקים חוק מפורש שסוגר בשבת את כלל המרכולים".

ח"כ אורי מקלב זעק בדיון: "במה אנחנו עם אחד? יש לנו חינוך נפרד, השקפה שונה יש לנו רק שבת אחת, בוא נשמור עליה".

בדבריו אמר מקלב כי הבג"ץ רומס את זכויות העובדים, "הרוב והאפשרות להיבחר זה רק בערים אנחנו לא נבחרנו?", תקף ח"כ מקלב, "יש פה נושא כלכלי, מבקשים הגנה, בזה שאנחנו מאפשרים את פתיחת המרכולים בשבת אנחנו גורמים לכך שאנשים לא יתקבלו לעבודה, לא האבא ולא האימא יהיו עם הילדים בשבת, מה מבקשים בסה"כ, אנחנו רוצים להיות עם המשפחה שלנו, מי יסתכל בעיניים לכל אותם עובדים שלא יקבלו אותם עכשיו בעבודה כי הם לא מוכנים לעבוד בשבת?".

ח"כ יעקב אשר פתח את דבריו ואמר כי "יש ח"כ שזועקים למה להשליך את הדמוקרטיה ואנו שואלים כשמדברים על מדינה יהודי ודמוקרטית למה להשליך את השבת? על מה אנחנו מוותרים, מה אנו מקריבים כדי להיקרות מדינה יהודית?", שאל ח"כ אשר את חברי הוועדה, "כמה אנחנו מקריבים להישאר במזרח התיכון עם שכנים "טובים" מסביבנו ואנחנו כאן כי זו ארץ ישראל שהובטחה לנו באותה התורה שכתוב בה "שמור את יום השבת לקדשו".

בהמשך דבריו אמר ח"כ אשר "אנחנו לא נלחמים לא בשביל הילדים שלנו בבני ברק ולא בשביל משפחתנו שגרה בערים חרדיות, אנחנו נלחמים בשביל העם הזה המסורתי שרוצה שהשבת שלו תראה שבת, אנחנו כאן כדי שהנכדים והנינים של חברי הכנסת שנמצאים כאן יידעו מה זה שבת, אנחנו כאן כדי לשמור על דמותה היהודית של המדינה".

ח"כ ישראל אייכלר אמר בדיון כי "יהדות ארצות הברית התבוללה בגלל שההורים נאלצו לעבוד בשבת. כך התנתקו מיליוני יהודים. הנשיא הרצוג קרא להתבוללות "השואה השקטה" של יהדות ארה"ב".

לדבריו, "לא יישאר זכר ליהדות אמריקה רק לשומרי שבת שם. הם וצאצאיהם יישארו יהודים. אל תכריחו את בעלי החנויות והעובדים בארץ ישראל לעבוד בשבת בגלל התחרות וכך לאבד את היהדות שלהם".

בדיון על חוק המרכולים השתתף גם רועי לחמנוביץ מנכ"ל קואלציית שבת שוויון שאמר כי "אני מבקש להדגיש, עסק קטן אחד או מרכול אחד לא ייסגר בגלל חוק המרכולים. שר הפנים מחוקק חוק למערכת חוקי העזר ואין לשר יכולת לפקח על יכולת אכיפה של ראש הרשות. הפתרון האמיתי מצוי בעדכון חוק שעות עבודה ומנוחה ובהגדלה דרמטית של מספר הפקחים".

בתום הדיון הגישו חברי הכנסת מהמחנה הציוני וישראל ביתנו הסתייגויות להצעת החוק. הדיון הבא והצבעות - ביום שני הקרוב בשעה 8:30.
חוק המרוכלים שבת מרכולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד