ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

לידיעת ההורים לילדים עד גיל 3: ביום חמישי הקרוב שביתה במעונות היום

רשתות מעונות היום יוצאות למאבק משותף להגדלת מספר המטפלות מאחת ל-6 תינוקות לאחת ל-4. בשנה האחרונה המאבק התמסמס והן מכריזות על שביתה בת יום אחד המסמנת את פתיחתו של המאבק. העלות הנדרשת - 650 מיליון שקל

אילוסטרציה
אילוסטרציה



הורים לילדים עד גיל שלוש במעונות השייכים לרשתות נעמ"ת, ויצו, אמונה, נשות חירות ונאות מרגלית (השייכת לש"ס) קיבלו היום (ו') מכתבים שנתלו גם בכניסה לכל גן, ובהם הודעה שלפיה ביום חמישי הקרוב, 14 בדצמבר 2017, מתוכננת שביתה בת יום אחד, תחילתו של מאבק שלא ברור איך יסתיים.

העילה להשבתת השירות המרכזי לכ-40 אלף פעוטות מגיל לידה עד גיל שלוש, כמחצית מהפעוטות בישראל, נובעת מדרישתם של הארגונים המפעילים את גני היום להעלות את מספר המטפלות באופן שהועלה בגני הילדים מגיל שלוש ומעלה.

כיום אחראית כל מטפלת במעון יום על שישה תינוקות. ברשתות דורשים להפחית את המספר לארבעה בלבד. "התחלנו לדבר על זה לפני שנה עם האוצר, בזמן שדרשנו העלאת שכר למטפלות", אומרת יו"ר נעמ"ת, גליה וולוך. "השכר אמנם עלה, אך מספר הילדים על כל מטפלת מוסמס. כולם אומרים שאנחנו צודקים, אבל המודעות לא הגיעה לרמת הביצוע. כיוון שאיש אינו מתייחס לדרישה הזו, החלטנו לצאת למאבק נחוש שמתחיל ביום שביתה".

לדברי וולוך, שברשת שלה 200 גנים, מספר דומה לאלה של ויצו, הענף בקריסה. "מטפלות חדשות מגיעות ועוזבות תוך יומיים עד חודש, והמטפלות הקיימות קורסות תחת הנטל. אי אפשר להמשיך לעבוד ככה. המחסור במטפלות גרם לנו לסגור 13 מעונות בשנה שעברה. חיכינו שנה עד שהבנו שאין ברירה אלא לפתוח במאבק. אנחנו מתחילות בשביתה בת יום אחד ומקוות שגם זה לא יקרה כי הממשלה תתעשת. אם זה לא יעזור נשקול את צעדינו". לדבריה, ההורים, שיהיו הנפגעים המרכזיים מהמאבק, מביעים תמיכה.

מבדיקת העלויות הנדרשות עבור שינוי התקינה במעונות היום עולה כי המדינה תידרש לתוספת של 650 מיליון שקל בכל שנה. וולוך אומרת שההוצאות על סייעת שנייה בגני הילדים עלתה יותר, ולא מבינה את האפליה. "התהליך החל בגני הילדים מגיל שלוש ומעלה, ואז נעצר", היא מתרעמת. "מישהו חושב שתינוקות עד גיל 3 יכולים לחתל את עצמם לבד".

גם הצהרונים וקיצור החופשות בסימן שאלה

בתוך כך, תיאלץ המדינה להתמודד עם מציאת מקור תקציבי לתוכנית לסבסוד הצהרונים לילדים בגילי גן עד כיתה ב'. הבעיה נוצרה מפני שהתוכנית היתה אמורה להיות ממומנת מכספי הרזרבה המיוחדת של התקציב הדו־שנתי ל–2017–2018. כספים אלה היו אמורים להיות מחולקים בדצמבר, אך עתה מסתמן כי חלוקתם תידחה עד סוף מארס 2017 — מה שלא יאפשר לסבסד את הצהרונים מ–1 בינואר. ביטול הסבסוד יטיל עלות של עד 600 שקל למשפחה, והנפגעות העיקריות יהיו משפחות מיישובים מוחלשים שכיום מקבלות את הסבסוד הגבוה ביותר.

התוכנית להוזלת הצהרונים פורסמה כחלק מתוכנית "נטו משפחה" של שר האוצר, משה כחלון, באפריל האחרון, אך לא נקבע לה תקציב קבוע. עם אישור התוכנית הוחלט לתקצב אותה רק עד לסוף 2017. עוד נקבע כי יש צורך בהחלטת ממשלה נוספת כדי להמשיך את לממן אותה לעוד שנה. עד היום לא עלה הנושא לדיון בהחלטת ממשלה.

תוכנית נוספת שתבוטל ולא תצא לפועל בשנת הלימודים הנוכחית בגלל דחיית השימוש ברזרבות, אם לא יימצא לא תקציב מיוחד, היא התוכנית לקיצור החופשות בבתי הספר.
מעונות יום שביתה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד