י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

טבע תודיע מחר: לפחות 2,200 עובדים בישראל יפוטרו

מנכ"ל החברה יודיע על תוכנית להתמודדות עם החוב העצום שמאיים על פעילותה • התוכנית כוללת בין היתר סגירת מפעלים בישראל ופיטורים נרחבים בעולם • טבע: החברה לא מגיבה לשמועות

חברת טבע בישראל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
חברת טבע בישראל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



חברת טבע (5,920 +1.16%) צפויה להודיע מחר בצהריים על פיטורים של בין רבע לשליש מעובדיה בישראל. החברה מעסיקה כ-6,800 בישראל כך שמדובר ב-2,200-1,700 עובדים במספר מפעלים של החברה. הקיצוצים הם חלק מתוכנית אסטרטגית שיציג מנכ"ל החברה קאר שולץ, שנכנס לתפקידו לפני כחודש וחצי במטרה להוציא את טבע מהקשיים הפיננסיים שבהם היא נמצאת. בתוך כך, בשבוע הבא תקיים הוועדה לביקורת המדינה דיון חירום בנושא הפיטורים בטבע.

ככל הנראה, קיצוץ נרחב יערך במטה המנופח של טבע, שכולל כ-1,300 עובדים, ולפי הערכות יפוטרו כמה מאות עובדים שמועסקים בו. מועמדת נוספת לפיטורים היא חטיבת TAPI שמייצרת חומרי גלם לתרופות ברמת חובב ומעסיקה 1,150 עובדים, שסובלת מכך שעלות הייצור של חומרי גלם בהודו נמוכה דרמטית. לא ברור האם ניתן לבצע פיטורים בחטיבה הזאת באופן מהיר, כך שיכול להיות שמדובר בתהליך ארוך יותר. טבע גם שוקלת למכור חלק מהמפעלים האחרים, כך שיכול להיות שחלק מסויים מהעובדים לא יפוטר, אלא יעבור לחברה הרוכשת, אם תהיה כזאת. לפי דיווח בסוף השבוע בבלומברג, החברה מתכננת לפטר כ-10,000 עובדים ברחבי העולם. בסוף 2016 היו לחברה 57 אלף עובדים.

חלק מסויים מהקיצוץ במספר העובדים נובע משינוי ארגוני עליו החליט שולץ. המבנה החדש מבוסס על איחוד הפעילות המסחרית של חטיבת התרופות הגנריות ושל חטיבת התרופות הייחודיות - לארגון מסחרי אחד שיפעל בשלושה אזורים: צפון אמריקה, אירופה והשווקים המתעוררים. כל אחד מהאזורים ינהל את התיק במלואו כולל מוצרים גנריים, תרופות ייחודיות ותרופות ללא מרשם, ואף יישא באחריות לכל הפעילות המסחרית והביצועים הפיננסיים באזור.

הסיבה שבגללה טבע מציגה תוכנית קיצוצים אגרסיבית היא ההתמודדות עם חוב עצום של 35 מיליארד דולר - אותו יהיה לה קשה לשרת - לאור הקשיים שעמם היא מתמודדת בפעילותה העסקית. זאת בעיקר בשל התחרות הגנרית על הקופקסון, תרופה לטיפול בטרשת נפוצה שסיפקה לטבע 43% מהרווח התפעולי שלה בינואר ספטמבר 2017 – וכן בשל תחרות המחירים החריפה בשוק התרופות הגנריות בארה"ב. החברה אמורה לפרוע ב-2018 סכום של 5.5 מיליארד דולר ועוד 4 מיליארד דולר בכל אחת מהשנים 2021-2019.

אתמול בערב הודיעה החברה כי יצחק פטרבורג, דירקטור בחברה, עוזב אותה באופן מיידי. פטרבורג שימש כמנכ"ל הזמני מינואר 2017 ועד אוקטובר בשל עזיבתו של המנכ"ל הקודם ארז ויגודמן. פטרבורג כיהן כיו"ר החברה בעת רכישת אקטביס תמורת 40 מיליארד דולר, העסקה שסיבכה את החברה והובילה אותה למצבה הנוכחי.

מחברת טבע נמסר: החברה לא מגיבה לשמועות.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני), קוראת לשר האוצר כחלון וליו"ר ההסתדרות ניסנקורן"לא לעמוד מנגד שעה שאלפי עובדים מושלכים הביתה עם פיצויים עלובים במיוחד, לנקוט יד קשה כלפי הנהלת טבע, ולהבהיר לה כי מהלך אלים של פיטורים המוניים, לא רק שלא יחסוך כסף לחברה, אלא יעלה לה פי כמה וכמה, וכי יש להם מספיק כלים לעשות זאת".

יחימוביץ' גילתה כי מנכ"ל טבע, קאר שולץ, קיבל השבוע רכב חדש מסוג יגואר שעלותו 1.3 מיליון שקל. "זהו סימבול בוטה לתפישה המעוותת של הנהלת החברה. גם נפטרת בקלות מעובדיה, גם מרפדת את בכיריה בסכומי עתק ובפינוקים, וגם בו בזמן שואבת הטבות של עשרות מיליארדים מהמדינה", אמרה יחימוביץ'.
חברת טבע פיטורים קאר שולץ קיצוצים חובות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד