י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הגרי"ג אדלשטיין מתייחס למשבר השבת: "צריכים להתפלל על אחב"י שאינם יודעים מה זה שבת"

ראש ישיבת פוניבז' מתייחס לראשונה למשבר השבת ואומר כי: "עלינו למעט בדברים בטלים בשבת, וקל וחומר לשון הרע שהוא איסור חמור מאד" • עוד מדבריו: "עלינו להתחזק ביותר לקדש את השבת בהנהגה של קדושה, בעסק התורה ובמצוות"

ראש ישיבת פוניבז'. צילום: שוקי לרר
ראש ישיבת פוניבז'. צילום: שוקי לרר



משבר השבת והתפטרות השר ליצמן מהממשלה: ראש ישיבת פוניבז' הגאון רבי גרשון אדלשטיין, בדברים שנשא בפני תלמידים, שרטט את חובת השעה מול ההתפתחויות האחרונות: "שבת היא קודש קדשים, מעין עולם הבא. חז"ל הפליגו הרבה בגודל מעלת השבת ומה זוכים על ידי שמירתה - וידוע ששמירת השבת היא השמירה הטובה ביותר על עם ישראל".

"כל יחיד ויחיד בהנהגתו משפיע גם על שמירת השבת אצל הרחוקים, כמו שידוע מבעלי המוסר שאם הפרושים באיישישוק היו נחלשים מלימודם, זה היה משפיע על היהודים בביאליסטוק הרחוקה שיפתחו חנויות בשבת רח"ל - ולכן ביום כיפור כמעט שאין רואים חילול יום טוב אצל הרחוקים, מפני שציבור שומרי התורה מתחזקים ביותר בשמירת היום הקדוש עם הנהגה של קדושה, וזה ממילא משפיע גם על הרחוקים".

"לכן עלינו להתחזק ביותר לקדש את השבת בהנהגה של קדושה, בעסק התורה ובמצוות - וידוע מה שכתבו בספרים שלימוד תורה בשבת הוא פי אלף ממה שלומדים בימות השבוע. כן עלינו למעט בדברים בטלים בשבת, וקל וחומר לשון הרע שהוא איסור חמור מאד, כמו שכתב באיגרת הגר"א".

"וצריכים להתפלל על אחינו בני ישראל שאינם יודעים מה זה שבת, ואינם יודעים את האושר והעונג של שבת, שיזכו לשוב בתשובה שלמה". 

בתוך כך, מאמר המערכת הבוקר ב'יתד נאמן' מציג את עמדתה של 'דגל התורה' בנושא השבת. להלן המאמר:

במדינת ישראל מתגורר רוב יהודי, אבל המדינה איננה יהודית – והיא עושה ככל שביכולתה כדי להיות לא יהודית. היא נותנת זכות דעה לכתות זרות וחוץ-יהודיות שאינן מתגוררות כאן, ומאפשרת להן להתערב ולהביע כאן דעה - ולהשתרג עם קוציהן על אילן היהדות, באופן לא דמוקרטי. במקום להמשיך ביהדות האוטנטית, האמיתית והשורשית, שהתקיימה בכל רחבי תבל, הם מאפשרים להן לכפות חיים מיושנים שהתקיימו  בגרמניה המתבוללת לפני 200 שנה, חיים שאבד עליהם הכלח בכל העולם מחוסר רלוונטיות. העם היהודי שמתגורר בארץ הישראלים, אינו חש בנוח. נציגיו לפרלמנט הדמוקרטי נאלצים לפעול ללא הפוגה בכלים דמוקרטים, כדי להציל מן הארי מן הנמר מן הדוב ומן הברדלס ובעיקר מזוטו של ים הכפירה שמאיים לשטוף את ארה"ק.

כבר תקופה ארוכה נמצאת מדינת ישראל בעיצומה של מתקפה חריפה נגד השבת. במקומות רבים ברחבי הארץ אנשי הלהכעיס עוכרי הדת, הרימו ראש ומנסים לרמוס את הדגל של עם ישראל – שבת קודש. הם החליטו להתריס כלפי שמיא מתוך זדון אפל, ולנתץ את הסטטוס קוו הלא קדוש. הם מרימים יד בקודשי ישראל, להכעיס. המפוח של הציבוריות, ממשיך ללבות אש זרה האוכלת ומאכלת בקצה המחנה. המצב הולך ומחמיר ואבן אחר אבן מופלות מתוך החומה המגוננת. לאחר ששלוחי דרבנן נקטו בצעדים מערערי קואליציה, כינס ראש הממשלה נתניהו כינוס חירום.

לאחר שראשי המפלגות החרדיות החרימו את ישיבת ראשי הסיעות ושר הבריאות התפטר מתפקידו, התחייבה הממשלה לקדם את חקיקת חוק שעות עבודה ומנוחה ואת חוק המרכולים. בכך הפרשה לא הגיעה לסיומה: חברי הכנסת של דגל התורה ימשיכו להאבק כדי שחוק המרכולים יחול רטרואקטיבית וימנע את המשך פתיחתם של המרכולים הפתוחים כיום. מבחינתה של דגל התורה, המשבר יסתיים רק כשהחוקים יצאו ממחלקת ההבטחות ויקודמו בפועל. כמו"כ יפעלו שלוחי דרבנן גם לאכיפת החוקים.

לא מדובר, חלילה, בכלל ישראל והמונו. הציבור המסורתי הרחב אינו שוטם את הדת היהודית ומסרב לעוקרה מחייו. הרוב המוחלט והדומם של הציבור הישראלי, גם מי שחצה את גדרות הזירה המוסכמת, לא כיבה את השלטר האחרון. הניצוץ היהודי עדיין בוער כמעט בכל בית, משווע לליבוי. רוב הציבור הוא מסורתי ושינוי פני רשות הרבים מפריע לו. ההמון איננו מעוניין בחילולי השבת. המיעוט הלוחם הוא מומר להכעיס, שתפס טרמפ חברתי לצורך תעמולה והנפת דגל האנטי. קומץ זה מנהל מלחמת תרבות עוינת דת, וקולו מהדהד בחלל הזיבוריות. מיעוט זה מנהל מאבק על תחבורה ציבורית בשבת, שהם לעולם לא ישתמשו בה – כי רובם שכח איך נוסעים בתחבורה ציבורית גם בימי חול. אלה אותם אנשים שניהלו את המאבק על המרכולים, למגינת ליבם של בעלי העסקים שחפצים לשמור שבת ופרנסתם נפגעת. מדובר באנשים נבערים מדת, אפילו לא אפיקורסים, כי בשביל להיות אפיקורס, צריך לדעת במה אתה כופר, רח"ל.

נכון, ישנם דברים שאין לנו שליטה עליהם. לדאבון לב, לא כל שאיפה רוחנית, אנחנו יכולים להגשים בפרהסיה. מצבו הרוחני של העם, בכי רע, הבור הרוחני הריק ונטול המים אליו דרדרו קברניטי הציבור את ההמון, עמוק. מרנן ורבנן שליט"א – מאורי הדור, מורים לנו בכל מאבק את דרכי המלחמה. על פי הכוונתם במערכה הנוכחית, אי אפשר להסכים לעקירה של  גופי תורה מחיי העם? משום כך הבהירו נציגי דגל התורה באופן ברור כי ימשיכו להאבק כדי שחוק המרכולים יחול רטרואקטיבית וימנע את המשך פתיחתם של המרכולים הפתוחים כיום. משום כך שלוחי דרבנן ימשיכו להאבק לאכיפה של החקיקה ועד אז המערכה תוותר פתוחה.

הסכמה לנגיסה בקודשי ישראל, גם כדי להציל כביכול, שומטת את הבסיס המוסרי לעמידה בפרץ. הרי תורה היא מן השמים, כולה מקשה אחת. זאת התורה לא תהא מוחלפת. היא אינה ניתנת לשינוי ולא ניתנת לקרעים. הכל אמת, ומחייב. הפקרת האמת למחצה, פירושה - ויתור מלא על האמת כולה: "אם מותר לו לאדם שיוותר בעניניו האישיים והפרטיים – שם הוותרנות עלולה להיות מדה טובה – הנה לעומת זאת כל שמץ של ויתור על חשבון נכסינו הרוחניים והמוסריים, מהווה פשע בל יכופר וכפירה מבישה מאד... בעקבות הוויתור על מחצית מן האמת, ידרוש הצד שבמעבר למיתרס, וזוהי זכותו המלאה – שנוותר על הכל. ראשית כל מקבלים הם בסיפוק את הוויתור, אחר כך שוללים הם בכל תוקף את זכותו של המוותר להציל לעצמו את המחצית השניה אשר חשב להחזיק בה, למרות מעמדו העלוב עד כדי חמלה. וסוף דבר שעליו לקבל גם את הטענה: אם חלק אחד איננו בא מאת ד' מן השמים, מה טעם יש לייחס כזאת כלפי החלק השני?" (הגרש"ר הירש זצ"ל, מעגלי שנה ח"ד עמ' רי"א)

לכן דגל התורה בהוראת מרנן ורבנן מורי דרכה שליט"א לא נותנת הסכמה אקטיבית לחיתוך אבר מגופי תורה, לא רק כי פרוסה תגרור פרוסה וחיתוך יביא חיתוך – אלא כי זה אסור. על מה תלחם היהדות הנאמנה, על אלו מערכות ינוף דגל המאבק – והיכן תנקט מדיניות אחרת? ככל אשר יורוך! עיני העדה גדולי הדור שליט"א, יכוונו את ההחלטות. אבל גבולות האסור והמותר, חייבים להיות ברורים. החיץ חייב להיות עם שיעור של מחיצה. המדינה הישראלית שאיננה מדינה יהודית, תמשיך לנסות לעקור. שריה ימשיכו להערים ולהתכחש להסכמים קואליציונים באופן לא דמוקרטי והפרלמנטרים החרדים ימשיכו להגן – גם מתוך ערבות זה לזה – להמוני העם שבשדות. אבל מה אנחנו, כולנו, צריכים לעשות לעת כזו? 

עד כאן לשון המאמר.

הבוקר בסביבות השעה 10:00 כעבור 48 שעות, תיכנס לתוקף התפטרותו של שר הבריאות יעקב ליצמן מהממשלה.
רבי גרשון אדלשטיין משבר השבת יתד נאמן מאמר מערכת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד