י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

פתח אוזניים, תקשיב, תתחבר

להכיר בעובדה שאנו יצורים חברתיים וזקוקים לחברה. לכן עם כל הקושי שבדבר, אנו צריכים לנסות להקשיב ולהבין את הזולת • אוריאל בלוי, מאמן ומגשר, מסביר איך ניתן לגשר ולהגיע למצב של הבנה

פתח אוזניים, תקשיב, תתחבר

במהלך חיינו אנו חווים מערכות יחסים עם הסובבים אותנו:זוגיות, משפחה, הורים וילדים, אחים ואחיות, יחסי עבודה ויחסים עסקיים.

האדם הוא יצור מורכב: מצד אחד קימת בו שאיפה לעצמאות אך מצד שני קיים בו צורך נואש לחברה.

אחד העונשים הגדולים העשויים להיות מוטלים על האדם, הוא בידוד חברתי. העונש הקשה ביותר בבית הסוהר הוא לכלוא אדם בצינוק.

בדרך-כלל אדם שנמצא במצב כזה מפתח יחסי חברות עם בעלי חיים שנמצאים בתאו, גם שרצים ומכרסמים שבתנאים אחרים האדם עשוי להתרחק מהם.

בשל הקונפליקט בין הצורך של האדם לעצמאות לצורך החברתי שלו, על האדם לאמן את עצמו לאזן בין הדחפים הנוגדים באישיותו ולתת גם מקום לפרטיות שלו, וגם מקום ליחסי חברות ושיתוף.

אך "כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות" (ברכות נח:) - כל אדם שונה מחברו בדעותיו, ברצונותיו וביכולותיו - לכן נוצרות מריבות בין בני האדם.

אם כן, איך ניתן לגשר ולהגיע למצב של הבנה עם החברה שסובבת את חיינו?

הכתוב אומר (פרשת ראה): "ראה אנוכי נותן לפניכם ברכה וקללה - את הברכה אשר תשמעו", לא 'תקיימו' או 'לא תקיימו', אלא אשר "תשמעו".

התורה באה ללמדנו, שהברכה והקללה של האדם טמונה ביכולת שלו "לשמוע" - לקבל ולהבין את חברו מתוך אכפתיות, לנטרל את הרגשות והתחושות האישיות ולנסות להבין את רגשותיו של השני.

אל אף שהדבר לפעמים נוגד את דעתנו.

כך הדבר גם ברוחניות: במידה ואתה מקשיב, ושומע ורוצה לקיים את מצוות ה', אתה בבחינת צדיק. כי "רחמנא לבא בעי" (זוהר פרשת כי תצא) – ה' רוצה את ליבו של האדם, כי הצדיק נבחן ביכולת שלו להיות מבחינת רצון לקיים על אף שיש מעידות ונפילות אבל הוא עדיין צדיק,

יש אנשים שקשה להם להסתדר עם סביבתן והם מאשימים את כולם חוץ מאת עצמם, אבל במידה והם לא יתקנו את עצמם, הם ימצאו את עצמם, מתקשים במערכות יחסים חדשות שהם בונים, כי על אף שנכשלו במערכות יחסים קודמות, הטבע האנושי גורם להם לרצות ולבנות מערכות יחסים חדשות.

אבל במידה ולא ילמדו להקשיב לשני, בדרך כלל הם יתקשו להצליח במערכות היחסים הבאות שלהם.

לסיכום: אנו צריכים להכיר בעובדה שאנו יצורים חברתיים וזקוקים לחברה. לכן עם כל הקושי שבדבר, אנו צריכים לנסות להקשיב ולהבין את הזולת, וכך להתחבר, ולהצליח לפתח מערכות היחסים המלווים אותנו בכל תחומי החיים.

אוריאל בלוי-מאמן ומגשר. מרצה וכותב. 054-5333386
[email protected]
www.0545333386.area.co.il/
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד