כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

כך נראה אלול צה"לי • סולר עדיף על שופר

'שערורית השופרות' בצה"ל נמשכת: אלפי חיילים טרם זכו לשמוע קול שופר • והאחראים? עסוקים בחיפוש המדליף! • לתשומת ליבכם, המתגייסים החדשים • טור מיוחד

חיילים שומעים תקיעת שופר. צילום: שטורעם
חיילים שומעים תקיעת שופר. צילום: שטורעם



בימים אלו ישנם לא מעט פרשנים התולים את הסתבכות המדינה בפרשה שסופה טרם נראה באופק עם ממשלת טורקיה - במדיניות הצה"לית. הפרשנים, אלה היושבים באולפנים ממוזגים, תולים את האחריות להתנהגות הברוטאלית בחיילי צה"ל במדיניות התגובות ההססנית של דובר צה"ל בשעות שלאחר האירוע.

אנו לא נעסוק בכך. אך מסתבר, כי התנהלות כושלת, חוצה מגזרים, רעיונות ומגיעה לכל מקום.

למערכת 'בחדרי חרדים' הגיעו פניות רבות מצד חיילים דתיים, חרדים ומסורתיים, המשרתים בחילות ובפיקודים השונים בצה"ל, כמו גם מצד קצינים המשרתים ברבנות הצבאית, כי למרות שחודש אלול הגיע, לא כל יחידות צה"ל זכו לשמוע את קול השופר, ובני עדות המזרח, הנוהגים לומר 'סליחות' מראש-חודש אלול, לא זכו לקבל ספרי סליחות.

עוד בנושא:
אטימות ברבנות הצבאית • לשמוע קול שופר? לא בצה"ל

בבדיקה שערכנו מול הגורמים האחראים ברבנות התברר, כי ראש המטה של הרבנות הצבאית, אל"מ אורי הורביץ, אחראי לפקודה המונעת מחיילים לקיים את מצוות הדת.

הסיבה: קציני אפסנאות, האמונים בין היתר על ציוד הדת ביחידות, לא החזירו ציוד דת מחגים קודמים. הרמ"ט החליט לשים קץ לחוסרים שנוצרו, ואשר על כן החליט להטיל סנקציה על היחידות בכך שמנע הנפקת ציוד דת לקראת החגים.

התוצאה, כאמור, חיילים לא שמעו קול שופר.

העיסוק של ה'רב': מי הדליף?

זכורני בשנותי הרבות בהם שירתתי כרב צבאי ביחידות צה"ל השונות, כאשר הייתי יושב מדי פעם לפעם בישיבות המטה. קצין התחזוקה של היחידה היה מלין כי יחידות המשנה אינן מחזירות ציוד מושאל (לא ציוד דת).

קצין תחזוקה בקש להטיל סנקציה דומה על אותה יחידה, ובקש למנוע אספקת סולר לחימום מים למקלחת, או מעילים לחיילים.

מפקד היחידה קם כסאו וצעק על קצין התחזוקה: אטום ואדיוט. "מה אשמים החיילים שיש להם מפקדים רשלנים? מדוע הם צריכים להתרחץ במים קרים, או מדוע אתה חושב שיש למנוע מהם מעילים וציוד הכרחי?"

חשבתי כי קצין ברבנות הצבאית אמור להיות רגיש לצורכי הדת של חייליו לא פחות מאשר הרגישות של קצין התחזוקה לסולר עבור חימום המים.

חשבתי - אך כנראה שטעיתי.

פנינו לדובר צה"ל. דובר צה"ל פנה לקבלת תגובה מראש המטה ברבנות. ידוע לנו כי ראש המטה, במקום לחפש פתרון לבעיה, חיפש מי הדליף את הנתון המביש ל'בחדרי חרדים'.

אכן, זו בעיה בפני עצמה. כנראה שבכל מקום בו צה"ל ומפקדיו כושלים ואינם מסוגלים לספק תשובות ראויות, הם עסוקים ב'מי הדליף'...

ההדלפות לתקשורת הן אלו שבדרך-כלל מובילות לפיתרון הבעיה, ולא השכל הישר, התבונה וההבנה.

שכן, את מקומם תופסים הכוחניות והעוצמה שביכולת הפיקודית, והשימוש השחצני בדרגות המוטלות על הכתף, במקום לעשות באותן דרגות שימוש נאות. למשל, לדרוש להעמיד לדין את האחראים למחדל, ובעיקר לדאוג לכך שחייל המשרת בצה"ל יוכל לקיים את אורח חייו הדתי.

חשבתי כי דובר צה"ל, בעצם פנייתו לבירור קובלנת החיילים, שהגיעה למערכת 'בחדרי חרדים', יגרום לכך שהשכל ישוב למקומו. אך הדבר לא קרה.

מה כן קרה? תגובת דובר צה"ל ענתה לשאלה שבכלל לא נשאלה.

חרדים, כך נערכים לקבל אתכם

וזו הייתה תגובת דובר צה"ל: "הרבנות הצבאית ערוכה כמידי שנה לספק את ציוד הדת הדרוש לחיילים לחגים. יודגש כי אין מחסור לחיילים בציוד דת".

נראה, כי התשובה גרועה יותר מהמעשה.

אם ציפינו כי מישהו בדובר צה"ל יבין את גודל המחדל, מסתבר אחת מהשתיים: או שהם לא הבינו, או שענייני הדת בצה"ל לא מעניינים אף אחד.

יהיו שופרות בצה"ל?! יקיימו החיילים את מנהגי הדת?! ממש לא עניין ולא מעניין איש.

נראה שמשהו רע עובר על הצבא. זה לא הצבא שהכרתי.

והתגובה הזו מרגיזה ומקוממת יותר מכל.

דווקא בתקופה זו, כאשר צה"ל עושה קולות כאילו ברצונו לצרף אותנו, החרדים, אל שורותיו, ומצהיר כי הוא מוכן לעשות כל מה שנדרש כדי לאפשר לכל חייל לשרת בו - אם בנושא הכשרות המהדרין או השירות המעורב - הוא מוכיח בשטח כי מפקדיו לא 'סופרים' את הצרכים הבסיסיים של החרדים והדתיים שכבר משרתים.

רצונו של צה"ל בגיוס חרדים - וכמה שיותר - נובע מהחלטת ממשלה בעקבות נתוני הסטטיסטיקה המצביעים על כך כי בעוד עשור הציבור החרדי יהווה 25% מכלל האוכלוסייה.

אז הרי לכם היערכות לשמה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד