כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

האמריקאים דיווחו לישראל: הזוג נתניהו מחזיק חשבונות בנק בארה"ב

שמותיהם של ראש הממשלה ורעייתו מופיעים ברשימה של כ-40 אלף ישראלים שהחזיקו ב–2015 חשבונות בנק בארה"ב • ב–2015 קיבלו בני הזוג נתניהו לחשבונותיהם דיווידנדים • לשכת נתניהו: "הנכסים מוחזקים בנאמנות עיוורת - ומדווחים כחוק"

נתניהו בטיסה. צילום: פלאש 90
נתניהו בטיסה. צילום: פלאש 90 צילום: פלאש 90



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ורעייתו שרה נתניהו החזיקו נכסים והשקעות פיננסיות בארה"ב — לפחות נכון ל–2015. שמותיהם של השניים מופיעים בקובץ של רשות מס ההכנסה האמריקאי (IRS) שבו מרוכזים נתונים של אזרחים ישראלים שהיו בעלי חשבונות בנק פעילים בארה"ב ב–2014 ו–2015.

הרשימה הועברה ב–2017 לרשות המסים בישראל במסגרת הסכם בין שלטונות המס של שתי המדינות שנועד להיאבק בהעלמת מסים ובהון שחור. בעצם ההימצאות ברשימה אין כדי לרמז על העלמת מסים, אך ישראל צפויה להשתמש ברשימה זו, כמו גם ברשימות בינלאומיות אחרות שהועברו אליה בשנים האחרונות, כדי לבדוק אם הישראלים המופיעים בה דיווחו כנדרש בחוק על אחזקותיהם מעבר לים.

לצד בני הזוג נתניהו מופיעים ברשימה כ–40 אלף ישראלים, המצוינים בשמם המלא ובכתובתם. ברשימה לא מצוין סך ההשקעות של המופיעים בה, אך היא כוללת מידע בדבר סך הדיווידנד שקיבלו המוזכרים בה על השקעותיהם. ב–2014 הסתכם הדיווידנד שקיבל ראש הממשלה ביותר מ–7,000 דולר, וב–2015 — בכ–6,000 דולר. תחת שמה של שרה נתניהו צוינו דיוודנדים בסכומים נמוכים בהרבה — כ–300 דולר וכ–200 דולר, בהתאמה. הדיווידנד שקיבל ראש הממשלה גבוה יחסית לדיוודנדים אחרים המופיעים ברשימה, אך אין להסיק מכך לגבי היקף השקעותיו בארה"ב — בין השאר, מכיוון שלא כל השקעה נושאת בחובה דיווידנד.

מאבק עולמי בהון שחור

העברת הרשימה היא חלק מצעדים הדדיים שננקטים בין ישראל, ארה"ב ומדינות אחרות החברות ב–OECD, במסגרת המאבק בהון השחור. בסיס שיתוף הפעולה הוא חוק בשם FATCA, שחוקק בארה"ב ב–2010 ומטרתו היא מניעה של התחמקות מתשלום מס על ידי תושבי ארה"ב או אזרחיה באמצעות חשבונות פיננסיים המנוהלים מחוץ למדינה.

ב–2014 חתמה ישראל על הסכם עם ארה"ב ליישום FATCA. בעקבות כך הנחתה ישראל את המוסדות הפיננסיים לבצע בדיקת נאותות לחשבונות המנוהלים על ידם ולהעביר לרשות המסים מידע על חשבונות של אמריקאים המנוהלים בארץ. רשות המסים העבירה את המידע לארה"ב, ובתמורה לכך קיבלה ב–2017 את הרשימה שבה מופיעים שמותיהם של בני הזוג נתניהו.

ב–2018 צפויה המדינה לקבל פרטי מידע נוספים על הישראלים המחזיקים חשבונות בארה"ב, לרבות הסכומים שהם מחזיקים במוסדות פיננסיים שונים וההשקעות שבידיהם. בעצם האחזקה של חשבון בחו"ל אין משום עבירה, אם הפרטים דווחו כחוק, ולפיכך מפתחת רשות המסים מנגנון לסינון מידע מתוך הרשימה האמריקאית — כמו גם מרשימות אחרות — כדי לזהות חריגים.

אחד הפוליטיקאים העשירים בישראל

לפי החוק, כחודשיים לאחר היבחרם לתפקיד מחויבים ראש הממשלה, שרים, סגני שרים ובני משפחותיהם להעביר את ניהול תיק ההשקעות שלהם לנאמנים בלתי־תלויים המנהלים את התיקים ב"נאמנות עיוורת". המשמעות היא שהם מנועים מלטפל באופן אישי בתיק, ולבצע פעולות כמו קנייה ומכירה של מניות. בפברואר 2016 ביקש נתניהו מהוועדה למתן היתרים במשרד מבקר המדינה לשנות את תיק ההשקעות שלו בישראל ובחו"ל. הבקשה אושרה על ידי המבקר והוועדה. נתניהו הגיש בקשה דומה למבקר המדינה בעניין תיק ההשקעות שלו באוגוסט 2012. גם אז הבקשה אושרה, אך בהמשך חזר בו נתניהו מבקשתו.

ב–2014 נחשף כי בין 1999 ל–2003 ניהל נתניהו חשבון בנק בבנק אוף סקוטלנד באי ג'רזי, אחד מאיי התעלה הבריטיים, הנחשב מקלט מס — אף שבסוף 2002 וב–2003 כיהן נתניהו כשר בממשלה. נתניהו טען אז כי מ–2003 החשבון כבר לא היה פעיל.

נתניהו נחשב אחד הפוליטיקאים העשירים בישראל. ב–2015 העריך המגזין "פורבס" את הונו בכ–42 מיליון שקל. עם זאת, הצהרת ההון של ראש הממשלה, כמו גם של שאר הפוליטיקאים בישראל, חסויה. לפיכך לא ניתן לדעת מהם נכסיו והשקעותיו של נתניהו.

ראש הממשלה נשאל על ידי TheMarker מהם סוגי ההשקעות שלו ושל רעייתו בארה"ב ומהו היקפם, אם מדובר בחשבונות נפרדים, מי מנהל אותם ובאילו מדינות נוספות ראש הממשלה מחזיק בהשקעות. מטעמו של נתניהו נמסר בתגובה: "נכסיהם של ראש הממשלה ורעייתו מוחזקים בנאמנות עיוורת ומדווחים כחוק וכנדרש לרשויות המס ובהצהרות הון".
חשבונות בנק בנימין נתניהו שרה נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד