י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הבטחת הגר"ח: בית המשפט תקף את יהב

בית המשפט קבע כי לאחר שעיריית חיפה "לא הצליחה לתת כל הסבר לפעולה דרקונית זו", הישיבה לצעירים שנהרסה בהליך שערורייתי תוכל לחזור למבנה • הובהר למעלה מכל ספק כי בידי עיריית חיפה לא היה כל צו שיפוטי המתיר את הכניסה למבנה ובוודאי לא את הריסתו • עיריית חיפה חויבה בהוצאות המשפט

בנין יד הרמב"ם בחיפה
בנין יד הרמב"ם בחיפה



חשיפת 'בחדרי חרדים' על הרס הישיבה בחיפה: בית משפט השלום בחיפה, מסר אמש את החלטתו בנוגע להליך המשפטי אליו נדרשה עמותת 'מכון הרמב"ם' בעיר, ובו תבעה מתן צו עשה זמני כנגד עיריית חיפה, אשר נישלה במוצאי השבת האחרונה, את הישיבה לצעירים בחיפה שהשתכנה במבנה לבקשת ראשי העמותה, תוך יצירת הרס רב.

כזכור, כפי שדווח במהלך מוצאי שבת האחרונה, נרשמה עליית מדרגה חריפה וחסרת תקדים ברדיפת הציבור החרדי בחיפה. בחשכת הלילה ובשעה שבחורי הישיבה שהו בשבת חופשית, נשלחו עשרות עובדי עירייה להחריב את מבנה 'יד הרמב"ם', אליו נכנסה הישיבה לצעירים של הקהילה החרדית בעיר ביום חמישי האחרון, זאת למרות שהישיבה השתכנה במבנה לבקשת ראשי העמותה המחזיקה בבניין ועל פי כל כללי החוק וייעוד המבנה. הפינוי נעשה תוך יצירת הרס רב על ידי עובדי העירייה, נגרם נזק רב לרכוש בהיקף של מאות אלפי שקלים,  ללא שום צורך ומבלי שבידי העירייה כל צו שיפוטי המתיר את הדבר.

למרות מחאות ותדהמת נציגי העמותה, ראשי הישיבה ואישי הציבור שהוזעקו למקום, נמשך ההרס תוך ונדליזם מופקר שכלל הריסת קירות וריהוט, השחתת ציוד אישי רב ופגיעה כללית בהיקפים נרחבים, ולאחר מכן יצאו כוחות העירייה מהמקום תוך השארת חברת אבטחה אשר מנעה את הגישה למבנה במשך כל הימים האחרונים.

לאחר דיון סוער בו נאלצה עיריית חיפה להודות כי ברשותה צו שיפוטי המתיר את הכניסה למבנה, קבעה בהחלטתה השופטת עידית וינברגר, כי אכן עובדי העירייה ביצעו פעולות הרס במקום, וציינה כי העירייה הבהירה "כי אין בידיה צו או החלטה שיפוטית כלשהי", והדגישה כי "נראה שיבידי המשיבה טעות משפטית חמורה, משום שסעיפי החוק אליהם הפנתה אינם מקנים לה כל סמכות לפעול כפי שפעלה". עוד פסקה כי "אין כל ממש בטענה כי המבקשת אינה עמותה שלה זכויות החכירה במבנה".

בהמשך החלטת בית המשפט, נאמר כי "טוב היתה עושה המשיבה אילו בדקה את המצב העובדתי ואת המצב המשפטי בדיקה מעמיקה יותר, בטרם פעלה כפי שפעלה". בנוגע לטענת השימוש החורג שהציגה העירייה, פסק ביהמ"ש שאף אם היא נכונה, "אין היא מקנה למשיבה זכות לעשות דין לעצמה ולפנות את חברי העמותה במקום או כל אדם אחר הנמצא במקום ברשות העמותה".   

באשר לפעולות הפינוי וההרס, נכתב בהחלטה כי "ניתן לראות את עשרות העובדים שהגיעו אל המבנה לשם ביצוע פעולת הפינוי, שוברים קירות וזורעים הרס רב במבנה. ב"כ המשיבה (עיריית חיפה) לא הצליחה ליתן כל הסבר לפעולה דרקונית זו מצד המשיבה, ללא כל צו... המשיבה לא הוכיחה מהו מקור הסמכות המקנה לה, לטענתה, את הזכות לשללול מהמבקשת את החזקה במבנה ללא כל הליך משפטי".

"איני מקבלת את טענת המשיבה לפיה לא שללה את זכות החזקה מאנשי העמותה, ולא פינתה אותם" כותבת השופטת. "מדובר בטענה המועלת בחוסר תום לב שכן הוכח לכאורה כי המשיבה פינתה את כל הנוכחים במקום, ונעלה את שערי המבנה מבלי לאפשר לאף אדם כניסה אליו... המשיבה היא שהפרה את המצב שהיה קיים ערב הגשת הבקשה, והפקיעה מהמבקשת (קרי העמותה) את זכות החזקה בנכס שהייתה לה מזה 35 שנים. על כן זכאית המבקשת כי ינתן צו המורה למשיבה להשיב את המצב לקדמותו".

כאמור, בתום הדיון ניתן צו עשה המורה לעיריית חיפה "לסלק את ידיה מבית המדרש" כלשון הפס"ד, וכן חויבה עיריית חיפה בהוצאות משפט בסך 10 אלפים שקלים. יצויין כי לעירייה ניתנה זכות ערעור עד ליום ד' 3.1.18 בשעה 10:00 בבוקר, תוך שהשופטת מדגישה כי סיכויי הערעור – אם יוגש – קלושים, לאור כל הנימוקים שהביאה.

כזכור, ביממה שלאחר מכן הגיע ראש הישיבה הרב יהודה כהן למעונו של הגר"ח שהתבטא כי "לרשע תהיה מפלה גדולה" ואכן בית המשפט חייב את עיריית חיפה בהוצאות משפט ופסק לרעתם.

את עמותת 'מכון הרמב"ם' ייצגו עורכי הדין עמית חדד ואריאל רוט ממשרד ד"ר יעקב וינרוט ושות'.
חיפה יונה יהב מכון יד הרמבם הרס הרב חיים קנייבסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד