כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הלם בבורו פארק: העסקן הרפואי רבי אלחנן זילבר זצ"ל

מניו יורק מגיעה הידיעה המעציבה על פטירתו של איש החסד והעסקן הרפואי המפורסם הנגיד רבי אלחנן זילבר זצ"ל - אחיו של רבי מיכל ראש ישיבת זוועהיל • ארונו יגיע לארץ

הרה"ח רבי אלחנן זילבר זצ"ל
הרה"ח רבי אלחנן זילבר זצ"ל



ברוך דיין האמת: הלם ותדהמה בשכונת בורו פארק בברוקלין איש החסד והעסקן הרפואי, הנגיד הרה"ח רבי אלחנן זילבר זצ"ל, מחשובי קהילת חסידי סלונים נפטר הלילה בניו יורק במיטב שנותיו והוא בגיל 69, בעודו בשיא פריחתו ופעילותו.

הרה"ח ר' אלחנן זצ"ל, היה איש החסד בה' הידיעה. נודע בשנים האחרונות ככתובת לכל הדוויים והחולים שבאו לבקש מזור ומרפא לחוליים בבתי החולים בניו יורק. קשריו הרבים, סייעו לאלפי חולים ובני משפחותיהם, מכל המגזרים והחוגים.

המנוח, החל את פעילותו לפני עשרות שנים, יחד עם רעייתו העסקנית הנודעת אודי שתחי', שהמשיכה את פעילותה של העסקנית הוותיקה גב' לובלינג. במסגרת זו, פעל ימים ולילות להסדרת שהייתם של החולים ובני משפחותיהם כאשר חלקם התארחו בביתו שלו למשך תקופות ארוכות ביותר. במקרה קיצוני, שידוע לכתב 'בחדרי', התארחה בביתו משפחה שלימה כולל ההורים וילדיהם, לתקופה של למעלה מחמש שנים.

רבים מראשי הישיבות ומנהיגי הציבור שנצרכו לעבור טיפולים רפואיים בחו"ל, התארחו בביתו, כאשר עליו ועל רעייתו הרבנית שתחי', מוטל לדאוג לכל מחסורם ולכל הפרוצדרות הרפואיות השונות. כמובן שלא ניתן לספר את רוב המקרים, בפרט כאשר ר' אלחנן, ידוע היה כאדם שישמור בקנאות על כבוד האנשים שנצרכו לעזרתו ובמקרים רבים אנשים שאחיהם טופלו על ידו במשך שנים, לא שמעו ממנו מילה על כך, למרות שהיו עמו בקשר יומיומי.

פעילות החסד הענפה שניהל, נודעה בעיקר בזכות יכולותיו לארגן מימון לחולים רבים חסרי יכולת שנצרכו לטיפולים פרטיים יקרים ביותר, לצד יכולותיו המופלאות בקידום תורים לניתוחים והשתלות מסובכים.

ר' אלחנן ידוע היה כאיש אשכולות, כאשר מלבד עמוד החסד שבלט בו, נודע שמו בשערים, גם בעמוד התורה בהיותו בר אוריין, שליבו פתוח בכל עת לשמיעת והשמעת דברי תורה. שנים ארוכות, אף נהג למסור שיחות מוסר על פרשת השבוע במוסדות תורה שונים בניו יורק.

לפרנסתו, הפעיל את אולם השמחות המוכר 'קהל חסידים' בבורו פארק, בו היה שותף יחד עם גיסיו. כאשר כל אלו שבאו עמו במגע, נשבו בקסם הרב ששרר סביבו, כאשר כל התנהלותו בכל עניין, נעשית בעין טובה ובלב רחב וחפץ וכפי שהגדירו זאת רבים. "ר' אלחנן, נתן לנו מושגים חדשים, בכל הקשור למשא ומתן באמונה".

גם בעבודת התפילה, ידוע היה כמי שמשתפך כעבד לפני קונו. ידועה הייתה הנעימות והעריבות שניחן בה, כאשר תפילתו נשמעת בקול ערב ומתוק ואף שימש במשך שנים רבות כבעל תפילה בימי הרחמים והסליחות, בבית המדרש של קהילת סלונים בבורו פארק.

הרה"ח ר' אלחנן זצ"ל, הינו נצר לקהילת סלונים בטבריה. הוא נולד בשנת תש"ח בסמיכות לקום המדינה להוריו ר' אריה זילבר ז"ל ואמו יהודית ע"ה, שהיו מחשובי הקהילה בטבריה. הוא גדל בטבריה של מעלה, לצד אחיו הגדול הגאון רבי מיכל זילבר ראש ישיבת זוועהיל, אחיו הרב ר' חיים מירושלים ואחיו הרב הגאון רבי אהרן שמואל, אחיו הגדול, הגאון רבי מיכל זילבר ציין פעמים רבות, כי כבר מילדותו הצעירה, ניכר היה בטוב ליבו ומידת העין טובה המרובה שנהג בה. בבחרותו עלה ונתעלה בישיבות הקדושות בארץ הקודש, עד אשר נבחר לחתן על ידי חותנו, הרבי מבלאז'וב זצ"ל. אז עבר להתגורר בחו"ל בצילו הגדול של חמיו הרבי זצ"ל ואז החל את פעילות החסד הענפה שהפכה ברבות הימים לאימפריה של ממש.

מכריו וידידיו מציינים ל'בחדרי חרדים' דבר שהוא בימינו בגדר פלא של ממש, כי בכל שנות פעילותו שמר ר' אלחנן באדיקות שלא לקבל תמורה כלשהי עבור עזרתו ואף נמנע מלקבל תרומות מאלו שנעזרו בו, אף לצורך טיפול באחרים. כאשר באחד מביקוריו בארץ הקודש, כשנכנס אל הגאון רבי חיים קנייבסקי, אליו היה מקורב מאוד, קונן בפניו על כך שרבים מאלו שנעזרו בו, מבקשים להכיר לו טובה אולם הוא חושש שמא יפגע הדבר בחלקו בעולם הבא. הגר"ח הרגיעו והסביר שאף בהסכמתו לקבל מהם טובה ובכך שהדבר מאפשר להם לחוש נעים יותר, הוא מקיים מצוות גמילות חסד ועל כן עליו לאפשר לאנשים להכיר לו טובה.

הותיר אחריו דור ישרים. את חתניו החשובים ובנו החשוב שליט"א ואת נכדיו וניניו הממשיכים בגאון את דרך התורה והחסידות. ומעל כולם, את אלמנתו החשובה הרבנית אודי שתחיה, בתם של קדושים, שהיא הייתה הכוח המניע מאחורי כל פעולות החסד הנשגבות שר' אלחנן זצ"ל פעל יחד עמה.

בפטירתו, נעקרה משכונת בורו פארק, אחת מדמויות הפאר בעולם החסד האמריקאי, כאשר רבים רבים אבלים ודוויים על לכתו בטרם עת.

הלוויה מחר (חמישי) בירושלים, בסביבות השעה 14:30 בצהריים משמגר דרך ישיבת 'בית אברהם' סלונים להר הזיתים שם ייטמן.

בני המשפחה יישבו שבעה מחר עד השעה 22:00 בערב ברחוב דברי חיים בירושלים.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
רבי אלחנן זילבר עסקן רפואי בורו פארק ברוך דיין האמת הלוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד