כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הותר לפרסום: מנכ"ל דניה סיבוס, רונן גינזבורג, חשוד בפרשת השחיתות של דוד ביטן - ונעצר ל-6 ימים

גינזבורג חשוד במתן שוחד לדוד ביטן. דניה סיבוס היא מחברות הבנייה הגדולות והפעילות בארץ

רונן גינזבורג. צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל פלאש 90
רונן גינזבורג. צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל פלאש 90



רונן גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס הוא המנכ"ל שעוכב הבוקר (ד) לחקירה בחשד למעורבות בפרשת השחיתות בראשון לציון במרכזה עומד יו"ר הקואליציה לשעבר, ח"כ דוד ביטן. גינזבורג חשוד במתן שוחד לדוד ביטן, וכן בהלבנת הון ומס. בית המשפט השלום בראשון לציון האריך את מעצרו בשישה ימים.

אתמול (שלישי) פורסם כי המשטרה חושדת שדניה סיבוס שיחדה את ח"כ דוד ביטן במאות אלפי שקלים. חשד נוסף הוא שבחברת חצי חינם כיסו חלק מחובותיו של ביטן תמורת הקלות בתשלומים לעירייה ובארנונה. מחברת דניה סיבוס נמסר בתגובה: "אם וכאשר נתושאל נמסור כל מידע שברשותנו בעניין". מחצי חינם, בבעלות זכי שלום ומוטי וחזי קופרלי - סירבו להגיב.

אתמול מסר מקורבו של ביטן, איש העסקים משה יוסף, עדות נרחבת בפרשה. המשטרה חושדת כי יוסף תיווך בין ביטן לאנשי עסקים, גורמים בשוק אפור וחברות בנייה שביקשו לקדם את האינטרסים שלהם.

גינזבורג נחקר במשטרה גם ב-2016 לאחר אסון קריסת החניון ברמת החייל בתל אביב, שגבה את חייהם של 6 עובדים. הוא שירת בצבא כקצין ביחידת החילוץ וההצלה של פיקוד העורף. גינזבורג שעובד בדניה סיבוס יותר מ-19 שנה, החל את דרכו בחברה כמהנדס בניין זוטר, וכיהן בה כמעט בכל התפקידים האפשריים.

לאחר האסון ברמת החייל אמר גינזבורג ל-TheMarker: "במועד האירוע טסתי לאתר. ירדתי למטה כדי לראות מה קורה. אבל אני עדיין לא יכול לומר בוודאות מה קרה במקום. גם כשאני מחפש מה הייתי עושה טוב יותר ממה שאני כמנכ"ל עשיתי, קשה לי להצביע. שמתי את האנשים הכי טובים שלי בפרויקט הזה. הצבתי בו את הסמנכ"ל הכי טוב שלי, המהנדס הכי טוב שלי, המתכנן הכי טוב בישראל. בקרי התכנון, מנהלי עבודה במקום. אני מנסה לחשוב במה לא הייתי בסדר וקשה לי לומר. קשה למצוא בישראל אתרי עבודה שפוקחו כמו זה. אני לא ישן כבר שלושה ימים. זה לא משנה, אז אני לא אשן עוד כמה ימים - אני בן אדם חזק. יום אחרי האירוע כינסתי את ההנהלה ב-6:30 בבוקר ואמרתי לאנשים שהחברה חייבת להמשיך לעבוד, אף שאנחנו מתמודדים עם מקרה קשה מאוד".

דניה סיבוס - מחברות הבנייה הגדולות והפעילות בישראל

ממגדל הצעירים ועד לשדה התעופה בתמנע - דניה סיבוס היא מחברות הבנייה הגדולות והפעילות בארץ. מניתוח שהחברה עצמה עשתה לפני כשלושה חודשים עולה, כי היא פועלת ב-35 פרויקטים בימים אלה, שבהם היא מקימה כ-1,350 יחידות דיור. הפרויקטים היקרים ביותר שבהם פועלת כיום החברה הם מגדלי הצעירים בתל אביב, שהיקפו נאמד ב-402 מיליון שקל, ושני מגדלי גינדי תל אביב, שהיקפם כ-376 ו-371 מיליון שקל. כמו כן החברה מעורבת בייזום והקמת 1,581 יחידות דיור במסגרת תוכנית מחיר למשתכן.

בין הפרויקטים הבולטים הנוספים שהחברה פועלת בהם: פסגת דן ברמת גן, של חברת הייזום נהור בע"מ, בהיקף של 220 מיליון שקל, צמרות גליל ים של רננות יזום והשקעות בע"מ (181 מיליון שקל) מבואות קיסריה של אורורה ישראל שמוקם באור עקיבא (166 מיליון שקל), מגדל TIME TOWER של שיכון ובינוי ברמת גן (162 מיליון שקל) ועוד.

כאמור, החברה מעורבת במחיר למשתכן ב-8 פרויקטים, ואולם בתחום זה היא פועלת עם שותפים: בארבעה פרויקטים בשכונת הנרקיסים בראשון לציון ובפרויקט אחד במתחם ב' בשוהם היא פועלת בשותפות עם אפריקה מגורים, ואילו בשני פרויקטים בראש העין ופרויקט נוסף בראשון לציון היא פועלת בשותפות עם קבוצת לוזון. החברה מעריכה את חלקה הכולל בפרויקטים ב-800 יחידות דיור.

נכון לסוף יוני 2017, החברה פעלה ב-22 פרויקטים בבנייה שלא למגורים בביצוע (526 אלף מ"ר) בהיקף כספי כולל של 1.6 מיליארד שקל. בין אותם פרויקטים, ניתן למנות את הקמת שדה התעופה בתמנע, בית חולים אסותא באשדוד, קריית הממשלה בירושלים ומשרד המשפטים בירושלים. פרויקטים נוספים של דניה סיבוס בתחום התשתיות כוללים את כביש 6 בקטעים 3 ו–7; והתחנה התחתית יהודית, הקו האדום ותחנת קרליבך (במסגרת העבודות של הרכבת הקלה בתל אביב); ותחנת הרכבת סבידור בתל אביב.

דניה סיבוס פעילה גם ברומניה וארה"ב. החברה שולטת בחברת אפריקה מגורים (74.21%), אחת מיזמות המגורים הגדולות בארץ. החברה החלה לפעול גם בפעילות של ייזום למגורים במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, והיא מעורבת כבר בשמונה פרויקטים שבהם נבנות 800 יחידות דיור.

ההסתבכות השלישית בשנתיים

החשדות בפרשת ביטן הן ההסתבכות השלישית של דניה סיבוס בשנתיים האחרונות. לאחר קריסת החניון ב-2016 שהקימה החברה ברמת החיל, נפתחה חקירה פלילית נגד החברה בחשד לרשלנות. כמו כן הרשות להגבלים עסקיים חקרה ביוני האחרון את החשד לתיאום מחירים במכרזים בשוהם. במסגרת החקירה הודיעה הרשות כי היא שוקלת להגיש כתב אישום נגד דניה סיבוס ומנכ"ל החברה רונן גינזבורג, בכפוף לשימוע.

הסתבכות זו מגיעה בעת רגישה עבור החברה, שכן בימים אלה נרקמת עסקת הענק בהיקף של 2.4 מיליארד שקל, להעברת השליטה בדניה ובחברה האם, אפריקה ישראל מידי לב לבייב לאיש העסקים מוטי בן משה.
דניה סיבוס בפרשת שחיתות דוד ביטן רונן גינזבורג להב 433

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד