ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

מדוכן בשוק למחזור של 1.5 מיליארד שקל: מה הסיפור של חצי חינם שחשודה בשוחד לח"כ ביטן

לבעלי חצי חינם סופרים ענקיים, מרכזים מסחריים, חברות מזון, ופרויקטי נדל"ן מפוארים • הם מתרחקים מהתקשורת ומבעלי רשתות המזון האחרות, ומתוך בחירה מחזיקים רק ב-2% מענף המזון

דוד ביטן בצאתו מהחקירה הראשונה בלהב. צילום: רועי אלימה, פלאש 90
דוד ביטן בצאתו מהחקירה הראשונה בלהב. צילום: רועי אלימה, פלאש 90



החנויות של רשת חצי חינם הומות היום אדם כרגיל, ונראה היה כי הקונים לא מתרגשים מהפרסומים אודות חשדות המשטרה שבעלי הרשת כיסו חלק מחובותיו של ח"כ דוד ביטן תמורת הקלות בתשלומים לעירייה ובארנונה. הקונים של חצי חינם נחשבים ללקוחות נאמנים, יש שיאמרו מכורים. הם אוהבים את החנויות הענקיות, המגוון העצום, העיצוב היוקרתי והמחלקות הטריות הרבות. גם העובדה שהמחירים ברשת כבר מזמן רחוקים מההבטחה שנושא שמה לא מרחיקה אותם.

בענף המזון לעומת זאת סערו הרוחות בעקבות הפרשייה הנוכחית. רק לא מזמן הוסרו החשדות מרמי לוי בפרשיית ראש העיר מבשרת ציון, והנה מגיע בעלים של רשת אחרת ועושה שוב שם רע לענף.

רשת חצי חינם היא אחת הרשתות הוותיקות והגדולות בענף, אולם בעלי הרשת - משפחת שלום ומשפחת קופרלי - נשארו תמיד מתחת לרדאר, מבחירה. בעוד רמי לוי ואייל רביד מויקטורי מרבים להתראיין, בעלי חצי חינם נמנעים בכל מחיר כמעט מחשיפה תקשורתית. גם סביב הפרשה הנוכחית הם הסתפקו באמירה "לא נגיב", ולא הסכימו להרחיב. יותר מכך, בעלי הרשת לא מתרחקים רק מהתקשורת אלא גם לא מתרועעים עם בעלי רשתות המזון האחרות.

חצי חינם מונה 8 סניפי ענק ומחזור המכירות שלה מוערך בכ-1.5 מיליארד שקל לפני מע"מ - מה שמלמד על מכירות גבוהות בכל חנות. בניגוד לרשתות הפרטיות שהתרחבו לעשרות סניפים בכל הארץ - דוגמת יינות ביתן, רמי לוי וויקטורי - חצי חינם שומרת על קונספט ברור של חנויות ענק בעלות מגוון גדול ומחלקות טריות רבות, ומרוכזת בגוש דן בשני יישובים מרכזיים - ראשון לציון עם 3 סניפים וחולון עם 2 סניפים.

ח"כ ביטן כיהן בעבר כסגן ראש העיר ראשון לציון. בענף המזון סיפרו היום כי לרשתות המזון ממשקים רבים עם העיריות שבהן הן מפעילות סניפים, בהן נושאים הקשורים לארנונה, רישיונות עסק ותוספות בנייה, תברואה ועוד. עוד ציינו בענף כי בעבר היה סכסוך בין בעלי חצי חינם לראש העיר פתח תקוה לשעבר יצחק אוחיון ואחיו הקבלן מוטי אוחיון, סביב פרויקט בנכס של חצי חינם בעיר, שבו אוחיון היה הקבלן הראשי. באוגוסט 2017 התפרסם כי המשטרה חקרה חשד למצלמות אבטחה נסתרות שהוצבו במקלחות במכון הכושר ג'וי בבעלות קופרלי ושלום במתחם שרונים בהוד השרון. באוקטובר 2017 הוגשה בקשה לייצוגית בנושא.

מבסטה בשוק הכרמל ועד לפעילות ענפה בשוק המזון והנדל"ן

עסקיה של משפחת קופרלי-שלום התחילו בבסטת פירות וירקות בשוק הכרמל בתל אביב, שהיתה שייכת לצבי קופרלי. בשנות ה-80 הרחיב קופרלי את הבסטה לחנות, ומאחוריה פתח מינימרקט שהתמחה בחומרי ניקוי שנמכרו במחירים נמוכים במיוחד. בניו של קופרלי, ששי ומוטי, ובן דודם זכי שלום הצטרפו לעסק. תחילה הקימו מחסן למוצרי ניקוי בחולון, ואחר-כך פתחו מרכול בשם חצי-חינם, חנות שאינה קיימת עוד. ב-2002 הדהימה המשפחה את שוק הקמעונות כשהקימה חנות ענק באזור התעשייה בחולון. יותר מאוחר הוקמו חנויות נוספות במערב ראשון לציון ובחולון.

למרות ששלום הוא השם המוכר יותר בשוק המזון, שכן הוא האחראי על הסחר ברשת, משפחת קופרלי היא זו שמחזיקה כשני שליש מהעסק - היא אחראית על בניית הסניפים, תפעולם ופעילות הנדל"ן של החברה. לקופרלי-שלום נכסים רבים. הם הבעלים של כמעט כל הנכסים שעליהם פועלות חנויות הרשת כולל מחסן הפצה גדול בחולון; של קניון שרונים בהוד השרון, שם ממוקמת גם חנות ענק של חצי חינם; ושל מרכז מסחרי באם המושבות בפתח תקוה, בה ממוקמת חנות נוספת של הרשת.

בנוסף, לחברה פעילות נדל"ן ענפה והיא שותפה בחברת מגדל טופ נדל"ן. אתר החברה מספר כי "חברת מגדל טופ נדל"ן בע"מ פועלת למעלה מעשרים שנה כחברה קבלנית ויזמית, כשמאחוריה מאות יחידות דיור ובנייני מסחר ומשרדים באזור השרון". בין הפרויקטים של טופ נדל"ן ניתן למנות מגדל על הפארק ברמת גן, שני בניינים מפוארים במערב הוד השרון, פרויקט פינוי בינוי של 2 בניינים ברחוב לה גווארדיה בתל אביב ועוד.

פעילות נוספת של המשפחות היא בתחום ייצור המזון. לפני מספר שנים החליטו בעלי חצי חינם לעשות דבר שלא נהוג לעשות בענף המזון ולרכוש חברות מזון קטנות. הם רכשו בין היתר את פרי גליל, יקבי בנימינה וסלטי יד המלך.

בשנים האחרונות נכנסו לתפקידים שונים בעסקי המשפחות גם נציגים של דור ההמשך. כך, בתו של זכי שלום, אורית שלום-בג, מכהנת כסמנכ"לית השיווק והפרסום של חצי חינם ושלושה מבני משפחת קופרלי מנהלים את קניון שרונים.

"חיית קמעונאות"

בעוד שבענף מעריכים שהפעילות הקמעונאית של חצי חינם זוכה לרווחיות גבוהה - בזכות המחירים הלא נמוכים לצד יכולות סחר ותפעול טובות - נטען כי הפעילות היצרנית פחות מצליחה. "אי אפשר להיות גם רשת מזון וגם יצרן. הרשתות לא רצו לקדם מוצרים שהם בבעלות של רשת מתחרה", מספר בכיר ברשת מזון.

בכל הנוגע להתנהלות העסקית של חצי חינם מספרים בענף המזון על התנהלות מקצועית מאוד, אך גם קשוחה ובלתי מתפשרת - בעיקר מצד זכי שלום, המנהל את הרשת ביד רמה. "בקמעונאות זכי הוא מספר אחד, הכי רווחי והכי יעיל. הוא חיית קמעונאות", מספר בכיר בחברת מזון גדולה.

"הוא איש סחר מצוין, הוא עושה הכל אישית ומתווכח איתך על כל שקל, כל מוצר הוא בודק וטועם אישית לפני שהוא מכניס לסניפים. הוא לא זול אבל נותן חוויית קנייה למי שאוהב את הגודל שלו. הוא יושב בחולון ונמצא בשטח כל הזמן. הוא לא פוחד לריב עם היצרנים הגדולים ולא מהסס להוריד מוצרים שלהם מהמדפים אם הם לא מסתדרים מסחרית. יש לו מחסני ענק בחנויות אז הוא גם יכול להוריד מוצרים ויש לו מלאי של חודש במחסן", הוסיף.

למרות ההצלחה, חצי חינם מחזיקה כיום רק כ-2% מענף קמעונאות המזון (לפי צ'מנסקי בן שחר) בעוד רשתות אחרות - כמו רמי לוי, ביתן, ויקטורי ויוחננוף - עקפו אותה בגודל. אולם בענף סבורים כי מצב זה נובע מבחירה: "יש להם את האסטרטגיה שלהם והם דבקים בה ולא ממצמצים. הם לא נכנסים כמעט למלחמות מחירים, לא פותחים סניפים שלא בקונספט הספציפי שלהם. והם מרוויחים טוב מאוד, אז לא צריך לדאוג להם".
חצי חינם דוד ביטן פרשת שחיתות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד