כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

המפגין זוכה: "לא הוכח שמדובר במבצע העבירה"

בפעם השביעית זוכה מפגין חרדי שהואשם כי זרק מחסום ברזל משטרתי לעבר הכביש וגרם לחסימת נתיב והאטת התנועה בנתיב הסמוך • השופט: "לא הוכח, ודאי לא ברמה הנדרשת להרשעה במשפט פלילי, כי הנאשם הוא זה שהשליך את המחסום לכביש וכי הוא זה שנעצר בשטח על ידי הקצין. אני מזכה את הנאשם מהעבירות המיוחסות לו בכתב האישום"

צילום: חיים גולדברג קנייטש
צילום: חיים גולדברג קנייטש





אריאל חי, אברך בן 35 המשתייך לפלג, הואשם כי בחודש מאי במהלך הפגנות שנערכו בירושלים, על רקע מעצר 'אסיר אילת' בעקבות השתמטות משירות צבאי, נטל חלק בהתקהלות אסורה, זרק מחסום ברזל משטרתי לעבר הכביש וגרם לחסימת נתיב והאטת התנועה בנתיב הסמוך.

שלושה ימים קודם לכן, נעצר בחור בן 22 המשתייך לפלג. כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים', כשהוא לבוש כמו בליין ללא כיפה, לאחר שלא הצליח להיכנס למועדון לילה בעיר אילת, התווכח עם נהג מונית על תשלום ובהמשך נעצר - אז התברר כי הוא משתמט מצה"ל והועבר למשטרה הצבאית ונכלא. כל זה לא מפריע למאות מפגינים לצאת לרחובות ברחבי הארץ ולדרוש את שחרורו.

ביום ראשון השבוע נערך דיון בבית משפט השלום בירושלים, שם השופט אילן סלע החליט לזכות לחלוטין את האברך מכל העבירות שיוחסו לו בכתב האישום, לאחר שעו"ד שלום בן שבת הצליח להטיל ספק בוודאות הזיהוי של הנאשם כמי שביצע את העבירות. "ברי כי מאפיינים אלו אין די בהם כדי לזהות נאשם בהפגנה שבה רוב ככל המשתתפים, לבושים בחליפה כהה כזו או אחרת ומתחתיה חולצה לבנה, חלקם מזוקנים בזקן כזה או אחר" אמר השופט.

הפגנות והפרות סדר בבר אילן, במאחה על מעצר אסיר אילת. צילום: מחאות החרדים הקיצוניים

"המרחק ביני ובין המפגינים היה כ-10 מטר בערך. כאשר אני עמדתי על הנתיב כדי לא להפגע ולא להפריע לתנועה" העיד הקצין ניסים. "כאשר צפיתי בהם, נזרקו מספר פעמים גדרות, וזיהיתי את החשוד על פי החזות שלו, הוא לבש ז'קט שחור וחולצה לבנה, היה לו זקן יחסית קצר ביחס לאנשים אחרים" העיד. עוד הוסיף, "היה ביננו קשר עין רציף, ניגשתי אליו והוא לא ניסה לברוח, הנחתי את ידי על ידו יחד עם כח נוסף והובלנו אותו לניידת. לאחר מכן העברתי אחריות לקצין אחר מהתחנה להמשך מעצר".

הקצין הוסיף עוד כי הייתה ראות מצויינת באותה העת, שעת צהרים, וכי "החשוד תפס את הגדר, ראיתי במו עיני ומשליך. כאשר ניגשתי בהליכה מהירה, נעמד במקום ולא ניסה להתחמק". לשאלת עו"ד שלום בן שבת, פרקליטו של הנאשם, השוטר אמר כי אמנם בדו"ח המשטרתי כתב שמסר את החשוד לידי ירון בן צבי, אך הודה שזאת עובדה "לא מדוייקת" שכן הקצין הוא זה שהעביר.

לדברי ניסים, הוא זיהה את החשוד על פי לבושו, חליפה בצבע כהה, מתחתיה חולצה לבנה וזקן קצר יחסית. השוטר בן צבי, שחקר את הנעצור בתחנת המשטרה למשך מספר דקות,

הנאשם בעצמו, הכחיש בחקירה שזרק מחסום לעבר הכביש אלא חלף במקום - אך כאמור הקצין ניסים כתב בד"ח המעצר כי זה מה שהוא ראה וביצע את המעצר יחד עם הקצין סלאח.

הנאשם, אריאל חי, סיפר לבית המשפט כי הינו אברך כולל שלומד בשכונת רמות. "אני יושב בישיבת בין הזמנים ברח' בר יוסף סמוך לבר אילן, הייתי שם עד 13:00, בערך, בשעה זו בערך הלכתי לצומת בר אילן לתקן נעליים, כשהגעתי לאזור היתה התקהלות בצומת, פתאום תפסו אותי שני שוטרי מג"ב, לקחו אותי לטנדר גדול של משטרה. היינו באוטו חצי שעה, משם הביאו אותנו לתחנת לב הבירה, שם ישבנו בחדר 10-15 עצורים בערך. שם ישבנו שעתיים בערך, עד שלקחו אותנו לחקירה. הייתי בלילה במגרש הרוסים, בבוקר היה משפט, וזהו.

לשאלת הפרקליטות מדוע הגיע דווקא לחנות זו בבר אילן ולא באיזור מגוריו, השיב אריאל "ראשית, הנעליים נקנו שם. שנית, למדתי בתקופה הזו באזור שם והיה לי נוח יותר לתקן שם. שלישית, שם הכי זול. הציבור החרדי ברובו קונה שם". לדבריו, הוא נעצר בטרם הספיק לקחת את הנעלים ורק לאחר שחרורו הלך לאסוף אותם. "הוא אומר שהוא ראה אותך מתפרע, ראה אותך זורק גדר מעבר לכביש. מה הוא משקר?" שאל נציג הפרקליטות יוני ביינה, ואריאל השיב "אני לא רוצה להגיד שבן אדם משקר, אני מאמין בנאמנותו, הוא כנראה התבלבל".

אין מחלוקת שאריאל אכן נכח במקום. לטענתו, לא השתתף בהפגנה, לא התנגד למעצר. מה שנותר במחלוקת, האם השתתף בהתפרעות אשר במהלכה זרק גדר לעבר הכביש. לטענת הפרקליטות, "אם ישנן סתירות קלות בעדויותיו" של ניסים, "הן אך מינוריות וטבעיות". לעומת זאת טען כי גרסתו של הנאשם אינה אמינה היות ולא הציג קבלה מחנות הנעלים, מה לדברי אריאל חלף מאז שנה וחצי ולא חשב שהוא צריך לשמור.

עו"ד שלום בן שבת פרקליטו של אריאל אמר כי אמינות זיהוי הנאשם אינו די במקרה זה - חליפה כהה, חולצה לבנה וזקן קצר - דבר שמאפיין את חלק מהמפגינים במקום. עוד העיר כי דו"ח המעצר לא נכתב בזמן אמת. "אין מחלוקת שזיהויו של הנאשם אירעה רק מאוחר יותר, שעתיים וחצי לאחר מכן בתחנת המשטרה" כאשר לדברי ניסים, זיהה אותו על פי תווי פנים - דבר שלא צויין בחומר הראיות. "יש פה כרסום משמעותי בנוגע לאמינות הזיהוי" אמר בן שבת, הן בשל העובדה שפרטים חיצוניים שהיו על אריאל, כמו כובע ומשקפיים, לא צויינו בדו"ח.

עו"ד שלום בן שבת

השוטרים שמסרו עדות בבית המשפט אישרו שבתחנת לב הבירה כל העצורים מאותה הפגנה שוכנו בחדר סיור. בחומר הראיות צויין שפרטי זהותו של הנאשם נודעו להם בשעה 15:00 באמצעות תעודת זהות, כאשר המעצר בוצע כבר בשעה 13:20 על פי כתב האישום. "זה אומר שלמעשה אין אף אחד שיכול לומר בוודאות שהוא ידע בזירה מי הנאשם, ווידא זאת במשטרה-" אמר בן שבת.

מי שחקר את אריאל, אמר במהלך הדיון כי במשטרה הפיקו לקחים, כיום "אנחנו עושים במקום צילום של עוצר ונעצר, ואז הכי קל לזהות. פה אין את זה". דבר שלדברי העו"ד "מלמד שגם הם מבינים את הקושי שמונח בפני ביהמ"ש". בן שבת אמר עוד "אני סבור שאילו היחידה החוקרת היתה ממצה את החקירה באופן זה שגרסת הנאשם היתה נבדקת מול אותה חנות נעליים, כמו גם לברר האם היו מצלמות כאלה ואחרות, כאשר בחומר הראיות יש אינדיקציה שמצלמה תיעדה את האירועים, אבל זה לא נבדק".

האם אותו אדם שנעצר על ידי השוטר ניסים, הוא זה שנחקר בעבירה של השלכת המחסום, היינו הנאשם? הקצין העיד בביהמ"ש כי כשהגיע לתחנת המשטרה הוא נכנס לחדר בו רוכזו העצורים וזיהה את הנאשם כמי שנעצר על ידו. בדו"ח הפעולה שערך עם הגעתו לתחנה - אין זכר למפגש זה ו"להליך זיהוי" זה. הקצין ציין בדו"ח הפעולה אך את וודאותו בכך שהאדם שנעצר על ידו, הוא זה שהחזיק את הגדר המשטרתית והשליכה לאמצע הכביש. בדו"ח הפעולה הוא תיאר את האדם שעצר כמי שלבוש בחליפה כהה שמתחתיה חולצה לבנה וזקן קצר, הא ותו לא.

השופט אילן סלע אמר ברור שמאפיינים אלו אין די בהם כדי לזהות נאשם בהפגנה שבה רוב ככל המשתתפים חרדים, הלבושים בחליפה כהה ומתחתיה חולצה לבנה, חלקם מזוקנים בזקן כזה או אחר. הקצין כפיר משהופנה לכך בעדותו, ציין כי זיהה את הנאשם גם באמצעות תווי הפנים, אך כאמור, לכך אין כל זכר בדו"ח הפעולה.

בנוסף, הנאשם בעצמו במהלך החקירה במשטרה ביקשו ממנו לתאר את לבושו, ואמר כי הינו חובש מגבעת, משקפיים לעיניו, שני דברים שכלל לא צויינו על ידי הקצין שעצר אותו. מעבר לכך, שתיעוד מצלמות האבטחה מחדר החקירות הוא נראה עם משקפיים והכובע מונח בצד. "על מנת להימנע מטעויות אפשריות ביחס לזיהוי, על ביהמ"ש לקחת בחשבון כי קיימת אפשרות של טעות בזיהוי ברובד האובייקטיבי גם כאשר המזהה משוכנע באמיתות הזיהוי" אמר השופט סלע. מטעם זה, עורכים מסדר זיהוי - דבר שלא קרה מאז מעצרו של הנאשם אריאל חי. "מדובר במסדר זיהוי אקראי, היינו החשוד זוהה במסגרת מפגש מקרי בינו לבין המזהה. משקלו של זיהוי כזה, נמוך יותר מאשר זיהוי במסגרת מסדר זיהוי פורמאלי ונמוך אף מזיהוי הנעשה במסדר זיהוי מאולתר" קבע השופט.

יחד עם זאת, השופט ציין כי הקצין ניסים היה מודע לקושי בזיהוי, שנבע מהפער שבין רגע המעצר ועד לרגע החקירה, "וציין בהגינותו כי המשטרה הפיקה לקחים, ומעתה כל שוטר העוצר חשוד מצלם אותו בצדו". בעקבות דברים אלו קבע השופט כי "לא הוכח, ודאי לא ברמה הנדרשת להרשעה במשפט פלילי, כי הנאשם הוא זה שהשליך את המחסום לכביש וכי הוא זה שנעצר בשטח על ידי הקצין". באשר לעבירה של השתתפות בהתפרעות, נוכחותו של אדם במקום בו מתקיימת התפרעות אינה מספיקה כדי להרשיעו בעבירת התפרעות.

בסופו של דיון הודיע השופט אילן סלע "אני מזכה את הנאשם מהעבירות המיוחסות לו בכתב האישום".



מדובר בכתב אישום שביעי תוך שבעה חודשים, בה זוכו לחלוטין נאשמים שהשתתפו בהפגנות, בעקבות אי אמינות גרסאות השוטרים או בעקבות ספק לגבי זהות הנאשם. במקרה הראשון בשלהי חודש אייר, זוכה מפגין חרדי מתקיפת שוטרת, לאחר שסרטון שהציגה ההגנה הוכיח כי בניגוד לעדויות השוטרים, המפגין לא תקף את השוטרת באגרופים ולכל היותר דחף את ידה.

במקרה השני שפורסם לראשונה ב'בחדרי' בחודש סיון, הואשם אחר כי דחף פח אשפה שהתדרדר לצומת כיכר השבת ואף התנגד למעצר. השוטרים ערכו שיחזור מפוברק והנאשם זוכה לחלוטין ע"י הפרקליטות לאחר שהתעורר ספק לגבי זהות מבצע העבירה.

במקרה השלישי, בעקבות גילוי סתירות חמורות בעדויות שוטרים, הביאו שופט בבית משפט בירושלים לקבלת הכרעה חריגה בישראל - זיכוי מוחלט של אברך שהואשם בתקיפה חמורה של שוטר במהלך הפגנות 'הפלג' בבירה. האברך נעצר כשהוא בדרכו לרכישת תרופה כשבנו על ערש דווי.

במקרה הרביעי חסיד ברסלב זוכה לחלוטין מאשמה לאחר שהציג תיעוד וידאו - שסתר את עדויות השוטרים. העלם הצעיר בן ה-17 ריתק בעדותו את השופטים וסיפק להם תיאור מזווית ראייתו לחוויה שבהשתתפות בהפגנות הללו. "זה כמו לראות סרט חי" אמר, "דוחפים פחים, שוטרים באים, הילדים בורחים. ברגיל, כמה עצורים, כמה שאני מספיק לראות. אצלי זה מאוד מעניין, אני לא יודע אם אצלך, אבל לראות הפגנה זה כמו לראות סרט חי".

כפי שהתפרסם לראשונה ב'בחדרי', באמצע חודש דצמבר 2017 זוכה אדם חמישי מאישומים של השתתפות בהפגנה, לאחר ניהול הליך הוכחות. בעקבות תיעוד וידאו שהתגלה במהלך ניהול משפט של צעיר מהפלג שהואשם בהתפרעות ותקיפת שוטר, הפרקליטות החליטה לחזור בה מכתב האישום ובית המשפט זיכה את הנאשם. במסגרת ההליך, נוכח תיעוד הוידאו, התגלו סתירות בעדויות השוטרים שעל סמך דבריהם הוגש כתב האישום.

במקרה השישי בשלהי חודש דצמבר, מפגין חרדי זוכה בעקבות תיעוד וידאו המוכיח כי שוטרים שיקרו בעדויותיהם. במהלך הפגנה בסמוך ללשכת הגיוס בירושלים נזרקה אבן לעבר ניידת משטרה. חוזר בתשובה שחלף במקום נעצר והואשם. השוטרים טענו כי הם ראו את המפגין מיידה את האבן, אלא שבתיעוד נראים השוטרים כשגבם אל מיידה האבן, בעקבות כך הנאשם זוכה מהשלכת האבן.

כפי שמתפרסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', זוכה אדם שביעי תוך שבעה חודשים, לאחר שנעצר בהפגנות 'אסיר אילת' והואשם בהשלכת מחסום משטרתי לעבר הכביש. אמנם עדות השוטר הייתה אמינה, אך לא הוכח שהנאשם הוא זה שביצע את העבירה.
זיכוי מכתב אישום הפלג בית המשפט אריאל חי אסיר אילת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד