כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

לראשונה: מנהלי החיידרים החסידיים מבקשים לדחות מבחנים לישיבות

בתלמודי תורה החסידיים בב"ב יוצאים לראשונה למלחמה כנגד הבחינות לישיבות הקטנות בחודש אדר: "הדבר גורם רפיון כללי, ולפעמים יש לזה השלכות על כל הת"ת" • בעבר קבעו גדולי ישראל בציבור הליטאי לקיים את המבחנים כמה שיותר מאוחר

ילדים חסידיים. צילום: פלאש 90
ילדים חסידיים. צילום: פלאש 90



בתלמודי תורה החסידיים בבני ברק יוצאים למלחמה כנגד הבחינות לישיבות הקטנות בחודש אדר. לטענתם הבחינות המתקיימות בשלב מוקדם גורמות לרפיון, והם מבקשים להעבירן לקיץ.

במכתב ששיגרו מנהלי התלמודי תורה של באבוב, מונקאטש, דושינסקיא, זיו התורה, חתם סופר ולעלוב - לראשי ומנהלי הישיבות, הם מבקשים לדחות את המבחנים.

מדובר בתקדים בציבור החסידי, כאשר עד כה רק בציבור הליטאי קבעו גדולי ישראל בעבר לקיים את המבחנים כמה שיותר מאוחר.

הסיבה המרכזית למהלך היא העובדה שבמקומות רבים הרישום נסגר מוקדם עקב תחרות, ומנהלי התלמודי תורה נאלצים להתמודד עם ילדים שכבר סגורים בישיבות ומרגישים משוחררים.

'בחדרי חרדים' מפרסם את המכתב המלא בפרסום ראשון

"הננו החו"מ בזה בפניה ובקשה מהוד מע"כ, היות ואנו נמצאים בעיצומם של ימי החורף, ועונת המבחנים והקבלה לישיבות הק' קרבה ובאה - כפי הנהוג מקדמת דנא מדי שנה בשנה, ולאחר התבוננות ומחשבה מעמיקה בשנים החולפות, שמנו לב על תופעה החוזרת על עצמה מדי שנה, לפיה עולם הפוך ראינו בהתנהלות המקובלת, בהתחשב בשני נתונים ועובדות, להן הננו עדים פעם
אחרי פעם, ונפרש שיחנו".

המנהלים מסבירים: "ראשית, שנת הלימודים במכינה לישיבה קטנה, הינה שנה מאוד גורלית ומשמעותית לכל התלמידים, בהיות ובשנה זו הם נכנסים לשנת הבר מצוה וקבלת עול חיוב מצוות, עובדה הנותנת אותותיה הישירות על צביון ואופי הילד, כשבשנה זו קורה אצלו שינוי ומהפך גדול לטובה, וניצני בגרות, אחריות ורציניות ניכרים היטב על התנהגותו ותהלוכותיו במידות טובות ובדרך ארץ, בלימוד התורה וביראת שמים".

"כך, שבמבחן שהבחור עובר בעיצומו של זמן החורף - כשזמן לימודים שלם עדין לפניו - אינו משקף בד"כ את הנתונים הנכונים על הבחור, כשעינינו ראו ולא זר על שינוי ומהפך אדיר ומשמעותי מבחינה תדמיתית על כל תלמיד ותלמיד במכינה ליש"ק מראשית שנה"ל ועד לסיומה".

"זאת ועוד, במקרים הפוכים, כשבחור שכן זכה, והשכיל להרשים ולהוכיח את עצמו בצורה חיובית בראיון ובמבחן בישיבה קטנה, ומיד אושר והתקבל לשערי הישיבה, הוא בד"כ מרגיש את עצמו רגוע ומבוטח על עתידו, ובמשך הזמן הוא מתחיל להתחפף ולהרפות בסדרי הלימודים המקובלים בת"ת, בזמן שהוא מודע שבין כה הוא מסודר כבר עם ישיבה. במקרים כגון אלו אין מספיק כלים להנהלת הת"ת לפעול בענין, ובשלב מסוים הדבר גורם רפיון כללי בכיתה, ולפעמים יש לזה השלכות על כל הת"ת, וכמה חבל".

"ובשל כך, באנו פה אחד להחלטה לתועלת והצלחת כולנו, למען טובתם והצלחתם של תלמידי תינוקות של בית רבן, לבקש ממע"כ לדחות את עונת המבחנים לזמן הקיץ, כשההרשמה תיפתח בכ"ה ניסן, והמבחנים יתקיימו בין התאריכים כ"ה אייר לה' סיון. כך שנצא כולנו מורווחים, הן בישיבות, כשראשיה ומנהליה יקבלו תמונות יותר ברורות ונתונים יותר שקופים, והן בתלמודי התורה שיצליחו להתנהל על מתכונתם כראוי וכנכון עד לסיום שנת הלימודים. ועל כולם תינתן הזדמנות נכונה לכלל תלמידי התשב"ר לנצל כראוי את כוחותיהם בשנה גורלית זו, שנת הבר מצוה, במהלכה יזכו לבנות את אישיותם, למלא את סדרי הלימודים כראוי, ולגרום להם התעלות עצומה בכל המישורים והתחומים".

את מכתבם מסיימים המנהלים "והננו בזה בכל חותמי ברכות שהיו במקדש, שתזכו לעשות חיל בעבודתכם הקדושה, להגדיל תורה ולהאדירה, ולהגביר לה חיילים לשם ולתפארת ביתר שאת ועוז, ולהעמיד תלמידים הגונים יראים ושלמים לאורך ימים ושנים, ותזכו תמיד להרבות כבוד שמים וכבוד התורה מתוך בריות גופא ונהורא מעליא, ולקבל פני משיח צדקנו מתוך הרמת קרן התורה בישראל בב"א".





ילדים חסידים ישיבות מנהלי חיידרים הקדמת הבחינות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד