י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ברלין למטייל המתחיל: הטיפים שישדרגו לכם את הטיול

איך מגיעים משדה התעופה לעיר, איך שוכרים דירה בעיר בזיל הזול, ומה הכרטיס הכי משתלם לנסיעה בתחבורה הציבורית? • אורי ברקוביץ', תושב ברלין, מגיש לכם המלצות לנחיתה רכה בעיר

ברוכים הבאים לברלין. כיכר אלכסנדרפלאץ (צילום: dreamstime)
ברוכים הבאים לברלין. כיכר אלכסנדרפלאץ (צילום: dreamstime)



כמו בחיי היומיום בישראל, גם בטיולים הסעיפים התקציביים הכבדים ביותר הם לינה, תחבורה ואוכל. בסעיף השלישי טיפלנו בין שאר הדברים במדריך הקודם, ועתה ננסה לתת את המידע הדרוש כדי לחסוך באופן משמעותי בשאר ההוצאות. אף על פי שניתן למצוא בברלין מלונות והוסטלים טובים במחירים הגיוניים ואף זולים (על כך בהמשך), בברלין ישנן אלטרנטיבות רבות לצורת הלינה המסורתית. אלו, ואפשרויות נוספות יאפשרו לכם לא רק לחסוך אלא אולי גם להנות יותר. סעיף התחבורה מוקדש לתחבורה הציבורית ומוניות, שגם התנהלות נכונה בהם מאפשרת לחסוך כמה יורו. לבסוף הוספנו כמה טיפים לגבי מתן טיפים. אלו לא נועדו לעזור לכם לחסוך, אלא סתם להתנהג כמקובל בעיר.

להגיע משדה התעופה לעיר
לאחר סגירתו של שדה התעופה טמפלהוף ב-2008 משרתים את ברלין שני שדות תעופה - טגאל ושונפלד. השניים ייסגרו במהלך 2012, אז צפוי להיפתח שדה התעופה החדש "ברלין ברנדנבורג". לא משנה באיזה שדה תנחתו, כדאי לתכנן מראש באיזה אמצעי תחבורה להגיע לעיר, בהתאם ליעדכם הספציפי בה. האתרים של בתי המלון כוללים הסבר על הדרך הטובה ביותר להגיע אליהם משדה התעופה.

משדה התעופה טגאל (Tegel)
מטגאל התחבורה הציבורית היחידה הזמינה היא אוטובוס - קווים 128, 109, X9 ו-TXL שנוסע ישירות לאלכסנדפלאץ. הממשק הראשון של הקו עם רשת הרכבות הוא בתחנת Beusselstrasse. שם ניתן להמשיך את הדרך עם אחת מרכבות הטבעת - S42 הנוסעת נגד כיוון השעון, ו-S41 הנוסעת עם כיוון השעון.

משדה התעופה שונפלד (Schonefeld)
כדי להגיע משדה התעופה שונפלד לברלין אפשר לקחת רכבת או אוטובוס. התחנות של קווי האוטובוס 171 (מגיע ישירות לרובע נויקלן), X7 ו-N71 (אוטובוס לילה) נמצאות מול היציאה מאולם הנוסעים הנכנסים. ניתן לרכוש את הכרטיס ישירות מהנהג.

כדי לקחת רכבת יוצאים מאולם הנוסעים הנכנסים ופונים שמאלה. בקצה המבנה מתחיל שביל מעוקל המחופה סככה שבקצהו נמצאת תחנת הרכבת. פשוט לכו אחרי העדר ואחרי סמלי ה-S הירוקים. במעבר התת-קרקעי פזורות מכונו בהן ניתן לקנות במזומן (ובחלק מהמקרים גם באשראי) את כל סוגי הכרטיסים. בברלין עצמה ניתן להסתפק בכרטיס לאיזורים AB אולם כדי להגיע משונפלד יש לרכוש באופן חד פעמי כרטיס לאיזור ABC שמחירו 3 יורו (זהו הכרטיס הכולל את ברלין רבתי ואת פוטסדאם). אם החלטתם לקנות כבר עם הגעתכם כרטיס יומי/שבועי/חודשי (לאיזורים AB) תוכלו להשתמש בו כדי להגיע משדה התעופה אך ורק אם תרכשו, בנוסף, כרטיס השלמה (Anschlussfahrschein) שעלותו יורו וחצי.

לאחר שקניתם כרטיס עלו לרציף. ברוב המקרים תצטרכו לקחת את קו S9 (לכיוון הנסיעה אין חשיבות משום שמדובר בתחנה סופית) שמגיעה לפרידריכסהיין ולפרנצלאוארברג. כדי לתכנן את הנסיעה, גלשו לאתר שירות התחבורה הציבורית www.bvg.de, שם תקבלו פירוט לגבי כל האופציות שעומדות לרשתוכם (תוכלו לדעת למשל מתי עוברות בתחנה רכבות אזוריות (Regionalbahn), שמגיעות תוך 20 דקות לאלכסנדרפלאץ).

אחת הדירות הללו יכולה להיות שלכם. זמנית. ברלין בלילה (צילום: dreamstime)צילום: אחת הדירות הללו יכולה להיות שלכם. זמנית. ברלין בלילה (צילום: dreamstime)
אחת הדירות הללו יכולה להיות שלכם. זמנית. ברלין בלילה (צילום: dreamstime)


לינה

אם זמנכם קצר, והנוחות שבהזמנת דיל של טיסה ומלון שווה לכם את המחיר, עברו לסעיף הבא. אבל אם אתם מגיעים לברלין לקצת יותר מסוף שבוע ומוכנים להשקיע מעט זמן בחיפושים, תוכלו לחסוך הרבה מאוד כסף.

לינה בחינם

הרשתות החברתיות couchsurfing ו-Hospitality Club מחברות בין מטיילים למקומיים שמציעים ספה או מיטה לאירוח בחינם. הרשת מיועדת לאנשים שמעוניינים להכיר את החיים בעיר בה הם מבקרים מבפנים וליצור קשרים חברתיים כלשהם עם מארחיהם ולא נועדה לספק דיור חינם גרידא. כדי שיענו לפניותיכם מומלץ להשקיע בבניית הפרופיל, להוסיף תמונות ולספר עליכם כמה שיותר. כמו כן מומלץ לקרוא טוב את הפרופילים של החברים אליהם אתם פונים וכתוב לכל אחד מייל אישי ולא להדביק מכתב פניה אחיד לכל הנמענים. קל יהיה לכם למצוא מארחים אם אתם מטיילים בגפכם, ולא בזוג או יותר. מומלץ לחפש ברשת מדריכים שנכתבו למי שמעוניינים להיות פעילים ברשתות הללו.


סאבלט (שכירות משנה)

לתל אביב הגיעה השיטה הזו רק לאחרונה, אבל בברלין היא משגשגת כבר מזמן. העיקרון פשוט: דייר שנוסע לחופשה או סתם רוצה לחסוך קצת כסף עוזב את חדרו בדירת שותפים או את דירתו המצויידת והמרוהטת, ומשכיר אותה לחברים או לזרים לפרק זמן של שבוע ומעלה. במקרים רבים יבקש הדייר רק את הסכום שהוא עצמו משלם מבלי לחפש להרוויח, אך גם במקרים בהם הסכום גבוה יותר, עדיין מדובר בעיסקה משתלמת.

בנוסף, חלק מהמשכירים הם ברלינאים שמשכירים את חדרם למטרת רווח בעיקר בחודשי הקיץ או כאלה שמחזיקים דירות נופש בדיוק למטרה זו. לעיתים תתבקשו לחתום על חוזה השכרה אחיד הכתוב בגרמנית. סביר גם שהדייר יבקש פיקדון של כ-200 יורו או יותר, שיוחזרו כמובן בסיום השכירות. ליד הסכום המבוקש צריך להיות מצויין האם הוא כולל את החשבונות.

» אתרים מומלצים:

מדור שכירות משנה בקרייגסליסט ברלין - berlin.en.craigslist.de/sub
www.wg-gesucht.de
studenten-wg.de

בחרו בסעיף 1 את סוג הדירה (שותפים, דירה, סטודיו, בית) ובסעיף 3 בחרו ב-Intermediate Rent only

שכירות לפי ימים

אותם אתרים מהסעיף למעלה מציעים גם חיפוש "דירת נופש" על בסיסי יומי, או לפרק זמן ממושך יותר. טווח המחירים רחב, ורוב הדירות מושכרות תמורת כ-50 יורו ליום, אם כי ניתן למצוא דירות ב-35, 25 ואף ב-18 יורו ליום. סביר להניח שדירות שמושכרות על בסיס יומי הן כאלה שמושכרות למטרות רווח ולא כי הדייר המתגורר בהן יצא לחופשה.

מדור שכירות לפי יום בקרייגסליסט ברלין - berlin.en.craigslist.de/vac

בחרו בסעיף 1 את סוג הדירה (שותפים, דירה, סטודיו, בית) ובסעיף 3 בחרו ב-Rent by day only.

הוסטל או מלון?

אם בכל זאת אתם מעדיפים ללון בהוסטל מומלץ להזמין מקום מראש כמה שיותר מוקדם משום שההוסטלים הטובים והזולים מתמלאים בקלות ובמהירות. למשל בהוסטלים Sunflower, Odyssee, ו-Helter Skelter, יעלה חדר ליחיד החל מ-30 יורו, חדר זוגי החל מ-38 יורו וחדר באולם שינה (דורמיטוריז/דורמז) החל מ-14 יורו. בכל ההוסטלים מומלץ בחום לבדוק את זמינות חדרים ולשריין מקום מספיק זמן מראש. המחירים משתנים לאורך השנה ולעיתים ניתנת הנחה על שהות ממושכת.

אגב, מלון זו לא מילה מגונה גם לחסכנים. אם אתם מטיילים בזוג, חדר במלון זול לא יעלה לכם בהכרח יותר מאשר הוסטל. למשל המלון הזה.

טיפ לתפרנים במיוחד: רבות ממסיבות סוף השבוע נמשכות אל שעות הבוקר המאוחרות ואף מעבר לכך. אלא אם אתם מתכננים בילוי קצר, ויש לכם היכן להשאיר את התיק, למה לשלם על כניסה למועדון ועל מיטה בהוסטל במקביל? צאו מהחדר וחזרו אליו בצהריי היום שלמחרת.



תחבורה ציבורית

מערכת התחבורה הציבורית המשוכללת של ברלין מציעה כרטיסי נסיעה התקפים לכל מרכיביה - חשמליות (טראם; פועלים רק במזרח ברלין), אוטובוסים, רכבת תחתית ורכבת עילית. בגדול, מוצעים שני סוגי כרטיסים, נסיעה בודדת וכרטיס תקופתי.

כרטיס רגיל

כרטיס נסיעה עולה 2.30 יורו, אולם אם תקנו בבת אחת ארבעה כרטיסים במחיר 8.20 יורו תחסכו יורו אחד. בנסיעה הכוונה לא לנסיעה בודדת, אלא לכל הנסיעות שתוכלו לבצע בתוך שעתיים מרגע החתמת הכרטיס. המגבלה היחידה היא שלא תוכלו להשתמש באותו כרטיס לצורך הנסיעה חזרה לכיוון השני.

לנסיעה של שלוש תחנות ברכבת התחתית או העילית, או 6 תחנות בחשמלית או באוטובוס, קיימת אופציה להשתמש בכרטיס מוזל בשם Short-trip fare (בגרמנית: Kurzstrecke) שמחירו 1.40. עם כרטיס זה לא ניתן להחליף רכבת/אוטובוס.

צ'יק צ'ק צ'אק על הפסים. ה-U Bahn בברלין (צילום: bindonlane, פליקר)

כרטיסים תקופתיים

לצד אלה, מוצעים כרטיסים תקופתיים שיאפשרו לכם גם לחסוך כסף וגם לנוע בלא הטורח שבקנייה חוזרת ונשנית של כרטיסים (המחירים נכונים ליולי 2011, ומתייחסים לכרטיסים לאיזור AB שאינם כוללים את שדה התעופה שונפלד ואת פוטסדאם):

יומי - משתלם בביקור קצר, לנוסעים שלוש נסיעות ביום ומעלה. 6.30 יורו
שבועי - משתלם בביקור של חמישה ימים עד שבוע. 27.30 יורו (נמוך מעלות של 5 כרטיסים יומיים).
חודשי - משתלם בביקור בן 18 ימים ומעלה. 74 יורו (נמוך מעלות של שני כרטיסים שבועיים וארבעה יומיים).
בין השעות 20:00 ל-03:00 בימי חול, ומסביב לשעון בסופי שבוע ובחגים, יכולים שני נוסעים להשתמש בכרטיס אחד.
חודשי מוגבל - אולי הכרטיס המשתלם מכולם למי שמגיע לביקור של שבועיים ומעלה. הכרטיס נועד לכל מי שלא זקוקים לתחבורה ציבורית כדי להגיע בבוקר מוקדם לעבודה - 10:00 בבוקר עד 3:00 לפנות בוקר בימי חול, ו-24 שעות ביממה בחגים וסופי שבוע. לכרטיס שני חסרונות: בניגוד לכרטיס החודשי הרגיל ניתן לקנות כרטיס רק לחודש קלנדרי שלם, כך שאם הגעתם ב-20 בחודש הכרטיס יהיה תקף רק עד ה-30 בו. חיסרון נוסף הוא שלא תוכלו לקחת עמכם נוסע נוסף בחינם כמו בכרטיס החודשי הרגיל. מחיר הכרטיס: 53 יורו. שם הכרטיס בגרמנית 10-Uhr-Karte.

קשה לחשב בדיוק את הכדאיות המדוייקת של כל כרטיס, אולם בגדול ניתן לומר שהוא משתלם למי שנוסעים כמעט כל יום, שתי נסיעות ומעלה.

באיביי תוכלו למצוא כרטיסים חודשיים במחיר זול מהמחיר הרשמי. אלה מוצעים למשל על ידי מקומיים שמחזיקים בכרטיס חודשי ושמסיבות שונות אינם זקוקים לו עוד.

צילום: Eirik Newth, פליקרצילום: צילום: Eirik Newth, פליקר
צילום: Eirik Newth, פליקר


אופניים

אף על פי שישנם אמיצים שרוכבים על אופניים גם בחורף, מדובר בחוויה מאוד מפוקפקת. בקיץ, עם זאת, זוהי דרך נפלאה להגיע מהר ממקום למקום וגם להכיר את העיר. עסקים שמשכירים אופניים ב-10-15 יורו ליום למעשה שוחטים את התיירים. אם אתם מתכננים שהות של שבוע ומעלה, אולי תעדיפו לרכוש זוג אופניים משומשים זולים בכמאה יורו פחות או יותר ולנסות למכור אותם לכשתעזבו. האם יש אופציה זולה יותר? בעיקרון כן, אבל סביר שמקורם של אופניים משומשים ב-30 יורו מפוקפק למדי, וזו שאלה מוסרית שלכם אם אתם ברצונכם לתרום לענף גניבות האופניים בעיר שאתם כה נהנים ממנה. אפשרות נוספת לחסוך בסעיף זה היא שאם תשכרו דירה מדייר מקומי כפי שמוסבר בהמשך, יש סיכוי שהלה ישאיר לכם את האופניים שלו.

אופניים ציבוריים

בדומה לתל אביב גם בברלין פועל שירות של אופניים ציבוריים - חינם לחצי שעה. לשירות שתי מגבלות - הוא פעיל רק באיזורים מיטה ופרנצלאוארברג והמכונות להפעלתו עדיין לא ממש נוחות. כדי להשתמש בו יש להשתמש בכרטיס אשראי. האפילקציה הסלולרית של השירות מספקת מידע על מיקום התחנות על גבי המפה ועל זמינות האופניים בכל תחנה.

מוניות

באופן כללי, המוניות בברלין לא יקרות, אך קיימת אפשרות לנסיעה זולה במיוחד אם אתם נוסעים מרחק של עד 2 ק"מ. עליכם לשאול את נהג המונית אם הוא מבצע נסיעות קצרות בשם Kurzstrecke (מבוטא: קוּרְצְשְטֶקֶה). נסיעה זו תעלה לכם 4 יורו בלבד.
» אתר רשמי: www.taxi-in-berlin.de/taxitarif

לא לשכוח לאשר כל כרטיס. מכונת החתמת כרטיסים (צילום: denis_todorut, פליקר)צילום: לא לשכוח לאשר כל כרטיס. מכונת החתמת כרטיסים (צילום: denis_todorut, פליקר)
לא לשכוח לאשר כל כרטיס. מכונת החתמת כרטיסים (צילום: denis_todorut, פליקר)


טיפים לטיפים

בניגוד לישראל, בה מלצרים וברמנים מרוויחים שכר מינימום ושכרם נקבע לעיתים לפי מנגנוני ניצול בסגנון של "השלמה לטיפים", בברלין שכרם עומד במקרים רבים על 6 יורו לשעה. אף על פי שהוא נחשב נמוך, בהתחשב בעלות המחיה מדובר בשכר הוגן. זו אולי גם הסיבה שלמעט במסעדות, שם נהוג לתת עד עשרה אחוזים טיפ, טיפים לא ניתנים באותה נדיבות המקובלת בישראל. מאידך, יהיה נחמד מאוד אם גם במקומות שאינם מסעדות, תעגלו את הסכום שאתם משלמים כלפי מעלה.

בגרמניה בכלל, התשלום בבתי קפה, ולעיתים גם בבארים נעשה בדרך כלל עם קבלת השירות. אם אתם כמה אנשים יחד, תישאלו האם תרצו לשלם ביחד או בנפרד. את הטיפ אתם קובעים במקום, מאחר שלא נהוג להשאיר טיפ על השולחן או ישירות ביד. בעת התשלום פשוט השאירו את הסכום המדויק, כולל הטיפ. אם אתם ממתינים לעודף נקבו בסכום אותו אתם מעוניינים לקבל כעודף, או את הסכום אותו תרצו לשלם, כולל טיפ. נניח שעל ארוחה שעלתה 15 יורו, אתם רוצים לשלם עם שטר של 20 יורו, ולהשאיר 2 יורו טיפ. במקרה כזה, בקשו "3 יורו בבקשה" או "17 בבקשה" (האפשרות הרצויה יותר). שימו לב שברוב המקומות בכלל לא מקבלים כרטיסי אשראי, ולכן גם כדאי להצטייד במספיק כסף מזומן כבר בישראל.

נהוג גם, אם כי לא חובה, לתת טיפ קטן גם לנהגי מוניות וכך גם לגבי שאר נותני שירותים, כמו שליחים. אבל אף אחד לא יסתכל עליכם בעין עקומה אם לא תשאירו דבר, אולי למעט הבל בוי במלון.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד