י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הדולר חייב להתחזק - אז למה הוא נחלש?

הדולר נחלש לא רק מול השקל אלא מול רוב המטבעות בעולם. למרות זאת, מסתמן קוצנזוס מדאיג מאוד שחוזה את התחזקות הדולר בשנה הקרובה

צילום: pixabay
צילום: pixabay



על אף שמדובר באחד מהנושאים הפופולריים ביותר, אני לא מרבה לכתוב על שוק המט"ח. זאת, מהסיבה הפשוטה שלתפישתי כל תחזית לשערי חליפין היא לא יותר מהימור. עם זאת, נראה שבתקופה האחרונה ישנו הימור פופולרי מאוד שטוען שהדולר חייב להתחזק - וזה מתחיל להדאיג. לא רק מכיוון שכשכולם מהמרים על משהו, זה קצת מוזר לעמוד מהצד ולצקצק בלשון - אלא בעיקר בשל העובדה שבניית אסטרטגיית השקעה על סמך הימור היא מאוד בעייתית. אז תחזית מט"ח אני לא מספק, אבל אני בהחלט מרגיש בנוח לומר שעל מנת שהדולר יתחזק באופן מהותי צריכים לקרות כמה דברים יוצאי דופן וזאת בשל ארבע סיבות מרכזיות:

1. נכון, הפד ימשיך להעלות גם השנה את הריבית אבל הקשר בין העלאות ריבית בפועל לשער החליפין הוא מקרי בהחלט. אם זה נשמע לכם מופרך, תשאלו את 2017. בכל הנוגע למדיניות המוניטארית, מה שבאמת חשוב לשוק המט"ח זה עד כמה זו מפתיעה ביחס לציפיות המוקדמות. לכן, אם הקונצנזוס כיום הוא שהפד יעלה את הריבית שלוש פעמים במהלך השנה הקרובה אזי על מנת שהדולר יתחזק הפד יצטרך להעלות את הריבית לפחות ארבע פעמים, תרחיש שהסבירות להתממשותו לא גבוהה בכלל, בעיקר לאור העובדה שאפילו תחזיות הפד הן שהריבית תועלה רק שלוש פעמים.

2. לא פחות חשוב, שע"ח הוא כמובן יחסי, ולכן זה לא רק מה הפד יעשה אלא גם מה ה-ECB יעשה בצד השני. בהיבט זה, נדמה שהמגמה האחרונה בשע"ח יורו/דולר היא למעשה יותר התחזקות של היורו ולא היחלשות של הדולר וזאת בשל לא מעט אמירות של בכירים ב-ECB שתומכים בסיום של ההרחבה הכמותית כבר בספטמבר הקרוב והעלאת ריבית בתחילת 2019. בהסתכלות קדימה, נדמה שבשל הצטברות הלחצים האינפלציוניים בגרמניה, ההסתברות להפתעה חיובית בנוגע למדיניות ה-ECB גבוהה לפחות כמו ההסתברות להפתעה המתוארת בנקודה הקודמת.

3. הכוחות הכלכליים הבסיסיים לא מצדיקים התחזקות של הדולר לעומת היורו. חשבון הסחר של ארה"ב הוא גירעוני וממשיך לרדת בעוד זה של גוש היורו נמצא בעודף שגדל והולך. גם הטענה שהחזרת הרווחים הכלואים של הפירמות האמריקאיות לארה"ב תחזק באופן משמעותי את הדולר היא מעט בעייתית שכן סביר להניח שחלק גדול מרווחים אלו נקובים כבר היום בדולר ולכן ההשפעה של מהלך כזה על שער החליפין תהיה מוגבלת.

4. דולר חזק לא עומד בקנה אחד עם סנטימנט כל כך חיובי בשווקים. הדולר נתפש הרי חוף מבטחים ולכן ככל שהתיאבון לסיכון גדל כך גם הלחצים להיחלשות הדולר מתגברים. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא התקופה שבין 2003 ל-2006, אז על אף שהפד העלה את הריבית בחדות הדולר נחלש בשל יציאת הכספים המסיבית למשקים המתעוררים. לכן, אם המגמה החיובית בשווקים צפויה להמשך (קונצנזוס מוחלט כיום), המשקיעים ימשיכו להוציא כסף למקומות עם פוטנציאל צמיחה גבוה יותר מארה"ב ולדולר יהיה קשה להתחזק באופן מהותי.

שורה תחתונה: תחזיות מט"ח הן באופן כללי כמו תוכניות ריאליטי – זה צבעוני, מעורר עניין אבל בסופו של דבר מדובר בבזבוז זמן מוחלט. עם זאת, גם חובבי הז'אנר חייבים לקחת בחשבון שהתחזית להתחזקות משמעותית של הדולר לא נשענת על רגליים חזקות מדי ובניית אסטרטגיית השקעות המתבססת על תחזית זו בהחלט לא מומלצת.
דולר שוק המט''ח המרת מטבע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד