י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"הכרת הטוב למדינה" • הכירו את איגוד הישיבות החדש

בשל חשש כבד מגישה לוחמנית - מתארגן איגוד חדש לעולם הישיבות • האיגוד ינקוט גישה פייסנית כלפי הרשויות • "המדינה נותנת מיליארד שקל לישיבות - אין לשכוח זאת"

אברכי כולל. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
אברכי כולל. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי

מה שהחל כמהלך כמעט סודי וכיוזמה של איש אחד, הרב נתן שטרנהל, אברך וראש כולל, תושב שכונת ברכפלד במודיעין עלית, הולך ומתברר כיוזמה התופסת תאוצה.

ביום שישי האחרון נודע למרא דאתרא של מודיעין עילית, הגר"מ קסלר, על היוזמה, והוא מיהר להזמין אליו את סגן שר החינוך, מנחם אליעזר מוזס לפגישה, כדי לדון בהקמת האיגוד החדש.

בפגישה נכח גם היוזם, הרב נתן שטרנהל, שהגדיר אותה כ"חיובית ביותר".

מאחורי הקמת הארגון החדש, עומדת תפיסת עולם שונה מזו שהייתה מקובלת עד כה בארגון 'איגוד הישיבות' הקיים. לפי הגישה החדשה, הקשר עם משרדי הממשלה צריך להתבסס 'על דרך החיוב'.

הרב שטרנהל מספר, כי לפני כשנתיים הגיעה ביקורת לישיבת 'מיר' בירושלים. הבחורים לא ממש טרחו להגיע, התעצלו. עלה ראש הישיבה, הגאון רבי נתן פינקל, לבימה, דפק על השולחן והזכיר לבחורים שהתורם הכי גדול של עולם התורה הוא משרד הדתות - ודרש מהם שיתוף פעולה.

היום זה כבר לא משרד הדתות, אלא אגף הישיבות במשרד החינוך, אבל הרעיון דומה: "מי שיושב על הברז הזה הוא מר עמוס צאיידה", אומר אחד מראשי ההתארגנות החדשה. "יכולים לריב איתו יומם ולילה, אבל יכולים גם לנהוג בדרך שונה. כי מלריב לא ייצא לעולם התורה דבר".

המארגנים, אגב, חשים תחושת שליחות אמיתית: לדעתם, הם הולכים להציל את עולם התורה - כפשוטו.

הם אלו שיעמדו מול אנשי משרד החינוך, משרד האוצר וכל מי שיהיה צורך לעמוד מולו - כדי לייצג נאמנה את עולם התורה והישיבות. מאחוריהם, הם מספרים, עומד גיבוי של גדולי התורה והחסידות.

ובכלל, הם אומרים, לאור שיטת שינוי שיטת הדיווח, שאמורה להתבצע החל מהחודש באמצעות האינטרנט, צפויות תקלות, אי הבנות וחשוב לטפל בכל זה בדרך של נועם והבנה, לא ב'לתקוף'.

"הוויכוח פה הוא על מי מייצג את עולם התורה", הם אומרים.

במשרד החינוך, אגב, לא מתייחסים באופן רשמי להתארגנות החדשה, אם כי שמועות בלתי רשמיות טוענות כי קיימת תמיכה של האנשים במשרד בארגון החדש. לשמועה זו אין כל אישור במשרד בחינוך, כמובן, אך ההיגיון אומר שיהיה לפקידים - ואולי גם לשר עצמו - הרבה יותר נוח לעמוד מול גוף המגדיר עצמו מראש ככזה המגיע בגישה חיובית ולא כדי להילחם ולמצוא "מה עדיין הם לא נתנו".

"הם אלו שנותנים לישיבות כמעט מיליארד שקל לחודש, וראוי שכולם יזכרו זאת כשעומדים מולם" - זוהי תמצית הגישה של האיגוד החדש, היוצא לדרכו בימים אלו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד