י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

על חודו של קול ולאחר דיון ארוך; חוק המרכולים אושר סופית

בתום קרב ארוך ומתיש במליאת הכנסת ובוועדת הפנים, חוק המרכולים אושר הבוקר ברוב דחוק • בעקבות שגיאה של שני ח"כים, החוק חזר לדיון בוועדת הפנים וההצבעות נעצרו למשך כמה שעות • וגם דרמה חרדית: "גפני אתה חצוף, תתבייש"

נתניהו והח''כים החרדים הלילה במליאה
נתניהו והח''כים החרדים הלילה במליאה



על חודו של קול, חוק המרכולים שהסעיר את הפוליטיקה בשבועות האחרונים, אושר במליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית ברוב של 58 מול 57 שהצביעו נגד.

נעדרו מההצבעה, השרה סופה לנדבר מ'ישראל ביתנו' והח"כיות שרן השכל מ'הליכוד', טלי פלוסקוב מ'כולנו', גם חברי הכנסת מוטי יוגב מ'הבית היהודי' ויוסי יונה מ'המחנה הציוני' נעדרו בשל ישיבתם שבעה על פטירת קרוביהם.

במהלך ההצבעות לקריאה שנייה אישרה המליאה את הסתייגותו של יו"ר ועדת הפנים ויו"ר הקואליציה חה"כ אמסלם, לפיה יוחרגו מהחוק חנויות הנוחות בתחנות הדלק שנמצאים בהן מרכז ההפעלה וקופת התשלום של התחנה.

במהלך ההסתייגות על חנויות הנוחות, נרשמה דרמה חרדית במליאה, לאחר שח"כ משה גפני נמנע מלהצביע בעדה, למרות ההסכמה בין המפלגות החרדיות לקואליציה. בעקבות כך, חברי הכנסת מש"ס זעמו עליו והטיחו בו מילים קשות.

סגן השר איציק כהן, זעק לעברו, "גפני, אתה חצוף, איזו התנהגות יש לך", גם מרגי הצטרף לחגיגה וזעק לעברו של גפני, "אנחנו 'גוי של שבת' שלך, תתבייש". גפני שהיה נבוך מאוד ממחאת ח"כי ש"ס, הסביר מיד כי הוא מתנצל וכי זו הייתה טעות.

אולם אחד מח"כי ש"ס אומר ל'בחדרי חרדים' כי "עקבתי אחרי גפני, ראיתי שהוא בודק האם יש רוב להסתייגות, וכשהוא ראה שח"כים מהאופוזיציה הצביעו בעדה – הוא נמנע", כאמור, על פי גרסת גפני – מדובר בטעות.

קודם לכן הלילה, ההצבעה על החוק התעכבה, לאחר שמליאת הכנסת יצאה להפסקה לבקשת יו"ר ועדת הפנים אמסלם, לצורך החזרת הסתייגותו של ח"כ איציק שמולי, שהתקבלה מוקדם יותר לוועדה לדיון מחדש. ההסתייגות המחריגה בתי ממכר למוצרים למטבח, התקבלה לאחר שהצבעתם של השר גלנט וסגן השר בן-דהן לא נקלטה ולא ניתן היה לקבוע אם הצביעו או לא.

בוועדת הפנים נדחו ההסתייגויות על הסעיף והצעת החוק הוחזרה למליאה בנוסח המקורי בתוספת החרגת חנויות הנוחות בתחנות הדלק.

שר הפנים אריה דרעי שהוביל את הצעת החוק אמר הבוקר כי "אישור חוק המרכולים הבוקר איננו 'ניצחון חרדי'. הוא שמירה על הסטטוס קוו וניצחון הרוב הדומם במדינת ישראל הרוצה בהמשך צביונה היהודי של המדינה ומעוניין לנוח ביום המנוחה".

ח"כ ליצמן הגיב גם הוא: "אני מברך על אישור חוק המרכולים שיאפשר מניעת כרסום הסטטוס קוו בשמירת השבת".

"החוק מבטא את עמדת רוב העם בישראל, הרואה בשבת את יום המנוחה הלאומי ובשבילו שמירת השבת מהווה ערך עליון לאורך הדורות". אמר ליצמן.

לסיום אמר הח"כ: "בניגוד להכפשות, חוק המרכולים אינו כופה דבר. הוא מחזק את צביונה היהודי של המדינה, תוך דאגה לזכויות אלפי עובדים שפרנסתם נפגעת כתוצאה מעבודתם בשבת, ומונעת מהם מנוחה משפחתית כזכות בסיסית לכל אדם".

השר דוד אזולאי שהגיע להצבעות למרות חולשתו אמר הבוקר כי "בתום לילה ארוך של הצבעות, זכות גדולה עבורי להגיע ולהצביע על חוק המרכולים, היה שווה את המסירות נפש".

ח"כ אורי מקלב אמר הבוקר לאחר אישור חוק המרכולים, כי "נלחמנו על קדושת השבת עמדנו על כך ששבת לא ניתנה לחלקים, ללא החוק הזה יהודים היו נאלצים לעבוד בשבת קודש, ילדים לא היו רואים את הוריהם לא ביום חול ולא בשבת, השבת היא אבן היסוד והדבר שאמור לחבר בין כל חלקי העם, כל המאמץ בחוק נעשה עבור כבוד השבת, עבור מניעת הרחבת רמיסת השבת במרחב הציבורי".

לדבריו, "על אף מסע ההכפשה וההשמצה שרובו ככולו לא התייחס למהות החוק אלא ניצול לצרכים פוליטיים ואלקטוראליים אנו לא עושים את החשבונות הללו, כך הורו לנו גדולי ישראל, כבר היום רבים שאינם שומרים תורה ומצוות מתעניינים במאבק עושים חשבון נפש במה אנו יהודים ומזדהים איתו".

סגן יו"ר הכנסת ח"כ ישראל אייכלר הגיב לאחר אישור החוק: "חוק המרכולים עבר הלילה בקריאה שניה ושלישית, וזה הזמן לומר את האמת: החוק הוא חוק רע. אבל הוא רע במיעוטו. חוק המרכולים הוא הבלם שמאפשר למדינה לשמור על זיקה יהודית. כל יהודי בישראל צריך להודות הבוקר לקואליציה על המאמצים שעשתה כדי לשמור לו על הצביון במדינה. ומי שלא יבין זאת היום, יבין זאת בעוד כמה שנים, כשילדיו ישמרו על מסורת השבת ועל הקשר עם העם היהודי והרבה בזכות החוק הזה".

"לפני מספר חודשים הגשתי הצעת חוק לביטול השכר הכפול שמקבלים עובדים בשבת. אני מקווה שהיא תעלה בקרוב להצבעה על שולחן הכנסת. הצעת החוק הזו תבטיח שכל יהודי באשר הוא, ולא חשוב אם הוא מסורתי או חילוני, יוכל לשמור על יום המנוחה השבועי ללא פיתויים כלכליים כבדים".

מנגד, שר הביטחון אביגדור ליברמן כתב לפני זמן קצר בחשבון הטוויטר שלו כי "חוק המרכולים עבר וחבל. לכפייה דתית אין שום קשר ליהדות או למסורת ישראל. חוק מן הסוג הזה במקום לקרב ליהדות רק מרחיק ממנה".

מהו בעצם חוק המרכולים

על פי הצעת החוק: פתיחתם וסגירתם של עסקים בימי שבת יהיו טעונים הסכמה של שר הפנים לצורך פרסום ברשומות, והסכמת שר הפנים תינתן רק אם פתיחת העסקים בימי המנוחה כמוצע בחוק העזר נדרשת כדי לספק צרכים שהם, לדעת שר הפנים, צרכים חיוניים.

לעניין זה, מוצע להגדיר "עסקים" ככל המוסדות או המקומות המנויים כיום בסעיף 249(20) לפקודת העיריות ובכלל זה חנויות, אך למעט מסעדות, בתי קפה, בתי תה, בתי משקה וכל מקום אחר שבו מכינים או מגישים מאכלים או משקאות לצריכה במקום, וכן למעט מקומות של עינוג ציבורי כגון הצגות של תאטרון, קולנוע, קונצרט וכיוצא בזה.
חוק המרכולים אריה דרעי שר הפנים ועדת הפנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד