כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

שלושים למרן: צוהר להיכרותו של הגראי"ל עם גדולי עולם החסידות

הקוויטל של הגראי"ל למהר"א הקדוש מבעלזא, השליחות עבור רבי יואלי'ש מסאטמר והפגישות עם ה'בית ישראל' מגור • במלאות השלושים, 'בחדרי חרדים' בפרויקט מיוחד על קשריו והיכרותו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל עם גדולי עולם החסידות זיע"א לאורך השנים • מיוחד

שלושים למרן: צוהר להיכרותו של הגראי"ל עם גדולי עולם החסידות



הסיפורים הנדירים נחשפים: במלאות השלושים לרבן של ישראל, מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, 'בחדרי חרדים' בפרויקט מיוחד בסדרת סיפורים נדירים - שחלקם טרם ראו אור - על קשריו והיכרותו של מרן זצ"ל עם האדמו"רים וגדולי עולם החסידות זיע"א.

לצד הסיפורים של מרן זצ"ל עם גדולי עולם התורה כמו הגרי"ז מבריסק, הדיין מבריסק רבי שמחה זעליג ריגער זצ"ל, ה'חזון איש', בעל 'האמרי משה' ועוד, נחשפים סיפורים מיוחדים על היכרותו של מרן הגראי"ל זצ"ל עם גדולי האדמורי"ם ועולם החסידות זצ"ל.

באחת השנים חלתה אחותה של הרבנית, אשתו של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, והשתיים נסעו לתל אביב לאדמו"ר מהר"א הקדוש מבעלז זצ"ל, לבקש ברכה לרפואתה. מי שכתב את הקוויטל עבורן היה מרן הגראי"ל.

כשהגיעו, אמר הגבאי כי אי אפשר להיכנס בגלל השעה המאוחרת. לאחר שהתחננה, אמר שיכניס את הקוויטל אבל הרבי קורא רק קוויטלאך שאני כותב. בעקבות השעה המאוחרת הזרז הגבאי והגיש לרבי את הקווטיל שהגישה לו הרבנית לאחר כמה דקות יצא החוצה ושאל מי כתב את הקוויטל. הרבנית נבהלה וחששה שכבר קרה משהו, אז אמר הגבאי שהרבי אמר על מי שכתב הקוויטל 'ער איז א גרויסער יראת שמים' - "הוא ירא שמים גדול".

האדמו"ר מהר"א מבעלז זיע''א





שנים קודם לכן, כשעלה הגראי"ל לישראל, ביקש ממנו רבי לייביש רובינפלד זצ"ל משווייץ - שהיה ראש הקהל בלוגאנו, והיה השושבין בחתונת הגראי"ל ודאג לו מאוד בהיותו בשוויץ ואף מימן עבורו ועבור אשתו את דמי הנסיעה לארץ ישראל - שיעביר 100 דולר (סכום עתק בימים ההם) פדיון לאדמו"ר מהר"א מבעלזא.

כשהגיע הגראי"ל לארץ ישראל, עלה לירושלים, והלך להגרי"ז מבריסק זצ"ל, ואמר הגרי"ז לבנו הגרי"ד שיעזור לגראי"ל בכל שליחויותיו. כשהגיעו הגראי"ל והגרי"ד לאדמו"ר מבעלז, היה זה כבר בחצות הלילה, ולא רצו לתת להם להיכנס מפאת השעה המאוחרת. הגרי"ד אמר כי הוא בנו של הגרי"ז סולובייצ'יק הרב מבריסק, ונתנו להם ליכנס.

כשנכנסו הייתה ידו של האדמו"ר עטופה במגבת, כפי שנהג לתת ידו לשלום לבאים אליו כשידו מעוטפת במגבת. כשראה אותם הוריד את המגבת ולחץ את ידם ללא מגבת. והעיד הגראי"ל שכשנתן את הכסף לאדמו"ר זצ"ל בידו, ניכר היה באדמו"ר זצ"ל שלא הכיר צורת מטבע. והיה הגראי"ל מזכיר מעשה זה פעמים רבות ומתפעל מגודל קדושתו של האדמו"ר מהר"א.

הבית אברהם מסלונים

בימי בחרותו של הגראי"ל, הגיע האדמו"ר רבי אברהם וינברג מסלונים, ה'בית אברהם' לשבת אחת לבריסק. והגיע הגראי"ל לחזות בהנהגותיו של ה'בית אברהם'. סיפר הגראי"ל שראה אותו ניגש לאדם אחד, וצעק עליו: 'מתי כבר תחזור בתשובה'. והתעורר הגראי"ל מזה מאד והדבר נחקק בזכרונו למשך כל ימי חייו.

רבי יואל מסאטמר

אחד הסיפורים שפורסמו אך בשיבושים רבים, הוא סיפור ההתייעצות של הרבנית תמר ע"ה עם האדמו"ר מסאטמר זצוק"ל לגבי העלייה לארץ ישראל, להלן מובא הסיפור בצורה מדוייקת לאחר בירור כל הפרטים:

כשקבלו הגראי"ל והרבנית את האישורים לעלות לארץ ישראל, אמרה הרבנית, שהייתה מבית חסידי, לבעלה הגראי"ל כי אינה רוצה לעשות צעד גדול כזה של עליה לארץ ישראל בלי לקבל ברכה מאחד מגדולי ישראל, וביקשה להיכנס אל האדמו"ר רבי יואל'יש מסאטמר שהיה אז בז'נבה.

הרבנית נכנסה לרבי יואל'יש וסיפרה לו כי הם עולים לארץ ישראל. האדמו"ר שאל אותה כיצד היא לא חוששת מהציונים, והיא ענתה שהיא היתה מדריכה על 300 בנות וחינכה אותם, והיא לא חוששת לומר את האמת לכ"א ולכן לא חוששת מהשפעה. הסכים עמה האדמו"ר שהיא יכולה לעלות לארץ ישראל, ושאל לשמו של בעלה, ואז הגראי"ל נכנס לדבר עם האדמו"ר זצ"ל.

הגראי"ל שוחח עם הרבי כתשע שעות (הוא נכנס אחרי תפילת שחרית וישב שם עד סוף היום סמוך לתפילת מנחה) שבסיומן הפטיר בפני הרבנית: "איתו את יכולה לנסוע".

באותה עת התחבט רבי יואלי'ש עצמו בעניין האם כדאי לו לעלות לארץ ישאל. וביקש מהגראי"ל שכשיעלה לארץ ישראל ילך לראות את השטיבל של חסידי סאטמר בירושלים, כדי שיגיד לו מה קורה שם, האם כדאי לבוא לשם והאם יש שם בני עליה.

בסיום השיחה ביקש האדמו"ר מהגראי"ל לקחת מכתב עבור חתנו מזיוו"ר האדמו"ר, רבי חיוט"ל טייטלבוים מסאסוב זצ"ל שעלה לארה"ק, שבו מתייעץ עמו האם לעלות לארץ. ואכן הגראי"ל עלה לירושלים והלך יחד עם הגרי"ד בן הגרי"ז להאדמו"ר מסאסוב ושוחח בענין זה.

בכדי למלא את השליחות שהוטלה עליו ע"י רבי יואלי'ש, שבת הגראי"ל פעמיים בירושלים, התפלל בשטיבל של סאטמר, ואז כתב מכתב לאדמו"ר זצ"ל ובו סיפר לו את אשר ראה. בנוסף, הלך הגראי"ל עם מכתב האדמו"ר מסאטמר לרב שלמה זלמן פינס זצ"ל, וביקש גם את חוות דעתו האם כדאי לאדמו"ר לעלות לארץ ישראל.



הגראי"ל בצעירותו לצד האדמו"ר רבי יואלי'ש מסאטמר

וכתב לו הגראי"ל במכתב מסקנת הדברים שכיון שבכוונתו של האדמו"ר מסאסוב ללחום כנגד כוונותיהם של הציונים, ראוי כי הוא - האדמו"ר מסאטמאר - יישאר בחו"ל, וכך הם ילחמו יחדיו זה מכאן וזה משם"...

והמשיך וכתב לו הגראי"ל "ראיתי אדמורי"ם מרובים וחסידים מועטים, כעת, לאחר השואה קיימת תשתית לחסידות כי כולם משקמים את חצרותיהם, אך יש חשש שאם כ"ק האדמו"ר יגיע לארץ הקודש, הרי שהמונים ינהרו אליו ואחרים –אודים מוצלים מאש – ייצאו נחסרים. לעומת זאת באמריקה היהדות היא גדולה מאוד וזקוקה להנהגה רוחנית יש כר נרחב לפעילות והצלה, וכן כדי להקים כאן 'ממלכת תורה' צריך משאבים כספים, וכאן בארץ אין מספיק גבירים בשביל זה.

"לכן", כותב הגראי"ל, "עדיף להיות בארה"ב שם יש גבירים שיעזרו בדבר זה להקים 'ממלכת התורה'", וסיים מכתבו שאינו יכול לתת עצה לאדמו"ר אלא עליו לבוא ולראות בעצמו את הארץ.

כעבור תקופה הגיע האדמו"ר לארץ ישראל, ואז שוב נכנס אליו הגראי"ל ושוחח עמו ארוכות, והחליט האדמו"ר לקבוע את מושבו בארה"ב.

הדמשק אליעזר מויז'ניץ

בחורף תש"ו ילדה הרבנית אשתו של הגראי"ל את בתה בתל אביב, ונסעו לפני שבת קודש ללידה.

הגראי"ל, ששה לצד אשתו היולדת, עשה קידוש על הפת. בשבת אחה"צ יכול היה לעזוב את אשתו והלך לבית מדרשו של האדמו"ר הדמשק אליעזר מויזניץ זצ"ל שהיה בקרבת מקום, והגיע לשם בעיצומו של טיש סעודה שלישית. ה'דמשק אליעזר' התפעל עד מאד ממראהו ושאל בהתפעלות "מי הוא האברך הנ"ל".



הבית ישראל מגור

סיפר הגאון רבי שרגא שטיינמן בן מרן זצ"ל, כי הוא זוכר שהגראי"ל נסע עם הגאון רבי יוסף ליס והגאון רבי זאב אידלמן פעמיים ל'בית ישראל'.

בפעם הראשונה היה זה לדון כיצד לפעול בעניין אולם אירועים בבני ברק בו היו מתקיימים אירועים מעורבים ע"י ציבור מפשוטי העם, ובעל האולם שהיה ירא שמים התקשה לפעול נגד התופעה שהייתה נפוצה קצת באותם שנים. הגראי"ל נסע במיוחד יחד עם רבי יוסף ליס אל הבית ישראל, ואמרו לו שלפי הערכתם, אם הרבי יעודד את בעל האולם להלחם בבזה בכל תוקף ודאי ימצא עוז בנפשו למגר את התופעה. הרבי קבל דבריהם, ופעל כפי בקשתם, ואכן הצליח הדבר בס"ד.

לרבי יוסף ליס, שהיה ממשפחה של חסידי גור, היה קשר האדמו"ר הבית ישראל ולאחר ביקורו של הגראי"ל אצל הבית ישראל, כשנזדמן רבי יוסף לבית ישראל, חקר אותו האדמו"ר הרבה על הגראי"ל ועל הנהגותיו, ואמר שהוא היחיד שמאוד מאוד הרשים אותו.





הפעם השניה שנסעו לבית ישראל, הייתה בשנת תשל"ד אז פרש מרן הגרא"מ שך זצ"ל ממועצת גדולי התורה של אגודת ישראל בעקבות ההליכה המשותפת עם פא"י לבחירות. לקראת הבחירות בתשל"ז אורגנה משלחת של גדולי ישראל להאדמו"ר הבית ישראל זצ"ל מגור, לדבר עמו כיצד להחזיר את מרן הגרא"מ שך זצ"ל, ונסעו הגר"ז אידלמן זצ"ל והגר"י ליס זצ"ל עם הגראי"ל ועוד, לשוחח עמו על כך. לאחר מכן חזר הגרא"מ שך למועצת גדולי התורה של אגודת ישראל יחד עם מינויים של ראשי ישיבות ורבנים נוספים, בהם ראש ישיבת חברון הגאון רבי שמחה זיסל ברוידא זצ"ל והגאון רבי ניסים קרליץ שיבלחט"א.

הסיפורים הנדירים הללו, כמו סיפורים רבים נוספים, רואים אור - חלקם לראשונה אי פעם - בספר חדש ומרתק. לאחר שבשנים האחרונות הופיע מידי שבוע גליון "כאיל תערוג" שהביא מדברי תורתו של מרן הגראי"ל שטיינמן לציבור כולו, יוצא הספר "כאיל תערוג" שבו מובאים סיפורים עובדות ודברי תורה שהביא מרן הגראי"ל שטיינמן משבעים גדולי עולם זצוק"ל, ועל קשריו של מרן הגראי"ל עמם.
רבי אהרן לייב שטיינמן כאיל תערוג עולם החסידות מהרא מבעלזא רבי יואל מסאטמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד