כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

ראש המוסד יוסי כהן: "יש לנו עיניים, אוזניים ואף יותר באיראן"

במופע ציבורי נדיר הודה ראש המוסד כי בדרג הפיקוד בארגון רק 25% הן נשים, וסיפר על המהלכים שנעשים לתיקון המצב • לדבריו מושקעים משאבים להבטחת גיוס מגוון, כולל קליטת בעלי מוגבלויות, ללא פשרות על האיכות: "לא יושבים מטומטמים בארגונים מעבר לים או במדבר"

ראש המוסד יוסי כהן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ראש המוסד יוסי כהן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ראש המוסד יוסי כהן דיבר הבוקר (ג') בכנס הממונה על השכר של המשרד האוצר, והתייחס לכלכלת איראן, מדינה שבה - לדבריו - "יש לנו עיניים, אוזניים ואף יותר". כהן אמר כי "האזרח האיראני מבכה את יומו על המצב הכלכלי הרע, מאחר שלמרות הציפיות הגבוהות מהנשיא האהוד רוחאני, הוא לא מצליח - לדעת חלק גדול מהאוכלוסייה - לשפר את המצב הכלכלי של האזרחים ושל המדינה".

כהן הוסיף כי "מציאות זו מוציאה את הצעירים לרחובות, אבל לא צריך לטפח ציפיות. הייתי שמח לראות מהפיכה, אבל מול המפגינים עומדים כוחות שמתנגדים לה. במקביל אנחנו רואים שאיראן מוציאה יותר ויותר כסף על ביטחון, כדי לקדם את שאיפות ההתפשטות שלה במזרח התיכון".

לדברי כהן, מאז תחילת כהונתו של טראמפ נראים שינויים דרמטיים בהבנה האמריקאית של המצב במזרח התיכון, ותהליך של חיזוק הקשר בין ישראל לארה"ב. "בשנתי השלישית בארגון, שהחלה עם הממשל הקודם והמשיכה עם הממשל הנוכחי - והפקידים המרשימים מאוד שמונו - אנחנו רואים שינוי טוב שייתכן שייקח בחשבון יותר את האינטרס הביטחוני הישראלי, ובכך יקל על המאבק שלנו לשנות כיוון במגמת ההתפשטות האיראנית באזור".

בהתייחס לתחום משאבי האנוש במוסד, סיפר כהן כי "באתגר הביטחוני אנחנו עוסקים 24 שעות ביממה, ולו היו לנו יותר עובדים גם הם היו עסוקים מאוד. עם זאת, לא באתי לכאן כדי לבקש תקנים נוספים או תקציב לשנה הבאה. כל שקל שאנחנו צריכים ומוציאים מוכר לאוצר בשקיפות יוצאת דופן. המסר שאני רוצה להעביר הוא שעל המוסד מוטלת האחריות להיות בעל עליונות מוחלטת בעולם הריגול. אנחנו לא יכולים להיות במקום שני בכח האדם, בהגנת הסייבר, ביכולת שלנו להשיג מודיעין, במבצעים ובאנשי המבצעים, בטכנולוגיה ובמטה, וגם בטיפול ברווחה ובמשאבי אנוש".

כהן הדגיש כי "הם לא מטומטמים שם מעבר לים או למדבר. הארגונים שמאתגרים אותנו הם ארגונים טובים וחזקים, וגם הם מנסים כל העת - בדיוק כמונו - להשתפר. זה מהווה אתגר שמכריח אותנו לגייס אנשים מוכשרים ובעלי איכויות נדירות. כל מי שנכנס עובר תהליך סינון קפדני. התפקיד במוסד יכול לקחת אותך ואת משפחתך לחו"ל יותר מפעם אחת.

"האתגר שלנו היום, ולא חשוב אם דור ה-Y קיים או לא, הוא להבין שהמשפחה מתגייסת, ושבמהלך שנות השירות במוסד יש השפעות פנימה לתוך הבית. כולם עובדים קשה מאוד, אבל האתגר לשמר תא משפחתי חזק הוא יותר מורכב. פעם חזרתי הביתה מחו"ל מוקדם. בתי התקשרה לאשתי, שהייתה במשמרת, ואמרה לה - 'השעה שבע, אבא הגיע הביתה, מה עושים איתו? הוא אוכל? מה נהוג?' בתוך הגיוס האיכותי שאנחנו מקפידים עליו מאוד, אנחנו משקיעים המון גם באבחון, איתור וטיפוח בתוך הארגון. אנחנו מבינים שבאותה דקה שמפקד נותן פקודה כולם אחריו. ואנחנו צריכים אנשים שהם יזמים ופורצי דרך, שעובדים נכון כמפקדים.

"בתוך המוסד אנחנו מטפלים גם במעטפת רווחה טובה ומאוד משמעותית. האנשים שלנו ירגישו שיש משמעות לחייהם – מאוד פשוט למכור משמעות בהיותך עובד מוסד, ולכן יש לנו גיוס מאוד איכותי - אך באותה מידה צריך גם להיות מאוד סלקטיבי. בשנתיים האחרונות אני עוסק באופן אינטנסיבי בשיוון מגדרי, כי חקרנו באופן מעמיק את השאלה למה במוסד יש פחות מפקדות, אף שבכניסה למוסד הגיוס מתחלק חצי-חצי בין המגדרים. אולם ברמת הפיקוד רק 25% הן מפקדות - ואין לזה שום הצדקה. כדי לטפל בנושא הזה העלנו פורטל, שמראה בדיוק מה הן כל המשרות הפנויות בארגון, ואנחנו עושים הרבה מאוד דיונים - גם עם מומחים - כדי לבצע מהלך דרמטי וחשוב ולייצר בתוך הארגון את מה שהוא צריך: גיוון תעסוקתי עבור כל מי שיכול להיות מפקד במוסד. המטרה היא ששיעור הנשים - גם ברמת הפיקוד - יעלה.

"בנוסף, בשנה האחרונה גוייסו 18 בעלי מוגבלויות, לא רק בגלל החוק, אלא כדי לקדם את ההבנה של עובדי המוסד שאנחנו משקפים ומשרתים גם את החברה הישראלית. בחודשים האחרונים מתקיים גם פרויקט התנדבותי חברתי כחלק מפיתוח המפקדים, במטרה שיצאו מהבועה הביטחונית החשאית - והנעימה יש לומר - כדי לתרום לחברה הישראלית ובמקביל להיבנות ממנה".
ראש המוסד משרד האוצר כלכלת איראן מזרח התיכון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד