ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

"חוק המרכולים לא ישנה דבר", אמרו דרעי ונתניהו. בדקנו - והם טועים

אז מה באמת אומר החוק שעבר הבוקר וכיצד הוא ישנה את חיינו? כל התשובות לשאלות המרכזיות בחוק

נתניהו ודרעי במליאת הכנסת. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
נתניהו ודרעי במליאת הכנסת. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90 צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



מאז עבר חוק המרכולים בקריאה שלישית בכנסת, מנסים השרים והח"כים מהקואליציה להרגיע את הרוחות ולומר שהחוק לא ישנה את המצב הקיים. לדברי יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם (הליכוד), "אין צורך להיכנס לפאניקה. אחרי שהחוק הזה יעבור יראו שהוא לא ישנה דבר, הכל יישאר כשהיה". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול כי "אחרי שחוק המרכולים יעבור, יסתכלו ויראו שאין שום שינוי. זה הרבה רחש ומהומה". שר הפנים אריה דרעי אמר כי "אישור חוק המרכולים הוא לא ניצחון חרדי אלא שמירה על הסטטוס קוו".

אז מה באמת אומר החוק שעבר הבוקר?

לפי החוק, חוקי עזר בעניין פתיחתם וסגירתם של עסקים בימי מנוחה יהיו טעונים הסכמה של שר הפנים. הסכמת השר תינתן רק אם פתיחת העסקים נדרשת כדי לספק צרכים שלדעתו מהווים צרכים חיוניים. השינוי לעומת המצב החוקי שהיה קיים עד כה הוא שברירת המחדל השתנתה.

עד היום אם רשות מקומית חוקקה חוק עזר שמתיר פתיחת עסקים בשבת, החוק היה נכנס לתוקף לאחר 60 יום, שבהם יכול שר הפנים להתערב ולהחליט שהוא אינו מאשר את החוק. כלומר, אם שר הפנים לא נקט עמדה החוק נכנס לתוקף לאחר 60 יום. לאחר קבלת חוק המרכולים, לכל חוק עזר בנושא דרוש אישור של שר הפנים - ובלי אישור זה הוא לא ייכנס לתוקף.

למה חוק המרכולים נחקק?

הסערה החלה במשבר עבודות הרכבת בשבת, שבעקבותיו התפטר שר הבריאות דאז יעקב ליצמן. ליצמן התנה את חזרתו לממשלה כסגן שר הבריאות עם סמכויות של שר (חוק שאושר בקריאה ראשונה הבוקר מייד לאחר שאושר חוק המרכולים) בתמורה להעברת חקיקות שמקדמות את הצביון הדתי של המדינה, בהן חוק המרכולים.

מתי הוא ייכנס לתוקף?

אחרי שעבר בקריאה שלישית החוק יפורסם בימים הקרובים ברשומות וייכנס לתוקף באופן מיידי.

למה שרים וח"כים מהקואליציה אומרים שמה שהיה הוא שיהיה?

מרכולים רבים פתוחים כיום בשבת באופן לא חוקי, בעוד הרשויות המקומיות לא אוכפות את החוק ולא מטילות קנסות, או שעושות זאת בצורה מצומצמת ולא מרתיעה. ההערכה היא שהדבר לא ישתנה בטווח הקצר - כלומר, גם אחרי כניסתו של חוק המרכולים לתוקף סביר שרשויות מקומיות רבות לא יאכפו את החוק.

עם זאת, במידה ומכולות או עסקים קטנים אחרים יפנו לבית המשפט בטענה שהם נפגעים מכך שהרשות המקומית לא אוכפת את החוק - בהחלט ייתכן שיחייבו את הרשות לעשות כן, והדבר יביא לשינוי המצב בפועל ולסגירת מרכולים בשבת. בנוסף, העניין תלוי מאוד בשאלה מי יהיה שר הפנים באותה עת. שר פנים שאינו אריה דרעי יוכל להחליט לאשר חוקי עזר המתירים פתיחת מרכולים בשבת.

מה אומר החריג לגבי חנויות הנוחות בתחנות הדלק?

לאחר עבודת לובי אגרסיבית מטעם חברות הדלק הוחלט להחריג את חנויות הנוחות מהחוק. החוק קובע כי יוחרגו רק חנויות נוחות שבהן מרכז ההפעלה וקופות התשלום שייכים לתחנות שבבעלות חברות הדלק. בפועל, המשמעות היא שהרוב הגדול של חנויות הנוחות ימשיכו לפעול בשבת. במידה וקיימים מרכולים נוספים במתחם הם לא יורשו להמשיך לפעול בשבת.

מה לגבי ת"א?

החוק לא יחול על תל אביב כיוון שהחוק לא חל רטרואקטיבית, ותל אביב כבר העבירה חוק עזר המתיר פתיחה מצומצמת של מרכולים בשבת.

מה לגבי אילת?

בניגוד לעמדת שר התיירות יריב לוין, חוק המרכולים יחול גם על אילת. זאת, אף שמדובר בעיר שהתיירות בה מתבססת במידה רבה על פעילות בסופי השבוע. עיריית אילת העבירה בשבוע שעבר חוק עזר עירוני המאפשר פתיחת עסקים באזור התיירות ובאזור העוטף אותו - אולם שר הפנים אריה דרעי יכול שלא לאשרו. אם זה יקרה עיריית אילת תיאלץ לפנות לבג"ץ.

מה לגבי גבעתיים, ראשון לציון, מודיעין ויישובים נוספים שתיקנו בשבועות האחרונים חוקי עזר, כך שיתירו פתיחת מרכולים בשבת?

כל חוק עזר עירוני שרשות מקומית מחוקקת צריך לעבור למשרד הפנים, שם לשר יש 60 יום לאשר או לשלול את החוק. הצפי הוא ששר הפנים אריה דרעי לא יאשר את תיקון חוקי העזר המדוברים וראשי הרשויות המקומיות יעתרו בנושא לבג"ץ, שם יטענו כי תל אביב צריכה לשמש כתקדים.

האם גם עסקים שאינם מרכולים ייסגרו בשבת?

החוק לא נוגע למסעדות ובתי קפה וכל מקום שבו מגישים אוכל לצריכה במקום. כן אינו כולל מקומות "עינוג ציבורי" וחנויות בתחנות דלק שנועדו לשרת את משתמשי תחנת הדלק. כלומר, כל המזנונים של בתי קולנוע, מועדונים וכיוצא באלו אינם כלולים בחוק.
אריה דרעי בנימין נתניהו חוק המרכולים דודי אמסלם סטטוס קוו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד