ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

ההפגנות בתוניס חזרו: הקהילה היהודית בלחץ • שני בתי כנסת חוללו

הפגנות סוערות בתוניס נגד הממשלה הביאו גם לפגיעה בקהילה היהודית • שני בתי כנסת בעיר ג'רבה חוללו

מתוך הטוויטר של כתב חדשות החוץ עמיחי שטיין 'כאן'
מתוך הטוויטר של כתב חדשות החוץ עמיחי שטיין 'כאן'



ההפגנות נגד הממשלה בתוניס חוזרות והקהילה היהודית בלחץ.

מנהיגי האופוזיציה בתוניס קוראים להמשך ההפגנות, אדם אחד נהרג וחמישה נוספים נפצעו בתחילת השבוע בהפגנה נגד הצעדים הממשלתיים בכל הנוגע למצב הכלכלי הקשה בתוניס, ההפגנות התפשטו ברחבי תוניסיה, המפגינים מוחים נגד עליית המחירים ועליית המס.

מפלגת האופוזיציה העיקרית של תוניסיה קראה להמשך ההפגנות נגד צעדי הצנע של הממשלה וכינתה את הצעדים "לא צודקים".

בתוך כך, בתקשורת בתוניס דווח כי שני בקבוקי תבערה נזרקו על שני בתי כנסת בעיר ג'רבה שבטוניס, לא היו נפגעים ונזק נגרם למבנים, הקהילה היהודית חוששת שגל המחאה יצית אנטישמיות נגד היהודים.




הפגנות התקיימו כאמור במספר ערים ברחבי תוניסיה ביום שני ושלישי, בעקבות החלטת הממשלה להעלות מסים על פי חוק חדש של משרד האוצר התוניסאי.

התקציב, שנכנס לתוקפו ב-1 בינואר, העלה את מחירי הדלק והציג צעדי מס חדשים הקשורים לרכישת דיור, המפגינים טוענים שהצעדים הללו יחריפו את מצבם הכלכלי, כך מדווח באל ג'זירה.

חמאמה חמאמי, מנהיג מפלגת החזית העממית של האופוזיציה, אמר לתקשורת כי מספר קבוצות אופוזיציה יפגשו יחד כדי "לתאם את המחאה שלנו".

"אנחנו נישאר ברחוב ואנו נגדיל את המחאה עד שיופסק החוק הפיננסי הבלתי צודק", אמר.

אימן מחאני אזרח טוניס אמר לסוכנות הידיעות 'רויטרס', "אני בוגר אוניברסיטה בן 27, המועסק כעובד במפעל, הצטרפתי למחאה בעיר החוף סוסה השבוע, הממשלה הזאת, כמו כל ממשלה אחרת נותנת הבטחות בלבד ולא עושה דבר", אמר, הוא התייחס למנהיג תוניסאי ותיק שנאלץ להתפטר אחרי המהפכה של 2011.

"אנשים כועסים והעוני עולה".

כזכור לפני שבע שנים לראשונה בעולם הערבי, הצליחה מהפכה עממית להדיח נשיא מכהן: בתוניסיה שררה אז אנרכיה ברחובות, לאחר שהנשיא זין אל אעבדין בן עלי, נאלץ לברוח מארמונו ולנוס מהמדינה.

המהפכה סחפה במשך שבועות את הרחוב התוניסאי ואחרי סוף שבוע עמוס באירועים היסטוריים ובאלימות ברחובות, נאלץ הנשיא הכל יכול של המדינה בעשרות השנים האחרונות לנוס כל עוד נפשו בו. יותר מארבעים איש נהרגו במהלך נסיונות בריחה מבתי כלא.

לאחר בריחתו של הנשיא עלי, הורה יו"ר הפרלמנט התוניסאי פואד מבזע (שהושבע לנשיא זמני) לרה"מ מוחמד ראנושי להקים ממשלת חירום לאומית שבה יישבו גם נציגי האופוזיציה והבטיח לקיים בחירות כלליות בתוך 60 יום.

ההתקוממות העממית החלה לפני שבע שנים כשמוחמד בואזיזי, אקדמאי מובטל ומתוסכל הצית את עצמו לאחר ששוטרים החרימו את הירקות והפירות שמכר ללא רישוי. בעקבות המקרה החלו הפגנות המונים ברחבי המדינה במחאה על מחירם הנוסק של מוצרי היסוד ועל שיעור האבטלה הגבוה.

בחודש ההפגנות הסוער שלפני שבע שנים נהרגו במדינה כמאה מפגינים שנורו על ידי כוחות הביטחון ששמרו נאמנות לנשיא. ביום חמישי האחרון נרשמה תפנית כשהנשיא פנה לעם והודיע כי לא ירוץ לכהונה נוספת בבחירות ב-2014 וכי המשטרה לא תירה עוד לעבר המפגינים.

באותם ימים האיגוד המקצועי היחיד במדינה אירגן הפגנה גדולה ואלפים נהרו לשדרות בורגיבה בתוניס הבירה. המפגינים הניפו כרזות בגנות הנשיא ולא הסתפקו בהסתלקותו העתידית. בן עלי הבין כי לא נותרה לו ברירה ונמלט מהמדינה. מטוסו של הנשיא לא קיבל אישור לנחות בפאריס ונחת לבסוף בסעודיה אך גם אז לא נרגע הציבור. 18 מפגינים נהרגו במהלך הלילה למרות העוצר שהוטל על העיר ו-17 הרוגים נוספים נהרגו ביום למחרת בריחתו של הנשיא.

לאחר השלכת בקבוקי התבערה אתמול על בתי הכנסת בג'רבה, כרגע לא נראה שיהיו שינויים בקהילה היהודית, הקהילה היהודית מגובשת מאוד ורובה מתגורר באי ג'רבה, הקהילה נהנית מיחס טוב של השלטונות אך אי הוודאות הגדול כעת מערער את מצבה.

לישראל אין יחסים רשמיים עם תוניסיה אך לתוניסיה יש משרד בתל אביב ובו אפשר לקבל אישור כניסה למדינה. על פי ההערכות במשרד החוץ בכל חודש מבקרים בתוניסיה כמה מאות מבקרים ישראלים.

בתוניסיה חיים כיום כ-2,500 יהודים, מתוכם כ-1,000 מרוכזים בעיר תוניס ובסביבותיה.
תוניס בקבוקי תבערה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד