י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מדריך במשרד הכלכלה אמר לתלמיד אתיופי "כושי" - ונענש בחומרה

המדריך, ברוך פינטו, השמיע הערות פוגעניות נגד תלמידים, ובהן "כושי", "תחזור לרפת" ו"יש לו בעיה שכלית של אדם שלא למד אף פעם" • בית הדין של הנציבות קבע: "דברי בלע גזעניים - ופסל אותו מהוראה בשירות המדינה

אתיופים. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אתיופים. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה העמיד לדין משמעתי את ברוך פינטו, ששימש כמדריך במרכז להכשרה מקצועית של משרד הכלכלה, בגין התבטאויות פוגעניות שהשמיע כלפי תלמידים בקורס שבו לימד. בין היתר השמיע פינטו התבטאויות גזעניות כלפי תלמיד ממוצא אתיופי. בית הדין למשמעת של עובדי המדינה הרשיע את פינטו, ופסק לו נזיפה חמורה, הורדה בשתי דרגות למשך שנה וחצי ופסילה לצמיתות מכל תפקיד הוראה או הדרכה בשירות המדינה.

בטיעוניה לעונש הפנתה נציגת התביעה את בית הדין לדו"ח המסכם של הצוות למיגור הגזענות נגד יוצאי אתיופיה, בראשות מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, שהתפרסם ביולי 2016 ואושר על ידי הממשלה. עוד הופנתה תשומת ליבו של בית הדין למהלך הקמתה של היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות כחלק מיישומו של הדו"ח - יחידה שאף ליוותה את ההליך. בטיעוניה הדגישה התובעת את ההמלצות בדו"ח הנוגעות לצורך בהגברת האכיפה, ולהעמדתם לדין משמעתי של עובדי ציבור בגין התנהגות בלתי הולמת על רקע גילויי גזענות.

בית הדין למשמעת קבע בגזר דינו כי: "הביטויים הגזעניים שהשמיע הנאשם באופן כללי ("כושי") והשמעת אמירות פוגעניות כלפי אברהם על רקע מוצאו האתיופי ("אני האלוהים שלך"; "תחזור לעבוד בחקלאות עם הרפת שלך"), הם דברי בלע גזעניים בעליל, ואנו מביעים את סלידתנו הגמורה מהם. התבטאויות אלה קשות וחמורות בשל אופיין הפוגעני והגזעני, ויש בהן כדי לפגוע בערך החברתי המוגן של כבוד האדם וחירותו".

עוד קבע בית הדין כי "התנהגותו של הנאשם לא נעשתה מתוך חוסר הבנה או מתוך קלות דעת, אלא מתוך אמונה פנימית עמוקה שאכן קיימת נחיתות אצל בני העדה האתיופית. ביטוי לדפוס חשיבתו זה עולה הן מכישלונו בעבירה דומה בקורס קודם, הן מתשובתו ביחס לנאשם בחקירתו הנגדית : "יש לו בעיה שכלית של אדם שלא למד אף פעם, לא לימדו אותו לחשוב, בא מתרבות אחרת לגמרי".

מנציבות שירות המדינה נמסר: "אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה שותף מלא למאבק למיגור תופעת הגזענות בשירות המדינה, ויגלה אפס סובלנות כלפי גילויי גזענות כלשהם מצד עובדי המדינה. האגף יפעל להעמדה לדין משמעתי של עובדי מדינה אשר יתבטאו או יפעלו באופן גזעני, ויעמוד על ענישה מחמירה באירועים אלו, כפי שפעל גם במקרה זה".
משרד הכלכלה ברוך פינטו נזיפה אתיופים גזענות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד