י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

קנסות של מאות אלפי שקלים • דו"ח המבקר: תרומות אסורות בליכוד, יש עתיד, התנועה ושלומי אמונים

מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא פרסם היום דו"ח ביקורת בנושא מימון מפלגות • ארבעת הסיעות שנקנסו בשל תרומות אסורות: הליכוד, יש עתיד, התנועה ושלומי אמונים

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא פרסם היום (רביעי) דוח ביקורת בנושא מימון מפלגות שמתייחס לחשבונות השוטפים של הסיעות בכנסת ה-20 לתקופה 1.4.15 עד 31.12.15 ולתקופה 1.1.16 עד 31.12.16.

הדוח מתייחס ל-12 מהסיעות בכנסת, מלבד ארבע סיעות, בל"ד, הבית היהודי, רע"מ ותע"ל שעל פי בקשתן וועדת הכספים של הכנסת - אישרה שיוגש דוח במועד אחר.

בראש הסיעות שניתן להן דוח שלילי וקנס עומדת הליכוד ואירוע הדגל שלה - 'הליכודיאדה' שעל פי המבקר הוצג - תוך שימוש בשמה ובסמליה המובהקים של הסיעה- כאירוע הקשור באופן ישיר ובלעדי עם הסיעה, שתרם להעמקת הקשר בין חברי הסיעה ולחיזוק הזדהותם של נבחרי הציבור מטעמה והתומכים בה. כל זאת בלי שנשאה בהוצאות כלשהן בגין האירוע.

משהסיעה לא נשאה בעלויות האירוע, קבע מבקר המדינה כי בקיום "הליכודיאדה" קיבלה הסיעה תרומה אסורה שאינה עומדת במגבלות הקבועות בחוק. סכום המימון שנשלל מהסיעה- 350,000 ש"ח.

אחרי הליכוד, מתייחס המבקר ל'הסתדרות אגודת ישראל בארץ ישראל'. הביקורת מתמקדת סביב ועידת 'שלומי אמונים' שכזכור התקיימה לפני כשנה וחצי באוקראינה לציון 40 שנה להקמת הסיעה.

על פי המבקר, עלויות הוועידה הסתכמו ב-500,000 ש"ח לפחות, בהתאם לחלוקה הבאה: סך של 200,000 ש"ח מומן מכספי הסיעה; סך נוסף של 200,000 ש"ח מומן על ידי משתתפי האירוע לכיסוי עלויות הטיסות, הלינות והארוחות; ואילו יתרת העלויות מומנה בידי גורמים מסחריים שונים באמצעות מכירת חסויות ופרסומות.

מבקר המדינה קבע כי במימון הוצאות הוועידה בידי גורמים מסחריים יש משום תרומה אסורה לסיעה שאינה עומדת במגבלות הקבועות בחוק. סכום המימון שנשלל מהסיעה 150,000 ש"ח.

גם ישראל ביתנו נקנסה על ידי המבקר. על פי הדוח, בכמה מקרים הופקדו דמי חבר במזומן ובמרוכז עבור כמה עשרות ואף כמה מאות אנשים שונים באותו יום ולעיתים אף באותה שעה. עוד נמצא כי אין התאמה בין מספר טופסי ההתפקדות ובין רשימות המתפקדים המצויות בתיקי הסיעה.

כמו כן קבע המבקר כי אין התאמה בין הכנסות הסיעה מדמי החבר כפי שנכללו בחשבונותיה לבין רשימות המתפקדים וטופסי ההתפקדות. כך שלא ניתן לזהות מקור חלק מהכנסות הסיעה מדמי חבר. לפיכך לא היה בידי מבקר המדינה לקבוע כי הכנסותיה של הסיעה עמדו במגבלות הקבועות בחוק.
סכום המימון שנשלל מהסיעה- 137,000 ש"ח.

יש עתיד בראשות יאיר לפיד צורפה גם לרשימה. על פי המבקר, הסיעה לא הקפידה לשמור את כל הפירוטים והאסמכתאות הנוגעים להוצאות שכללה בחשבונותיה בגין כנסים ואירועים ובגין העסקת חלק מנותני השירותים.

כמו כן, הסיעה לא כללה בחשבונותיה את שכר עובדי הצוות הפרלמנטרי של הסיעה בכנסת. לפיכך קבע מבקר המדינה כי הסיעה ניהלה את מערכת החשבונות שלה שלא לפי הנחיות מבקר המדינה. סכום המימון שנשלל מהסיעה- 100,000 ש"ח.

אחרונה ברשימה, התנועה בראשות ציפי לבני, על פי המבקר, הסיעה לא נתנה ביטוי בחשבונותיה להוצאות בגין השתתפותה בעצרת לזכרו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין ז"ל. מדובר בהוצאות ששולמו מחשבון בנק שבו נותרו כספי מימון ממלכתי שקיבלה הסיעה, עת ייצגה את מפלגת חץ.

לפיכך, משהסיעה לא נתנה, בדוח הכספי שלה, ביטוי לכספים שהיו בחשבון הבנק האמור, ולהוצאות ששילמה ממנו למימון חלקה בעצרת, קבע מבקר המדינה כי הסיעה ניהלה את מערכת החשבונות שלה שלא לפי הנחיות מבקר המדינה. סכום המימון שנשלל מהסיעה- 90,000 ש"ח.

על פי המבקר אלו הן סיעות שניתן להן דוח חיובי: דגל התורה; האיחוד הלאומי; העבודה; חד"ש; כולנו; מרצ; ש"ס.
דוח המבקר יש עתיד ליכודיאדה ציפי לבני ועידת שלומי אמונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד