ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

"הצגה": בג"צ יתכנס לדיון אודות הכותל הרפורמי ויצפה בסרטונים

היכונו לסערה הבאה: ביום ראשון הקרוב, צפויים שופטי בית המשפט העליון להתכנס בהרכב מורחב של שמונה שופטים, לדיון בנושא הכותל הרפורמי. בג"צ אישר הקרנת סרטוני 'נשות הכותל'. גורם בכיר: "הדיון יהפוך להצגה תקשורתית מלווה בסרטונים"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90 צילום: פלאש 90



סערת הכותל חוזרת: ביום ראשון יקיים בג"ץ דיון דרמטי בהרכב מורחב של שמונה שופטים, באופן מרוכז על כלל העתירות שהוגשו בסוגיית מתווה הכותל והקפאתו על ידי הממשלה. "בחדרי חרדים" חושף לראשונה פרטים חדשים על הדיון הצפוי.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי בג"ץ השיב אתמול לבקשת 'נשות הכותל', כי הן רשאיות להציג בדיון, באולם בית המשפט - סרטונים שיגבו את טענותיהן.

כך גם קבע כי כלל המשיבים יהיו רשאים להציג סרטונים מטעמם. ולדברי גורם המעורה בסוגיה, "הדיון בבג"ץ יהפוך להצגה תקשורתית המלווה בהקרנת סרטונים".

בהחלטת בג"ץ שהגיעה לידי "בחדרי חרדים" כתבו השופטים כי "הבקשה מתקבלת במובן זה שהעותרים יהיו רשאים להציג במהלך הדיון סרטונים בני דקות ספורות כמבוקש על ידם", עוד הוסיפו כי "המשיבים יהיו רשאים גם הם להציג סרטונים מטעמם במהלך הדיון, ובלבד שאורכם לא יעלה אף הוא על דקות ספורות".

השופטים קבעו עוד כי "הסרטונים המיועדים להצגה כאמור יועברו לידי כל הצדדים האחרים, לא יאוחר מיום 11.1.2018 עד השעה 12:00. המזכירות תיערך להעמדת אמצעים באולם בית המשפט שיאפשרו את הצגת הסרטונים".

בנוסף, נודע ל"בחדרי חרדים" כי השופט נעם סולברג התייחס היום לעתירת הרב ברוך וידר, ראש ישיבת הכותל נגד הנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו להעביר 19 מיליון שקל לבנייה ושיפוץ הרחבה הדרומית - וקבע כי הדיון בה יתקיים ביום ראשון יחד עם כלל העתירות שהוגשו בסוגיה.

בנוסף, קבע השופט באופן חריג כי הדיון בעתירת הרב וידר נגד המדינה והיועמ"ש - יהיה כאילו הוצא צו על-תנאי.

יצוין, כי הדיון בשבוע הקרוב יתקיים בהרכב מורחב של 8 שופטים, צעד שנוקטים בו בבג"צ בעת שמבקשים לצאת במהלכים מרחיקי לכת, כדוגמת נושא המסתננים, סוגית המרכולים, ועוד.

חוזר מההקפאה

כזכור, 'מתווה הכותל' התקבל בממשלה לפני קרוב לשנתיים. רק לאחר שהמתווה עבר בממשלה, קמה סערה גדולה בציבור החרדי בכלל ובתקשורת, וזאת לאור כך שהרפורמים קיבלו גם אחיזה בניהול המקום הקדוש, באמצעות מועצה מטעמם.

מעל הכל ריחף החשש באוויר כי הרפורמים מבקשים להתמסד בארץ ולקבל מיקום מרכזי ולהעתיק לישראל את המהפכה שחוללו בארה"ב חלילה.

לאחר הסערה שקמה במגזר הדתי והחרדי נוכח המתווה, החלו הח"כים החרדים להשמיע קול התנגדות למתווה, מה שהביא בסופו של דבר ל'הקפאה' של המתווה, כאשר הח"כים מציינים זאת כ'ביטול' המתווה.

יצוין, כי עוד בטרם הקפאת המתווה התריעו גורמים המעורבים בנבכי המתווה, כי הקפאת המתווה מהווה מדרון חלקלק עבור הבג"צ להוציא את המתווה מהקפאה ולדרוש את יישומו.

בדיון האחרון שהתקיים בבג"ץ בסוגיה לפני כארבעה חודשים, התייחסו השופטים למתווה הכותל שהוקפא על ידי הממשלה וכפי שנחשף לראשונה ב"בחדרי חרדים", לאחר שהוא התקבל לפני למעלה משנתיים. השופטים ביקשו מהמדינה לשקול מחדש ליישם את מתווה הכותל שהוקפא בלחץ המפלגות החרדיות.

בהמשך כתבו השופטים כי "באם התשובה לשאלה זו תהא שלילית, יתייחסו משיבי המדינה בתוך אותו מועד לשאלה אם קיימת אפשרות בדין לחייב את המדינה ליישם את מתווה הכותל, וזאת בשים לב להערות ולטענות שנשמעו בדיון על פה היום".

כחודש לאחר מכן השיבה המדינה לבג"ץ כי אין בכוונתה לבטל את הקפאת המתווה וזאת מפאת מורכבות ורגישות הנושא, "לטעמם של משיבי המדינה, לא נפל כל פגם בהחלטתה של ממשלת ישראל להורות על השהיית יישומה של ההחלטה, שהתקבלה כאמור על יסוד עמדתם של חלקי משרי הממשלה, כל עוד פועלת המדינה בהתאם לחובות המוטלות עליה מכוח הדין. לפיכך, סבורה המדינה שיש לדחות את שלוש העתירות", נכתב בתשובת המדינה.

עו"ד אלדד רבינוביץ המייצג את עמותת 'בצדק', אמר הערב ל"בחדרי חרדים" כי הוא קורא לבוא להשתתף בדיון: "הדיון שיתקיים ביום ראשון בבג"ץ יהיה פתוח לציבור וישנה חשיבות רבה שאנשים שהכותל חשוב להם יבואו ויהיו נוכחים בדיון".
מתווה הכותל הכותל הרפורמי בגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד