י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

"חשש לדחיקת מתחרים": רשות ההגבלים דחתה המיזוג בין אל על לישראייר

על פי הרשות, המיזוג מעורר חשש כי ימנע כל אפשרות לפעילות עצמאית של אל על בקו לאילת, ויקבע את הדואופול של ישראייר וארקיע

צילום: Tomer Neuberg/Flash90
צילום: Tomer Neuberg/Flash90



רשות ההגבלים דחתה אתמול (ד') את בקשת המיזוג של אל על וישראייר. מ"מ הממונה על ההגבלים, עו"ד אורי שוורץ, נימק את הדחייה בשני טעמים: הראשון – חשש כי המיזוג ימנע מאל על לפעול בקו לאילת ויקבע את הדואופול של ישראייר וארקיע; והשני - חשש לדחיקת מתחרים על ידי אל על בקווים הבינלאומיים, לאור התלות של חברות התעופה בשירותי אבטחת התעופה הניתנים על ידי אל על כמונופול.

אל על – שהחלה במגעים לעסקה כבר ב-2015 - אמורה היתה לקלוט את ישראייר באמצעות מיזוג עם החברה הבת סאן דור. בעסקה, שנחתמה ביולי האחרון לאחר מו"מ ארוך, נקבע כי סאן דור תרכוש את מלוא הבעלות בישראייר תמורת מזומן בסכום של עד 24 מיליון דולר, והקצאת 25% ממניותיה של סאן דור לאי.די.בי תיירות. חלק מהסכום במזומן שתשלם סאן דור יועמד כהלוואה לאי.די.בי פיתוח, וחלקו יועמד כהשקעה של סאן דור בישראייר.

טרם השלמת העסקה נקבע כי ישראייר תמכור את 4 המטוסים שבבעלותה בעסקת sale & lease back לצד שלישי, כשאל על התחייבה שהעסקה תושלם בתמורה של לא פחות מ-70 מיליון דולר. מכירת המטוסים תשמש לפירעון הלוואה של 35 מיליון דולר לבנק לאומי, כאשר היתרה אמורה היתה לשמש לתשלום לאי.די.בי . לשני הצדדים הוענקו אופציות הדדיות, שמימושן תוביל בעתיד את אל-על לרכוש המניות שתקבל אי.די.בי בעסקה (25%).

באל על, שמנוהלת על ידי דוד מימון, הגיבו להחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, ואמרו כי מדובר בהחלטה שגויה, שמשמרת את המונופול של ארקיע על הקו לאילת. "אל על הציגה בפני הרשות תחשיב שמבהיר מדוע מדובר בפעילות הפסדית עבורה ושאין בכוונתה בלי קשר למיזוג להיכנס לפעילות באילת. יתרה מכך - היא בחרה לצאת ממנה לפני כמה שנים. החברה אף התחייבה בפני הרשות כי לאחר הרכישה ישראייר תרכוש שני מטוסים נוספים לצורך הפעילות באילת, מה שיוסיף תדירויות לטיסות לאילת ויפחית מחירים בקו לתועלת כלל הציבור.

"ההחלטה המצערת שהתקבלה מעידה כי רשות ההגבלים העסקיים בישראל, בשונה מכל רשות אחרת בעולם, בוחרת להשקיע אך ורק בעידוד תחרות בינלאומית כנגד חברות התעופה הישראליות ומקשה עליהן להתמודד אל מול בריתות ענק בתעופה העולמית. היה מקום לטעמנו שהרשות תנהג ביתר זהירות בבחינת טיעונים שהובאו בידי בעלי אינטרס, כפי שנוהגות רשויות תחרות בעולם במצבים דומים. את מחיר ההחלטה ישלם הציבור", נמסר מאל על.

יתרונות לגודל, הרחבת השוק

בתגובה להחלטת הממונה, מניית אל על איבדה 3.5%, ושווי החברה ירד לכ-700 מיליון שקל. ביטול העסקה פוגש את אל על בעיתוי לא מיטבי. ב-12 החודשים האחרונים המניה נפלה ב-42%, והיא איבדה 60% מהשיא באוקטובר 2016. חלק ניכר מהירידות מיוחס לאכזבה מהתוצאות לרבעונים השני של 2017, שבו מרשמה נפילה של 47% ברווח התפעולי ביחס לרבעון המקביל ב-2016, והרבעון השלישי, שבו הציגה אל על ירידה בנתח השוק, ירידה בתפוסה במטוסיהם, ונפילה של 30% ברווח הנקי לעומת הרבעון המקביל ב-2016.

באל על, בשליטתה העקיפה של משפחת בורוביץ', קיוו כי המיזוג בין סאן דור לישראייר ישפר את יכולתה של אל על להתחרות בעידן השמים הפתוחים – ובעיקר בתחום טיסות הלואו קוסט. UP, מותג הלואו קוסט של אל על, לא הצליח לפעול באופן תחרותי של ממש מול חברות הלואו קוסט ליעדים הקצרים – ובאל על הוחלט באחרונה לסגור את המותג.

בנוסף, המיזוג עם ישראייר אמור היה לחזק את מיצובה התחרותי של אל על בשוק שבו היא נחלשת בעקביות בשנים האחרונות - הפלח העממי יותר והטיסות לטווחים קצרים לאירופה ובאגן הים התיכון. כמו כן הוא אמור היה להעניק לאל על יתרון לגודל ברכש של דלק ושירותי קרקע, וכן לייצר חברה עם צי מטוסים משמעותי, שתתחרה בצורה אפקטיבית בשוק טיסות השכר.

154 מיליון שקל הלכו לאיבוד

ביטול העסקה הינה בשורה רעה גם לקבוצת אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין, השולטת בישראייר באמצעות אי.די.בי תיירות, חברה בת בבעלותה מלאה של אי.די.בי פיתוח. בדו"חות לסיכום הרבעון הראשון של 2017 (שבהם יש גילוי לגבי העסקה), העריכה אי.די.בי כי תקבל במהלך 2018 כ-154 מיליון שקל כתוצאה ממכירת ישראייר.

ישראייר, שמנוהלת על ידי אורי סירקיס, הציגה שיפור בתוצאותיה ברבעונים האחרונים. החברה הרוויחה 10.9 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2017 , גידול של 2.2% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2016. הכנסותיה של החברה צמחו ב-21% ברבעון השלישי של 2017 לעומת הרבעון המקביל ב-2016, והסתכמו ב-129 מיליון דולר.

ההכנסות המאוחדות של ישראייר - כולל מכירת שירותי תעופה לחבילות נופש שהחברה משווקת לחברות בנות - צמחו ב-29% ל-156 מיליון דולר ברבעון החולף. זאת, הודות לחכירת 2 מטוסי איירבאס נוספים ועלייה במספר שעות העבודה לטייס, כתוצאה מהסכם העבודה החדש בחברה.

"אל על מנצלת מעמדה המונופוליסטי"

קודם להחלטת הממונה על ההגבלים שיגרה ארקיע לרשות על ההגבלים מכתב המבהיר את סיבות התנגדותה למיזוג בין אל על לישראייר. במכתב צוין בין השאר כי אל על מנצלת את מעמדה המונופוליסטי בבידוק ביטחוני כדי להקשות על טיסות ארקיע לבנקוק באופן שמשרת היטב את האינטרסים הכלכליים של אל על. ארקיע הדגישה כי אישור המיזוג עלול להעצים את הפגיעה בה.

על פי המכתב, "קיים קושי תחרותי משמעותי הנובע מכך, שלאל על שליטה מוחלטת כבר כיום באספקת שירותי אבטחת תעופה בחו''ל. מדובר בתשומה חיונית למתחרותיה הקרובות של אל על, חברות התעופה הישראליות, הפועלות במורד שרשרת הייצור והאספקה של המוצרים והשירותים. בעניין זה הועברה אליכם תלונה שהוגשה עוד קודם להגשת הודעת המיזוג. תלונה זו עדיין לא טופלה, חרף העובדה כי נציגי הרשות ציינו בפנינו לא אחת ולא שתיים, כי מצב הדברים הקיים אכן מעורר קושי של ממש".

מאל על נמסר בתגובה לתלונה של ארקיע כי "מדובר בטענות סרק במסגרת פעולותיה של ארקיע כמונופול בקו לאילת, נגד המיזוג של אל על עם ישראייר. הטענות המופרכות נבדקו זה מכבר על ידי רשות התעופה האזרחית ונמצא, כי אל על פעלה ועודנה פועלת בנושא ללא דופי. בנוסף, אף חברה לא קיבלה עדיין אישורים או סירובים ל-2018, ולכן זו עלילת דם קשה לומר שסירבו לארקיע בקו מסוים כמו בנקוק".

מעמותת הצלחה שהציגה לרשות ההגבלים את התנגדותה למיזוג נמסר, כי "העמותה מברכת על עמדתה של רשות ההגבלים שלא לאשר את המיזוג בין אל על וישראייר המביאה בחשבון גם את הטעמים שהוצגו בפניה בהתנגדות שהוגשה מטעם הצלחה. החששות התחרותיים הנוגעים לקו הטיסה לאילת וההחמרה האפשרית הנוגעת למצב בעייתי ממילא גם ללא המיזוג, בכל הנוגע לשירותי הביטחון שאל על מספקת באופן מונופוליסטי היו צריכים להכריע בבירור את הכף נגד המיזוג המוצע וטוב שכך סברה גם הרשות. בלא תלות בתוצאת בקשת המיזוג, יש להמשיך ולפעול לשינוי מערך שירותי הביטחון בתחום התעופה המתנהל היום באופן שאינו תואם את האינטרס הציבורי והצלחה תמשיך לקדם פיתרון אלטרנטיבי בהקשר זה".
אל על ישראייר לואו קוסט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד