י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

החשמל יוזל מחר אבל המחיר עלול לזנק בעוד שנה - בגלל מס חדש

החשמל יוזל מחר אבל המחיר עלול לזנק בעוד שנה - בגלל מס חדש התעריף היה יכול לרדת בשיעור חד יותר, אבל רשות החשמל עדיין לא ביצעה את ההתחשבנות על העלויות העודפות שנגרמו לחברת החשמל בגלל התקלה באספקת הגז טבעי • מקור במשק החשמל: "עם או בלי רפורמה בחברת החשמל - יחידת ניהול המערכת תצא מהחברה"

אילוסטרציה. צילום: פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: פלאש 90 צילום: פלאש 90



תעריף החשמל יופחת ביום שני ב–2.3% ל–46.19 אגורות לקוט"ש, לפי החלטת רשות החשמל. ההוזלה תוביל לחיסכון של כ–100 שקל למשק בית בשנה.

התעריף יכול היה להיות נמוך יותר לולא נאלצו הצרכנים לממן את עלויות הפנסיה של עובדי חברת חשמל ששוקללו בו, ואת העלויות העודפות בהיקף של 115 מיליון שקל שנגרמו ליצרני החשמל במהלך השבתת אספקת הגז ממאגר תמר בספטמבר 2017. רשות החשמל הבהירה כי תחזיר לצרכנים עלויות אלה כשתתחשבן עם משרד האוצר על הבלו ולאחר שהיצרנים יפוצו על ידי מפיקות הגז. על פי ההחלטה, העלות לצרכני מתח עליון תעלה ב–0.9% ולצרכני מתח גבוה תעלה ב–1.8%.

הבלו הנוסף שיוטל על מחיר הפחם, מהלך עליו הוסכם בתקציב 2019, צפוי להעלות את מחיר החשמל לצרכנים בהמשך. עם זאת, התעריף החדש ייקבע תוך שקלול משתנים נוספים שיוכלו לנטרל את העליה או לחזק אותה.

הסיבות להורדה הן הפחתה ברכיב הרשת בתעריף בעקבות שינוי בסיסו, וירידה בשער הדולר שהוזילה רכישת תשומות יצור.

כדי לתמרץ השקעות ברשת התנתה הרשות את התשלומים לחברה בביצוע השקעות בפועל. הרשות תכיר בתוכנית השקעות ל–2018 בסכום של 2.4 מיליארד שקל לעומת 1.5 מיליארד שקל ב–2017.

נתניהו לא הביע התנגדות לרפורמה

בתוך כך אמר בסוף השבוע מקור במשק החשמל כי "עם או בלי רפורמה במשק החשמל, יחידת ניהול המערכת תצא מחברת החשמל". יחידת ניהול המערכת קובעת אילו תחנות כוח יחוברו למשק החשמל, ולפיכך יש לה השפעה מהותית על התחרות בין יצרני החשמל הפרטיים לחברת החשמל.

לדברי המקור, "הניתוק מחויב המציאות מכיוון שיש יותר מדי ניגודי עניינים בין היחידה לחברה. גם בחברת חשמל מבינים את זה ורוצים בהפרדה, ואף החלו במגעים פנימיים לבחינת ניתוק היחידה — תוך בחינת היבטים שיישארו בחברה והממשקים בין היחידה לחברה. חברת החשמל צריכה להכין את הוצאתה. לאחר מכן היחידה תהיה בפיקוח רשות החשמל ורשות החברות הממשלתיות".

הדיונים על הרפורמה במשק החשמל נמצאים בהשהיה לקראת פגישה שנייה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בפגישה הראשונה שנערכה עמו לפני כמה ימים לא התקבלו החלטות — על רקע העתירה שהגישה הממשלה לבג"ץ נגד החלטת בית הדין הארצי לעבודה, שלפיה עובדי חברה ממשלתית יכולים לשבות גם כדי לטרפד רפורמה להגברת התחרות במשק. בית המשפט העליון רמז כי בכוונתו להגביל את זכות השביתה וביקש מההסתדרות לנמק מדוע זו לא תוגבל. בעקבות זאת פתחו ההסתדרות והממשלה בשיחות על הרפורמה במשק החשמל. בהסתדרות מתנים את החתימה על הרפורמה במשיכתה של העתירה שהגישה הממשלה.

על רקע זה נערכה לפני כמה ימים פגישה ראשונה בין נתניהו לשרים ולחלק מצוות המשא ומתן. לדברי המקורות, "בפגישה הוצגה לנתניהו הרפורמה, ובמהלכה קיבל נתניהו את הידיעה על הקלטת של בנו יאיר, ששודרה בחברת החדשות. נתניהו עזב את החדר וחזר לאחר כחצי שעה. הוא המשיך לנהל את הדיון בצורה עניינית, כאילו לא קרה דבר".

בדיון נתניהו לא מתח ביקורת על סעיפי הרפורמה. מכאן התרשמו המשתתפים, כי אין לו התנגדות לסיכומים שהתקבלו. הדיון הבא בסוגיה עדיין לא נקבע, ובו אמור להיקבע עתידה של העתירה הממשלתית — החלטה שממנה ייגזר עתידה של הרפורמה.
חברת חשמל רפורמה הוזלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד