י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ראש עיריית הרצליה מאתגר את החוק: "אני לא מפחד שדרעי ינקום"

עיריית הרצליה היא הראשונה להעמיד למבחן את חוק המרכולים, ואישרה הערב את פתיחתם בשבת. ראש העיר משה פדלון אומר ל'בחדרי': "יכול להיות שדרעי יאשר אותו. אני לא חושש ממנו. אני לא מקבל אגורה מהמדינה". מפתיע: "רוצה חרדים בעיר"

ראש עיריית הרצליה מאתגר את החוק: "אני לא מפחד שדרעי ינקום"



חמישה ימים לאחר שחוק המרכולים אושר סופית במליאת הכנסת, מועצת העיר הרצליה אישרה הערב (א) חוק עזר עירוני כדי לאפשר פתיחת מרכולים ובתי עסק בשבת. 15 חברי מועצה הצביעו בעד מול ארבעה שהצביעו נגד.

22 רחובות ושישה מרכזי מסחר הוגדרו כמתחמי סחר בשבת. הוקצאו בשלב זה היתרים ל-33 מרכולים לעבוד בשבת, בכלל כך שמונה בסוקולוב. זאת מלבד מאות חנויות הקניונים והמרינה.

בראיון עם ראש עיריית הרצליה משה פדלון הוא מצהיר ל'בחדרי חרדים' כי את חוק העזר יגיש לאריה דרעי. עם זאת הוא לא מתכוון למהר ולהגיש בג"ץ נגד חוק המרכולים ("נגיש לדרעי את חוק העזר, יכול להיות שהוא יאשר אותו").

במהלך הראיון, לפדלון חשוב להסיר את התדמית שדבקה בו. הוא חוזר שוב ושוב על כך ש"הרצליה היא דוגמא להרמוניה בין כלל המגזרים", ולשם כך הוא שולף הוכחות: שיפוץ בית הכנסת הגדול בסכום של מיליון מאתיים אלף שקל ("שמתי שם מזומנים") והגעתו בכל יום שישי לבית הכנסת יחד עם תלמידים – שם הוא מחלק להם חומש ("במקום לשתות קפה").

פדלון אומר ל'בחדרי חרדים' כי הוא לא חושש מנקמה מכיוונו של שר הפנים דרעי ("זה לא הכיוון שלו, אני לא מקבל אגורה מהמדינה"), ולסיום הוא מפתיע ואומר כי הוא מזמין את המגזר החרדי לבוא ולהתגורר בעיר הרצליה ("למה לא? בוודאי"). הראיון המלא לפניכם.



ראש הער פדלון במכירת חמץ אצל רב העיר צילום: ראש הער פדלון במכירת חמץ אצל רב העיר
ראש הער פדלון במכירת חמץ אצל רב העיר


• חוק המרכולים אושר, אתם מתכוונים להגיש בג"ץ בקרוב?

"אני לא ממהר, אני רוצה לשמור על המרקם המצוין שיש בעיר הרצליה, אנחנו חיים בהרמוניה חילונים ודתיים - מכבדים האחד את השני. אתה יודע, הכניסו אותנו למין מערבולת כזו שאין לה מקום. הרצליה היא דוגמא לדו קיום, אנחנו מכבדים האחד את השני, יש לנו 140 בתי כנסת בעיר. אנחנו כרשות עירונית משקיעים מיליונים בשנה בשדרוג ושיפוץ בתי כנסת וכל אחד באמונתו יחיה, חבל, זה סתם הכניס את המערכת למערבולת".

• כן, אבל אתה היית הנחשון הראשון שבא ואמר 'אני אגיש בג"ץ נגד החוק'.

"קודם כל נגיש את חוק העזר שלנו לשר הפנים, יכול להיות שהוא יאשר אותו והכל יהיה בסדר, ואם לא - נשב ונטכס עצה. באמת, זה הולך ליצור משברים בעיר, בשביל מה? אתה מוזמן לבוא ולבקר בעיר, אנחנו מכבדים את המגזר, עורכים הצגות, עורכים אירועים למגזרים, אנחנו מכבדים האחד את השני, למה לקלקל את הסטטוס קוו, הוא סטטוס קוו מנצח. חבל, הרצליה היא דוגמא ליחסים מצוינים האחד עם השני. אנחנו לומדים, בא נראה מה יילד יום".

• חבר המועצה החרדי אלעד צדיקוב מוביל מאבק נגד עמדתך, מאיפה זה נובע?

"אינני יודע, אני מכבד את חבר המועצה שלנו צדיקוב, כשצדיקוב נכנס לתפקיד פתחתי מחלקה שלימה לתרבות תורנית, מחלקה שלימה שלא הייתה קודם והיא עובדת ועורכת אירועים, והיא עושה פעילות מדהימה בעיר והיא גם תעשה בעתיד פעילות מדהימה בעיר, ללא קשר לחוק כזה או אחר, כי אנחנו מכבדים האחד את השני ויש כאן בהרצליה מרקם נפלא".

• היה קרע בינך ובין צדיקוב וגפני היה צריך להתערב, כך פורסם ב'בחדרי חרדים'.

חבר המועצה צדיקובצילום: חבר המועצה צדיקוב
חבר המועצה צדיקוב


"לא, לא. זה נגמר. היו חילוקי דעות, ואני אומר: אני בעד סבלנות וסובלנות, אני בעד לכבד האחד את השני. תשמע, אני אוסר ולא מאשר הקמה של קיוסק ליד בית הכנסת. יש את בית הכנסת הגדול בהרצליה אין מסביבו שום פיצוציה או קיוסק בשבת. תשמע, יש לי שם אולם שאם אני אפעיל אותו ביום שישי הוא יהיה מלא, אבל אני לא מפעיל אותו כדי לכבד את באי בית הכנסת".

• ישנה תחושה שבניגוד לצדיקוב, שני חברי המועצה מש"ס דווקא הולכים איתך, בדרך שלך.

"לא, לא, דווקא לא. אנחנו מכבדים גם אותם, הם גם מתנגדים, הם גם העלו פוסט גדול נגדי. אבל אנחנו באמת חיים בהרמוניה, אנחנו מכבדים האחד את השני".

• אתה קורא לציבורי החרדי לבוא בהמוניו ולהתגורר בעיר הרצליה?

"למה לא? בוודאי, מה זה? יהודים. אני אספר לך משהו, אני כל יום שישי מגיע לבית הכנסת ומביא תלמידים מכיתה ב' ונותן להם את החומש. כל יום שישי כשאני יכול ללכת לבית קפה לנוח מכל השבוע הקשה, ואני מסביר לילדים החמודים, 'כבד את אביך ואת אמך, ואהבת לרעך כמוך'. בעוד מספר שבועות אנחנו מתחילים להביא בני ובנות מצווה, להביא אותם לבית הכנסת. בית הכנסת ביום שישי כולל את כל ילדי העיר מכיתות ב' וכיתות ז' – מסיבות בר ובת מצווה. אנחנו נותנים להם ערכים, וכולם מתרגשים".



בריקוד עם ספר תורה לצד יוצילום: בריקוד עם ספר תורה לצד יו
בריקוד עם ספר תורה לצד יו


• שמעתי שאתה בקשר עם שליח חב"ד בעיר הרב ישראל הלפרין, ושאתה בא אליו להתייעץ עם הרבי באגרות קודש.

"בוודאי, בוודאי. אנחנו ביחסים מצוינים עם כולם".

• יש לך קשר מיוחד דווקא עם חב"ד?

"לא. אני אוהב את כולם. בעיני כולם שווים. אין מגזר שאני מפלה אותו, בעיני כולם שווים, כל היהודים".

"אנחנו צריכים להרגיע את הרוחות, אני מכבד את המגזר החרדי ואני אמשיך לכבד אותו גם בעתיד. תשמע, רק לאחרונה שיפצתי את בית הכנסת הגדול במיליון מאתיים אלף שקל, שמתי שם מזומנים, שוב, כיוון שאני מכבד את המקום ואני מכבד את האנשים שמגיעים לשם להתפלל".

"מה שקרה כאן (עם חוק המרכולים י.ג) זה מאוד מיותר. תאמין לי שיש בעיות יותר קשות במדינה הזו, וכשאתה רואה קשישים שאין להם תנורים ושמיכות – את זה צריך לתקן, אלפי ילדים בסיכון יש במדינה ואין מי שמפקח עליהם ואין מי שייתן להם רוח גבית".

• כראש עיר, אתה חושש ששר הפנים דרעי שהוביל את חוק המרכולים יתנקם בך?

"לא. אתה יודע מה? אני לא מקבל מהמדינה אגורה, אין לי בעיה עם זה, אני לא מקבל ממשרד הפנים אגורה אחת, אבל למה שינקום, חס וחלילה. קודם כל אני ביחסים טובים עם דרעי ואני מכבד אותו, אבל אין מה לנקום, אני רשות איתנה, ברוך ה', אני לא מקבל מהמדינה אגורה אחת, למה אני צריך לחשוש? אם הוא יפגע בעיר – הוא יפגע בתושבים, בילדים, הוא לא פוגע בי, וגם הוא לא ייפגע, אני לא חושב שתהיה חס וחלילה נקמה, זה לא הכיוון של דרעי".



חבר המועצה צדיקוב הגיב לאישור החוק: "על אף ניסיונות ההרגעה כאילו הסטטוס קוו בעיר נשמר, החוק החדש פוגע בשמירת השבת הציבורית בעיר, ובפועל במדינת ישראל כולה. עצוב מאוד לראות את דורסנות ההחלטה ואת המרחק הרב מנקודת האמת של עם ישראל".
הרצליה משה פדלון אלעד צדיקוב חוק המרכולים אריה דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד