י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

החרדי שמוביל את מהפכת הסושי • חרדים עצמאים

לא תאמינו מי יצרן הסושי המוביל בישראל: איציק לויטן, בוגר 'אור אלחנן' • דרכו אל המאכל היפני והאצות מסין ומה עושים אצלו זוג בערב חתונתם • סוד ההצלחה: יושר

איציק וסושי. צילום: יעקב נחומי
איציק וסושי. צילום: יעקב נחומי



בין שלל אולמות השמחות במרכז ספיר שבגבעת שאול, מסתתר לו מפעל לייצור והכנת סושי.

מדובר באחד מתוך שתים כאלה בלבד הפועלים בארץ והמשלב גם מסעדה.

עם כניסתנו למקום, אנו מופתעים לראות צמד סועדים בלבוש פסים ירושלמי מלא. מתברר שסושי כבר מזמן, אינו רק מאכל לעשירים ולאניני טעם.

איציק לויטן בוגר ישיבות אור אלחנן ושערי יושר כבן 34, נשוי ואב לארבעה, הוא יצרן הסושי המוביל בישראל.

• איך בעצם מגיע צעיר תורני למטבח היפני?

"האמת שלראשונה נכנסתי לתחום המזון לפני 7 שנים, אז הקמתי עם הרב יהודה אזרד את רשת בתי התמחוי של כרמי העיר, אחרי כשנתיים הכרנו גר צדק יפני בשם נדב יאיר, והוא זה שיזם את הרעיון והוביל אותנו לפתיחת המפעל, כיום אני היחיד שנותרתי בתחום הסושי.

"עד להקמת המפעל לא היה סושי כשר למהדרין, מי שרצה ליהנות מהמאכל, נאלץ לנדוד לארה"ב שם היה ניתן להשיגו כשר למהדרין".



בין הלקוחות: משרד ראש הממשלה, רמדה ורשת מלונות דן

• מי בעצם קונה מכם סושי?

"המפעל נותן אספקה ותמיכה לבתי מלון, אולמות ואירועים פרטיים. למעשה רבים מעדיפים שלא להשקיע בהכנה עצמית של המוצר על כל התהליך המורכב שהוא דורש. אנחנו מספקים בין השאר סושי למשרד ראש הממשלה, משרד הבטחון, רשת מלונות דן, קינג דייויד, רמדה ועוד.

"לפני כמה חודשים החלטנו להרחיב את הפעילות, ומלבד המפעל הקיים פתחנו גם מסעדה במקום, כאשר מלבד האופציה לאכול במקום ניתן גם להזמין משלוחים. בנוסף הרחבנו את התפריט כך שיכלול מוקפצים, אגרולים ומגוון מאכלים יפנים.

"בארץ עשו מהסושי דברים שאם היפנים היו מודעים להם, הם 'היו בוכים', אבל כל אחד מבין שהחך הישראלי שונה מהחך היפני ויש לו דרישות משלו, ואנחנו משתדלים להתאים את ההיצע לפי הדרישות של הצרכן הישראלי".

אתה עצמך 'התחברת' למאכל? תרצה גם בעתיד להישאר בתחום זה?

"בהחלט, זה טעים, זה נהדר וגם בריא, תמיד אהבתי את זה גם בתקופות שהכרתי את הסושי רק מביקורי בארה"ב, ואני מקווה בעזרת ה' להישאר גם הלאה בתחום".



סודות הסושי ונושא הכשרות

• כמעט כל אחד שמע על הסושי, אבל מה זה בעצם?

"הסושי מכיל ארבעה רכיבים בסיסיים: אצות ים, אורז, ירקות ודגים. מרכיבים אלו ניתן להכין מאות גוונים וסוגים שונים של סושי וכמובן ליצור עיצובים שונים ואופני הגשה רבים.

"בעיית הכשרות נוגעת בעיקר לאצות ים, שמצוי בהם מאוד נוכחות של חרקים וסוסוני ים. אנחנו שכנענו יבואן ישראלי גדול לפעול להקמת קו ייצור כשר בסין של אצות ים בפיקוח הרב רווח והרב ויא, בעקבות כך גרמנו לפתיחת כל שוק הסושי לשומרי הכשרות. יום מרבית הסושי הנמכר בארץ הוא מאצות כשרות.

"רכיב חשוב נוסף בסושי הוא דג הסלמון, חשוב להבין כי איכות הסושי משתפרת פלאים ככל שהסלמון טרי יותר, לכן אנחנו מקפידים להשתמש במשלוחים טריים של סלמון. (הדג הנורבגי מגיע ארצה בטיסות מיוחדות פעמיים בשבוע, בימים שני ורביעי, א.ג.) הניסיון הארוך שלנו מוכיח שהדבר ניכר ומורגש משמעותית בטעם.

"אפילו האורז שנראה מוצר די בנאלי הוא מרכיב רגיש שחשוב לדעת במה להשתמש. יש אלפי מסעדות בעולם שמוכרות סושי, כאשר אחד ההבדלים המשמעותיים בין מקום לחברו הוא סוג האורז – רך, אוורירי, בטעמים הנכונים".

• מה סדר הגודל של הייצור היומי במפעל?

"אנחנו בנויים לייצר כמויות ענק ביום ממוצע אנחנו מוציאים מאות רולים של סושי ולפעמים במקרה הצורך גם אלפים, יש לנו כאן מטבח של 140 מטר שוקק פעילות, ואנחנו מעסיקים בו 5 פועלים זאת כמובן מלבד משגיח הכשרות הצמוד מטעם חוג חת"ס פ"ת".

"אנחנו גם מוכרים אריזות מוכנות של סושי בסופרים השונים וברשתות, היום יש לציבור הכללי והחרדי הרבה יותר מודעות לאוכל טעים ואיכותי, אנשים יותר מודעים לאפשרות ליהנות מהאוכל והצריכה של המוצר רק עולה כל הזמן. אתה יכול להיווכח בעצמך בכך שבכל אירוע מכובד מוגש סושי גם במגזר החרדי.

"מובן מאליו שאנחנו עומדים בכל התקנים המחמירים של משרד הבריאות. בנוסף יש לנו אפשרות לשלוח 'סושימן' עם בר נייד לאירועים ולשמחות, כאשר הוא מגיע למקום עם ויטרינה מיוחדת ומכין לכל אחד סושי לפי בקשה והזמנה אישית".



מי שטועם מתמכר, גם הילדים

• האם הסושי הוא אכן מאכל יוקרה? או שכל אחד יכול להרשות לעצמו מדי פעם?

"יש לנו גם מנה סושי ושתייה ב-35 שקל, כל אחד בהחלט יכול להרשות לעצמו את זה היום, מובן שיש סוגים שונים יקרים בהרבה, אבל כל אחד יכול ליהנות גם מהמגוון העממי יותר.

"הרבה משוכנעים שמדובר באיזה מאכל דוחה או מוזר, ולפעמים אני ממש 'משכנע' מישהו לטעום ולהכיר מקרוב, אבל אחרי הפעם הראשונה, הרוב מתמכרים וחוזרים אחר כך שוב ושוב ליהנות".

• איך המשפחה מגיבה לעיסוק הנדיר?

כאילו שמעה את השאלה מרחוק, מתקשרת ביתו בת ה-10 של איציק, כדי לוודא שלא ישכח להביא לה מנה של סושי כשיחזור לבית בסיום העבודה, "ככה זה תמיד, המשפחה מבקשת שאני יביא, הילדים מאוד אוהבים סושי וגם אני מנשנש הרבה סושי במהלך היום".



הזוג קפץ לפני החופה לאכול

• האם אתה מעודד אחרים להקים עסק באופן עצמאי?

"לעשות את המעבר מעולם התורה לעולם העסקים, זה לא מובן מאליו, אתה צריך ללמוד הרבה ולקחת קורסים וגם הזמן עושה את שלו עד שאתה בשל, אני לא חושב שכדאי לרוץ ולפתוח מיד עסק. קודם מומלץ להיות שכיר קצת ורק אחר כך ליזום ולהקים עסק. גם כאן, החלק הכי חשוב הוא לדעת ולהכיר היטב את התחום בו אתה משקיע, לא לסמוך על הפועלים שהם כבר ידעו.

"הנה לי יש כאן 5 פועלים מקצועיים, אבל אני יודע לעשות את כל מה שהם עושים וגם יותר מזה, ובמקרה הצורך אני גם יכול להתגייס ולהכין ולעבוד, זה נותן יתרון עצום למעסיק שהוא יודע למה לצפות מהעובדים ומה לדרוש מהם".

• האם קרתה לך איזו אנקדוטה מעניינת בחנות?

"אכן, לפני קצת זמן הגיעו הנה חתן וכלה דתיים, שקפצו עם כמה חברים לפני החופה לאכול אצלנו. הם הסבירו שהם מתחתנים באחד האולמות הסמוכים והם משערים שלא יהיה להם פנאי ורצון לאכול במהלך החתונה, ולכן באו לסעוד לפניה".



המוטו: יושר והגינות, הלקוח תמיד צודק

היפנים נוהגים להגיש את הסושי עם היין היפני – סאקי, גם את הסאקי ניתן להזמין ב'אוסקה', איציק מסביר: "המטבח היפני הוא מאוד אסתטי ואנין טעם, ומי שמבין בזה זה באמת שילוב איכותי מאוד".

• אתה עדיין עובד בעצמך במפעל?

"כמעט ולא, למרות שבמקרי חירום אני גם מתגייס, לרוב אני מטפל בהזמנות ובמשלוחים. מדובר בהמון עבודה, כיון שאת כל העיצובים הייחודיים לא ניתן לעשות באמצעות מכונה, והם חייבים להתבצע ידנית".

•נותר לך זמן ל'יידישקייט'?

"בודאי, אני מקפיד מדי יום על לימוד מעמיק בחברותא של הדף היומי, זה נותן 'גישמק' וכוח לכל היום".

• מיהו הדמות הרוחנית שלך?

"הרב משה גולדשטיין, ראש ישיבת שערי יושר, עמו אני מתייעץ ושומר על קשר הדוק עד היום".

• מסר לסיום?

"להשתדל תמיד לשרת את הלקוחות טוב, כפי המוטו הידוע ש'הלקוח תמיד צודק', ובתור אחד שבא מעולם התורה: להיות ישר והגון עם כל אדם, לתת לכל אחד בדיוק מה שביקש ולקיים מה שהבטחת".























קישורים:
אוסקה - אתר החנות
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 46 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד