י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

כך נפלתי בהשקעות סרק • שאול חיון בראיון גלוי-לב על התרסקותו הכלכלית

כשהוא יושב בבית עם חובות של מיליון ש"ח, מתאר שאול חיון, שלב אחרי שלב, את סיפור התרסקותו הכלכלית • "הרב אמר לי להשקיע בהפקות רבות, ומשאלו לא הצליחו, אמר לי ללוות כסף בריבית רצחנית" • "חברים טובים שהלוו לי כסף שחסכו בצד, חושבים שעקצתי אותם. אין לי פנים להסתובב ברחוב"

שאול חיון בסטודיו הפרטי. צילום: יעקב נחומי
שאול חיון בסטודיו הפרטי. צילום: יעקב נחומי



מאחוריו עשרות הפקות ילדים, הופעות מוסיקליות באירועים שונים ברחבי הארץ והעולם - והמון שמחה ותעלולים, שכבשו לא אחת את כותרות האתרים והעיתונים החרדיים.

לא רבים יודעים כי מאחורי האיש העולז, תושב בני-ברק, העונה לשם שאול חיון, עומדת תסבוכת כלכלית, המאיימת למוטט אותו ולרסק את מפעל חייו.

הכל החל לפני יותר משנה, כאשר נכנס לביתו של אחד מגדולי ישראל כדי לקבל את ברכתו לפרנסה.

"במהלך הפגישה שאל אותי הרב, מדוע אני מפיק סרט לציבור אחת לחצי שנה?", מספר חיון בשיחה ל'בחדרי חרדים', כשדמעות בעיניו.

הוא השיב: "גדלתי בבית שמעולם לא לווה כספים או היה בחובות. למדתי בחיים, שאם יש כסף - עושים ומייצרים - ואם אין כסף, אז יושבים בבית עד שיהיה את הכסף".

בסיום הפגישה המליץ הרב לחיון להשקיע בהפקות נוספות ולשתף אנשים נוספים בעבודתו, כשהוא מדגיש את הפסוק: "נבול תבול גם אתה וכל העם אשר ברגליך", כעצת יתרו למשה - שלא יקח על עצמו את האחריות כולה, אלא ישתף אנשים נוספים בעסקיו.

הרב המליץ: תלווה כסף בריבית גבוהה

חיון מספר: "על פי הצעת הרב, הרחבתי את התפקידים ובמקום זאת הכנסתי עוד אנשים להפקות הסרטים אותם הייתי מוציא לציבור. יצאתי להפקה הראשונה, שעלותה הסתכמה בכמעט רבע מיליון שקל, באתי לרב לפני כן והוא אמר לי: 'עלה והצלח, מהר מאוד תכפיל ותשלש את כספך'".

עוד לפני שראה את הרווחים מהפרויקט הראשון, הוא יצא לפרויקט נוסף, כמו גם להפקת אלבום חסידי מוסיקלי ברמת הוצאות גבוהה ביותר, עם מיטב אמני ישראל. את ההפקות הוא מימן באמצעות הלוואות שגייס מחברים וידידים.

לאחר חודשיים נאלץ חיון להחזיר את ההלוואות, שהסתכמו ביותר מכחצי מיליון שקל. "לא היה לי מאיפה לקחת את הכסף חזרה", הוא אומר. "הציעו לי לקחת מאנשים שמלווים בריבית, וגובים חמשה עד עשרה אחוזים בחודש על כל הלוואה. נבהלתי מעצם הרעיון ופניתי לרב כדי לשמוע ממנו איך אני יכול לצאת מהבוץ אליו נקלעתי".

הרב השיב לחיון: "צריך לעשות היתר עסקה מול בית הדין, ותיקח מהם את הכסף".

"אין לי לשלם את הגנים של הילדים"

כשהוא ממשיך להאמין בברכתו של הרב, ומחכה חודש אחר חודש לניסים ונפלאות - התווספו לקרנות ההלוואה סכומי עתק. "מהר מאוד טיפס החוב ל-800 אלף שקל. בחודש האחרון לפני שהתפוצץ הגלגל, הוגבלתי בחשבון הבנק שלי ומידי שעה התקשרו אליי עשרות אנשים שדרשו את כספם. חלק גדול מאותם אנשים היו חברים טובים שעזרו בסכומים קטנים, אותם חסכו לטובת שיפוץ הבית או לקניית תפילין לבנם".

במקביל לתסבוכת הכספית הקשה אליה נקלע חיון, הוא ממשיך מידי יום בעבודתו הרגילה כשהוא מופיע מעל במות אירועים. "ההכנסות ככל שיהיו לא מספיקות לכסות את החובות הגדולים אליהם נקלעתי".

היום הוא נאלץ לשלם שכירות דירה מכסף שלא קיים ולפרנס משפחה עם 8 ילדים.

"כל יום חזרו לי בין 10 עד 15 צ'קים. אנשים רדפו אחרי ללא ידיעה עם מה אני מתמודד, חשבו שאני שקרן ושגנבתי או עקצתי אותם.

"הילדים שלי לא יודעים מה המצב", הוא אומר, "אבל היום אני נאלץ להתמודד עם בקשות שלהם שאין לי איך למלא אותם. אפילו את עלות הרישום לגנים ולמוסדות שלהם, אין לי מאיפה לשלם".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 109 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד