י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ועדה תבדוק: האם להפעיל מתחרה למד"א?

משרד הבריאות החליט להקים ועדה מקצועית שתבדוק: האם להותיר את הפעלת מערך החירום בידי מד"א, או להכניס מפעיל נוסף לשוק? • שרי רוט על החזית החדשה בארגוני ההצלה

יעשה סדר? ליצמן בלשכתו. צילום: יואל לוי
יעשה סדר? ליצמן בלשכתו. צילום: יואל לוי



משרד הבריאות החליט להקים וועדה מקצועית שתבדוק האם להותיר את הפעלת מערך החירום בידי מד"א או להכניס מפעיל נוסף לשוק. הוועדה תפעל במטרה להסדיר את יחסי הגומלין בין כלל ארגוני ההצלה, כדי שהאזרח יקבל שירות מיטבי ויעיל ביותר.

בראש הוועדה יעמוד הד"ר בועז תדמור, משנה ומ"מ מנהל ביה"ח בלינסון בפתח תקווה, והיא תגיש את מסקנותיה עד לסיום השנה.

ברקע עומד סכסוך מתמשך בין מד"א לבין שאר ארגוני ההצלה, ובראשם ארגון 'איחוד הצלה'. כזכור, לפני מספר שבועות, הפסיק מד"א להעביר מידע על קריאות חירום לארגוני ההצלה. רק לאחר שסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, התערב, חודשה העברת המידע תוך הסתרת שם הפונה בטענה כי יש לשמור על חיסיון רפואי.

בין הנושאים שייבדקו בידי הוועדה: האם צריך להמשיך ולתת את האחריות להפעיל את מערך החירום בידי גורם אחד בלבד? מהם הסמכויות שיוענקו למפעיל/ים? אלו יחסי גומלין יתקיימו ביניהם, ואופן הפעלת המערך בשגרה ובחירום.

כיום מד"א הוא הגוף המוסמך לשרותי הצלה על פי חוק במדינת ישראל. עם זאת, במסגרת הוועדה יבחנו כלל הסוגיות במערך שרותי הרפואה הדחופה והפינוי הרפואי במדינת ישראל.

הדרמה מאחורי הקלעים

עד כאן הפרטים ה'יבשים'.

אבל מאחורי הקלעים מתחוללת דרמה לא קטנה, וברור לכולנו שאם אכן יצליח ליצמן לחולל מהפך בתחום, הוא יירשם בהיסטוריה של הציבור החרדי כמי שהצליח לממש את ה'אם תרצו, אין זו אגדה'.

במשך שנים נחשב מד"א לגוף ה'רציני', היחיד בתחום, זה שמקבל את התשלום עבור העברת חולים לבתי חולים, במקרה של טופס 107 או אשפוז מקופת משרד הבריאות, בכל שאר המקרים מהחולים עצמם. אגב, גם אם מישהו הזמין להם את האמבולנס בלי להתייעץ עמם...

ארגוני ההצלה 'אמרו תודה' על שבכלל מסכימים להעביר להם קריאות חירום, כשמידי פעם 'הקפיצו אותם' עם ניתוק ביפרים או החלטה גורפת לחסום מהם את המידע בשל הצורך ב'חיסיון רפואי'.

מאז נכנס לתפקידו משמש ליצמן, מלבד היותו סגן שר במשרה מלאה של שר, גם כגננת הרחימאית שעושה סדר 'בין הילדים'. רק לאחרונה הצליח להגיע להסדר כפוי ולפיו המידע כן יועבר לארגוני ההצלה, אך משחקי הכוחות בין הארגונים לא תמו.

עושה רושם שהמשחקים הללו נמאסו קצת על סגן שר הבריאות, שיש לו עוד אי אלו דברים חשובים לעשות במשרדו מלבד לפתור את הבעיות בין אלי בין (מד"א) וזאב קשש (איחוד הצלה).

יש הצדקה לשליט יחיד?

החליט ליצמן להקים ועדה מקצועית שתבחן האם יש הצדקה להמשך שליטה של חברה יחידה במערך החירום. טרנד ההפרטה אינו חדש במדינת ישראל. אז למה במערך החירום לא טוב שתהיה תחרות?

למען הסר כל לזות שפתיים אל הוועדה המקצועית אותה הקים לא הכניס ליצמן ולו אף חרדי אחד. שלא יגידו. למרות שמעקב שלי בכנסת העלה, כי 'החסידים' הגדולים ביותר של ארגוני ההצלה הם חברי הכנסת החילוניים - אחת הגדולות שבהם היא ח"כ יוליה שמילוב שמטוב מקדימה. אבל לא רק.

החוק החדש, לו אחראי המשרד לביטחון פנים, ואשר קודם בעזרתם האדיבה של חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב קובע מצב חדש: האזרח יתקשר, במקרה חירום, ל-911 מכל טלפון, יגיע למוקד, ולפי זמינות האמבולנס הקרוב ביותר ייענה ארגון ההצלה לקריאה. אז למה לא למסד את הארגונים ולשדרג אותם ל'ילדים גדולים' הפועלים בזכות עצמם ומתוקצבים כמו כל גוף אחר במדינה?

עוד הרבה מים יעברו, מן הסתם, עד שהחלום הזה יתגשם. מן הסתם ילווה השינוי גם בהסתה נגד החרדים בתקשורת הכללית. בכל זאת, הלינקייג' של סגן שר חרדי הדואג לארגונים של חרדים לא עושה טוב לכמה וכמה עיתונאים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד