ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

מתכוננים לחגים? בלי לחץ • מדריך

שלושה ימים ראש השנה, חג אחרי חג בסוכות • מה עושים כדי שכל אלו לא יהפכו ל'ל-ח-ץ' אחד גדול? בבית החולים "בלינסון" חשבו גם על זה, וציידו אתכן בכמה טיפים חשובים

בלי לחץ. שולחן חג של 'פעמית סטור'
בלי לחץ. שולחן חג של 'פעמית סטור'



רגע לפני שאת נכנסת ללחץ אטומי של ערב חגים, מומלץ לך לקרוא את הכתבה הבאה.

אז נכון, לא קל למלא את המקפיא מראש, להיערך, להצטייד בכל המצרכים הדרושים, לגרור עגלה כבדה ולגרום לה 'להגיע' איכשהו אל תוך הארונות, אחר כך גם אל תוך הסירים, עד להצבת המאכלים שיצרת ממנה על השולחן הערוך לתפארת.

זה לא חייב להיות מלווה בלחץ.

בשיחה עם הד"ר איתן נחשוני, האחראי על השירות הפסיכיאטרי במרכז דוידוף שבבית החולים "בלינסון" הוא מנסה לשים את האצבע על הבעיה ולמצוא לה פתרונות.

כשכל אלו אינם מועילים, מומלץ לפנות להתייעצות רפואית.

מדוע החגים וההכנות אליהם מביאים איתם גם לחצים ?

בחיי היומיום שלנו אנו עסוקים בדרך כלל, בתהליכים אישיים-פרטיים ומשפחתיים-גרעיניים.

החגים מעירים בנו תחושות הקשורות לחלק בזהותנו הקשור למשפחה (ואף לעדה וללאום).

בדרך כלל מדובר במשפחה המורחבת. לכן, מחד, מפגש כזה של "אסיפת השבט" יכול לזמן אותנו למפגן של איחוד, תמיכה והרמוניה בינ-דורית. מאידך, הוא יכול להצית רגשות שליליים, מתחים, קונפליקטים חבויים ותחושות דחייה.

תהליכים אלו בולטים במיוחד לאור השינויים החלים במסורות המקובלות הקשורות במבנה המשפחה המודרנית ובתפקודיה.

מקורות הלחץ מגוונים ביותר וכוללים, בין היתר: בעיות לא פתורות של שליטה בין בני המשפחה (מי יביא מה, כמה ואיך), מי יגיע למפגש ועם מי – רווקים ורווקות או בני זוג גרושים, שתחושת בדידותם מתעצמת והם מתקשים לעמוד בפני הלחץ הסמוי של הופעה בגפם, "חרדת ביצוע" אצל נשים האמורות לארח ולהכין סעודת חג.

כיצד להרגיע?

יש להדגיש כי מעט לחץ בעת ביצוע משימה מאפשר לנו לשפר ריכוז, לרכז את כוחותינו המנטליים והפיסיים ולבצעה ביעילות רבה יותר.

העדר לחץ, שהוא דרישה לא מציאותית, אינו מומלץ! יש למצוא את הנתיב שיאפשר לנתב את התהליך באופן יעיל ופורה.

כאשר הלחץ נמצא בשיאו, קשה לנו לעצור ולהתארגן. לכן, כדאי לנסות למנוע את תהליך הצטברות הלחץ, במיוחד כאשר זה קרה בעבר.

אם עוצמת הלחץ עולה על יכולתנו להתמודד עמו, אנו צריכים להשיב את שווי המשקל שלנו על ידי ניסיון להפחית את עוצמת גורמי הלחץ ו/או להגדיל את יכולתנו להתמודד עימו. התמודדות עם לחץ אינה אמורה לשמש אותנו רק בעיתות חירום. מדובר בארגז כלים שצריך לשמש אותנו מדי יום ביומו במהלך חיינו. כדאי לנסות להעשיר את תכולתו ולשמור על הכלים מושחזים ויעילים. התנאי ההכרחי להצלחה בהתמודדות במצבי לחץ הוא חשיבה חיובית, שיכולה לטעון את בטריית האופטימיות המניעה אותנו לחיים פעילים ויצירתיים.

להלן מספר טיפים:

• זהה/י את רגשותיך ובטא אותם באופן גלוי וכן.

• נסה/י לקבל סיוע ותמיכה מקרובים וחברים (רשת תמיכה חברתית רצוי לפתח כאשר איננו שרויים בלחץ והיא מספקת לנו תחושת שייכות, ערך עצמי, ורשת ביטחון – אנו יודעים שהיא שם עבורנו בעת מצוקה).

• הייה/י מציאותיים – המפגש בחג אינו חייב להיות "מושלם" כמו בעבר ובמהלך השנים כולנו חווים שינויים ותהליכי התפתחות, שמשנים סדרי עדיפות ותמיד רצוי לבחון את גבולות הגמישות שלנו.

• נסה/י לקבל את בני המשפחה והקרובים כמו שהם, גם את ציפיותיך מאחרים – יש סיכוי שהמצוקה אינה חד-צדדית. מחלוקות עמוקות יש להותיר לברור במועד מתאים.

• תכנן/י מראש את ההוצאות והפעילויות לפי סדר חשיבות.

• ארגון יעיל של לוח הזמנים (קביעת תוכנית פעולה וסדרי עדיפות, ביצוע יעיל של המשימות – למשל, בצע משימות דומות באותו המועד. בדוק את העמידה ביעדים) – יעילות גדולה מספקת יותר זמן פנוי.

• ארגון סביבת העבודה (אם את אמורה להכין סעודת חג, דאגי לארגון סביבת העבודה במטבח, ארגון מרחב האירוח וכולי).

• חלוקת עומס על ידי שתוף בני משפחה בהכנה ובמטלות.

• אם עוצמת הלחץ והמצוקה גוברים ומופיעים סימפטומים ניכרים וקבועים של חרדה ולעתים אף דיכאון, אשר משבשים את מעגלי התפקוד הנפשי, חברתי והתעסוקתי, יש לפנות להתייעצות מקצועית. לעתים ביטויי לחץ קשים מדי, מהווים חלון הזדמנויות לבחינה של מצבנו הנפשי והתפקודי ולקבלת ייעוץ מקצועי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד