י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ילדים, עבודה ומה שביניהם • טור אישי

איך מנהלים בית בלי לחץ של הרגע האחרון? • ליעל זלץ, תושבת מודיעין עילית, יש כמה תשובות מעניינות עבורכן • יש לה שמונה ילדים, והיא גם מצליחה לשלב עבודה

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



הרבה נשים, שהשתתפו בסדנאות שלי - 'יעוץ ארגוני למנהלת הבית' - שואלות אותי אם אצלי זה גם כך.

אז התשובה היא כן. ולא.

יש לנו שמונה ילדים, ואנחנו מתגוררים במודיעין עילית, ואני מתמודדת עם הנטייה לדחיינות, עם הלחץ של הרגע האחרון, עם עבודה שגולשת לשעות של המשפחה ועם עומס כנתון שגרתי.

עם זה, אני עובדת בייעוץ ארגוני ומרכזת קורסים בייעוץ ארגוני לחברות ולעסקים, וגם משתמשת בכלים המקצועיים שלי לניהול הבית.

ממליצה גם לך – המנכ"ל של הבית שלך - לקבל טיפים מעולם הייעוץ הארגוני לניהול הבית – היכנסי לרשימת התפוצה ותהיי מנהלת מקצועית ביותר.

סיסמא זו מובילה רבות ממערכות הפרסום ורבים ממסעי הקניות שלנו, כצרכנים.

"אני לא מתפשרת על איכות ובכל תחום בחיים".

"זה עולה יותר, אבל זה איכותי".

"את קונה בזול, וזה השירות שאת מקבלת. כל אחת מאיתנו הייתה שמחה לומר על עצמה שהיא לא מתפשרת על איכות. לא משנה אם מדובר באיכות חיים או איכות של גרביים – הכול חייב להיות איכותי כדי שהוא יתאים לאיכויות שאני מזהה והולמות אותי.

חשבתי על איכות ועל המדדים והממדים הרבים שלה. בעסקים, בעולם היעוץ הארגוני, איכות היא מילה עמוסה מאד. יש תהליכים מורכבים מאד של בקרת איכות בניהול, ביצור ובשירות. מודלים רבים עוסקים באיכות של יחסי אנוש בעבודה ובאיכות התפוקות שמתקבלות כאשר עבודת הצוות איכותית.

ארגונים רבים מכריזים שהם איכותיים, שהניהול שלהם איכותי, שיש להם בקרת איכות על המוצרים שהם מייצרים ומשווקים, שהם לא מתפשרים על איכות בכל פרמטר שבו מודדים אותם המשקיעים מחד והלקוחות מאידך. הכשרה איכותית של העובדים מספקת תפוקה של שירות מקצועי.

ארגון שדוגל באיכות מתהדר בחזות בלתי מתפשרת ובהקפדה על הפרטים הקטנים – החל בציוד משרדי וכלה בעמידה בלוחות זמנים. בייצור, האיכות המעולה היא העילה לדרישת מחיר גבוה ולנדירות. ניהול איכותי מתיימר להפיק את המיטב מתנאי השוק המשתנים ומהעובדים כהון אנושי חיוני להצלחת הארגון.

כצרכנים וכלקוחות, התפשרות על איכות נתפשת בעינינו כשגיאה שאין לה כפרה: כשאת רוכשת מוצר לא איכותי, בזבזת כסף וחסל. אין כל הצדקה לקנייה אם הבגד, המכשיר החשמלי, הילקוט או הקורס אינם איכותיים. אם אין בנמצא מוצר איכותי דיו, או אין היד משגת לשלם את עלותו, עדיף שלא לרכוש כלל, יטענו רבים.

מהי איכות? כיצד מודדים איכות? ובמובן אישי יותר: כמנהלת הבית שלך את חושבת הרבה על איכות חיים, על זמן איכות עם הילדים ועל חינוך איכותי יותר. מהי איכות בשבילך? וכיצד תעריכי אותה?

סוף סוף הם ישנים...

אני חושבת שאיכות מתארת את ה"איך", בניגוד ל"מה" המתייחס למהות ולתוכן.

• "כולם מגיעות להדלקת נרות באותה שעה" נכון, כמובן שנכון. השאלה היא איך...

• "סוף סוף הם ישנים". אהה, השאלה איך....

• "שיכנסו, הבית מוכן פיקס". כן, איך עשית זאת במשך זמן קצר כל כך?

• "העבודה מוכנה, הנה. היום התאריך האחרון ועמדתי בלו"ז" אבל איך? זו הצלחה?

שאלת האיך היא כמו שאלת המחיר. משהו מתרחש, אבל המחיר שעומדים לשלם על כך עשוי להיות גבוה מידיי. הדרך שבה השגנו את השקט, את הסדר, את העמידה בלו"ז ואת האירוח המושלם עלולה להיות דרך לא טובה, לא נכונה ולכן גם לא איכותית.

ה"איך" בא אחרי ה"מה" – המוצר כבר כאן, הארגון קיים, השירות מתבצע, השאלה היא איך, שאלת האיכות היא הסוגיה הנידונה. איכות עוסקת בתהליכים, בדרכים שמובילות אל המטרה ובאופן שבו ימומשו היעדים ויוגשם החלום. כשאני אומרת שיש להם איכות חיים, למה אני מתכוונת, בעצם? מדוע חיים בכפר הם איכות חיים? מדוע לאחרים חיים בעיר שוקקת הם איכות חיים?

מתברר שהמטרות הן המדד לאיכות. כלומר, האיכות היא הטיב שבו המוצר מתאים לשימוש שלו. עד כמה שהוא מתאים ככה הוא איכותי. עד כמה שהחיים שלי משקפים את המטרות שלי כך הם איכותיים יותר. ככה גם הביטוי "זמן איכות" – אם השגת את המטרות שלך כאמא בזמן ששהית עם הילדים שלך, הרי זה זמן איכות גם אם הוא היה קצר. הייתה הקשבה? הייתה אמפטיה? הייתה תקשורת? יש גבולות? הזמן שבו ביליתם יחד היה איכותי מאד, גם אם לא היה ארוך כל כך.

מה הבעיה עם חסר איכות? מה רע באיכות ירודה? אחרי הכל, הילדים ישנים, הדלקת נרות בזמן והאורחים נכנסו לבית מצוחצח. מה אכפת למנהלת מתי הכנתי את העבודה, העיקר שהגשתי אותה בזמן. אז זהו, שזה לא ממש כך.

איכות ירודה גורמת לתהליכים להתארך. קל להדגים זאת: במפעל שבו משתמשים בחומרי גלם מאיכות ירודה, התהליכים נתקעים. התוכנה אינה מתאימה למעבד של המחשב והלקוחות מחכים לתשובות. איכות התהליכים משפיעה על המהירות שבה עובדים ולקוחות יקבלו מידע מהארגון ויחליטו אם להמשיך את הקשר העסקי עם הארגון או לא.

גם בבית איכות ירודה מאריכה את משך הזמן הדרוש לביצוע פעולה: אני עומדת מול ערימת הכביסה המתגבהת, הבגדים מביטים בי ואני בהם בחזרה. מחפשת רק זוג גרביים, לא יותר. מזיזה את הערמה לימין, מנערת כל מכנס ומעבירה לשמאל, מעבירה את הערימה בשלמותה לשולחן ומתכופפת לחפש מתחת לספה את הגרביים. מצאתי. מחזירה. הבגדים עדיין מסתכלים עלי... עכשיו אני מחפשת חולצה. זה קל יותר.

כל מי שמזהה את עצמה בסיטואציה הזו יודעת כמה קשה לחפש בגדים בערימת כביסה וכמה זמן לוקח להלביש את התינוק. למעשה, בעלי היה מלביש אותו בשמחה [הדדית] אבל אינני יודעת אילו בגדים יש ומה נמצא, ואם אני צריכה לחפש את הבגדים אז אני כבר מלבישה וזהו...זה לא רק שדברים גוזלים יותר זמן, זה גם שאני חייבת לעשות אותם בעצמי בלי עזרה!

• שאלת ניהול הזמן הופכת לשאלה של איכות,

• שאלת האצלת הסמכויות היא בעצם שאלה של איכות [כשהבת שלך רוצה לאפות והיא צריכה לחפש את הקערה, את המקצף, לקחת משכנים מרגרינה, לרוץ לקנות תמצית וניל, למצוא חוט מאריך לתקע ולפנות מקום על השיש- בדרך כלל היא נסוגה מהרעיון מלכתחילה].

• שאלת התקציב בבית גם היא עניין של איכות: מהו שיקול המחיר לעומת האיכות בהחלטות קנייה?

מדדים של איכות

אם אתם לא רוצים להתפשר על איכות – בחנו את השירות או את המוצר שאתם מתכוונים לרכוש, מבגד ועד סוכה לנצח:

• ביצועים – איכות פירושה שהמוצר עושה מה שאמרו לך שהוא עושה. שהוא קל לתפעול, שהלחיצים שלו בולטים במידה מספקת, שהם נראים בבירור על הרקע. שיש עליהם סימון קל לזיהוי. שמכניסים ומוציאים ומנקים ומשתמשים בזה בלי בעיות טכניות.

• תוספות – מוצר איכותי נותן לך ערך מוסף, זה לא רק מיקסר שמערבל מזון, הוא גם יפה וצבעוני ומקשט את המטבח. זה לא רק שהוא מערבל, זה גם בשקט. מוצרים איכותיים מפתיעים אותנו בביצועים שלא חשבנו עליהם, שלא הרגשנו ששילמנו עליהם. מעין בונוס על כך שבחרנו במשהו טוב ומעולה.

• אמינות – מוצר איכותי עובד לאורך הזמן שהוא צריך לעבוד בלי תקלות. גם אם הבגד אופנתי או רק לחורף, במשך החורף הוא יחמם ובמשך העונה הוא יהיה לביש.

• חוזק – מוצר איכותי אמור להיות עמיד. כיום יש מי שמפקפקים במדד איכות זה שכן אנשים רבים מבכרים להחליף מוצרים, לחדש ולגוון, להתקדם טכנולוגית ולא להישאר עם לפטופ מעולה שלא נתקע כבר חמש שנים....

• יכולת תיקון ושירות – כמו המדד הקודם, גם כאן יש מה לומר על המצב כיום: חברות מעדיפות לשדרג לך מוצר ולא לתקן... אבל מוצר איכותי ניתן לתיקון.

• אסטטיקה – את רוצה מוצר נאה, בעיצוב שמציג את הקידמה הטכנולוגית שבקרביו, בצבע מטאלי יוקרתי ובגוון הולם לסטאטוס שהמוצר אמור לייצג.

http://yaelzals.co.il/

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד