כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

אינטל הדגימה מעבד הפועל באמצעות חשמל סולארי בלבד

בוועידת המפתחים שלה בשבוע שעבר, הדגימה אינטל מעבד חדש וחסכוני במיוחד • שבב הפנטיום הנסיוני מסוגל להפעיל מחשב כשהוא ניזון מאנרגיה סולארית בלבד

  • כ' אלול התשע"א
הדגמת ה-Claremont של אינטל  צלם: IDG
הדגמת ה-Claremont של אינטל צלם: IDG

בשבוע שעבר הציגה אינטל בכנס IDF מעבד חסכוני במיוחד בגודל בול, שביכולתו להפעיל מחשב אישי באמצעות כוח סולארי בלבד. מדובר במעבד נסיוני מסוג פנטיום, שהודגם על מחשב אישי עם מערכת ההפעלה לינוקס. למעבד התלווה שבב זיכרון DDR3 נסיוני בשם Hybrid Memory Cube, שפותח על ידי Micron ומציג צריכת חשמל חסכונית פי 7 מזכרונות DDR3 קיימים.

לדברי ג'סטין ראטנר, סמנכ"ל הטכנולוגיה באינטל, המעבד, המכונה קליירמונט, מסוגל לבצע מטלות מחשב פשוטות ידי הורדת צריכת האנרגיה אל מתחת ל-10 מילי-וואט. צריכה זו נמוכה דיה כדי שקולטן סולארי בגודל בול יוכל לספק אותה. ראטנר אמר כי לא בטוח שהמעבד, המכונה גם "מעבד במתח קרוב-סף" (near-threshold voltage processor), יהפוך למוצר מסחרי, אך הטכנולוגיה עליה הוא מבוסס תשולב במעבדים עתידיים ושבבים אחרים.

פיתוח השבב התבצע כחלק מפרויקט מחקר של מעבדות אינטל לצמצום צריכת האנרגיה בשבבים פי 5, על מנת לאפשר למוצרי מחשוב פעילות מתמשכת. הפרויקט נועד גם לסייע לאינטל להוריד את צריכת החשמל בעת הפעלת יישומי עיבוד מקבילי. במהלך התצוגה על הבמה אמר שחאר בורקאר, חוקר באינטל, כי המעבדים הנוכחיים צורכים הרבה יותר ממתח סף. מטרת החברה לשפר את היעילות האנרגטית של מחשבים בעלי ביצועים גבוהים פי 300 בתוך 10 שנים.

כדוגמא לנקודה אמר בורקאר כי כיום צורכים שרתים כ-200 וואט של חשמל לכל 100 גיגה-פלופים (מיליארדי פעולות חישוב). החברה רוצה להוריד את הצריכה ל-2 וואט. מעבר לניהול חשמל מדוקדק וזיכרון יעיל, מחשוב דל חשמל ידרוש גם תוכנות ותבניות תכנות טובות יותר, ואינטל תמשיך לחקור את התחומים הללו, אמר בורקאר.

השבב הסולארי הודגם בכנס המפתחים של אינטל גם ביום שלישי, בעת הנאום המרכזי של המנכ"ל פול אוטליני. אוטליני הכריז כי אינטל רוצה להוריד את צריכת החשמל של שבבים, ואחד ממהנדסי החברה הראה מחשב המריץ הנפשה קלילה ומופעל על ידי קולטן סולארי. כאשר הוסתר מקור האור - נורה שהוצבה על הבמה - המחשב קפא. בנקודות סף נמוכות, מוריד המעבד לא רק את צריכת החשמל, אלא גם את הביצועים. בכוח מלא, לעומת זאת, הוא פעל מהר פי 10.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד