י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

הקופסה הירוקה יכולה להציל חיים

מה הקשר בין הקופסה הירוקה המסייעת לשמור על נהיגה נכונה לבין חזרה בתשובה? טורו השבועי של שמואל אבואב

הקופסה הירוקה יכולה להציל חיים

פרשת ניצבים, אותה אנו קוראים השבוע, עוסקת, בין היתר, גם בנושא התשובה. הדרך להתגבר על הצרות שיבואו על העם כעונש על הפרת המצוות, לפי הפרשה, היא דרך התשובה, והכתוב מבהיר כי גם לאחר שהעם יענש ויצא לגלות, עדיין לא מאוחר מידי לחזור בתשובה ולזכות בקיבוץ גלויות. "כי המצווה הזאת אשר אנוכי מצווך היום - לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא, לא בשמים היא... ולא מעבר לים... כי קרוב אליך הדבר מאוד, בפיך ובלבבך לעשותו".

כוחה של התשובה, מתברר, גדול מאד, ובידיו למנוע צרות, ואף לבטל אותן לאחר שכבר קורות. אבל התשובה אינה מצטמצמת רק לשמירת הברית שבין הקב"ה לעם ישראל, אלא נוגעת לכל תחומי החיים, ובמיוחד לאלה שבהם באים לידי ביטוי מאפייני התנהגות. אחד החשובים והגורליים שבהם הוא הנהיגה וההתנהגות בדרך.

ישנן דרכים רבות "לחזור בתשובה" מנהיגה לא זהירה, וכולן טובות וחשובות, אבל באחת מהן, שהצלחתה מוכחת, בולט היסוד של "קרוב אליך הדבר מאד", כפי שמוזכר בפרשה, והיא מערכת עוזר הנהג האלקטרוני, הידועה גם כ"קופסה ירוקה". כל המערכת, לרבות הטכנולוגיה, מפותחת בישראל. המערכת מורכבת בתוך מנוע המכונית, ועורכת מעקב, ניטור, רישום, ואף שיגור התראה בזמן אמת, אחר כל התנהגות נהג חריגה.

כל פניה חדה מידי, חריגת מהירות, החלפת נתיב פראית, בלימת פתע, האצה קיצונית, או נסיעה בסיבוב במהירות גבוהה מידי, מנוטרת אוטומטית, נרשמת, ואף שולחת לנהג חיווי מיידי על חריגת הבטיחות שזה עתה ביצע. רמזור זעיר המותקן בלוח המחוונים של הרכב, ואשר מכיל נורה ירוקה, צהובה ואדומה, מהבהב לנהג אם ביצע חריגת בטיחות ומיידע אותו מיד על הסכנה המיותרת שנטל. השלב הראשון של החזרה בתשובה, ההכרה בחטא, נחסך מהנהג, שהמערכת מכירה לו בחטא, ומודיעה לו על כך בהבהוב התראה בולט לעין, בבחינת "קרוב אליך הדבר מאד". הנתונים הנצברים משוקללים על ידי המערכת לכדי ציון התנהגות כללי של הנהג: נהג ירוק הוא נהג זהיר שרושם לחובתו מעט אירועי בטיחות. נהג צהוב הוא נהג מסוכן, משום שנהיגתו מובילה לכמות גדולה מידי של אירועי בטיחות, ונהג אדום, הרושם לחובתו אירועי בטיחות רבים, הוא נהג מסוכן בצורה קיצונית שעליו "לחזור בתשובה" מהר, לפני שיקלע עצמו לתאונת דרכים.

נהגים רבים שברכבם הותקנה המערכת, מעידים שהרצון לשפר את הציון לו הם זוכים מהמערכת, ולהפוך מנהג אדום לצהוב, ומנהג צהוב לירוק, ולאחר מכן להתמיד כנהג ירוק, ולא לגלוש חזרה לשטח הצהוב, הוא שגרם להם, יותר מכל דבר אחר, למתן בצורה ניכרת את סגנון הנהיגה שלהם, ולנהוג בזהירות ובבטיחות. כלומר, על פי עדותם - זו דרך יעילה וטובה לחזרה בתשובה.

פרשת השבוע מלמדת אותנו שהדרך לחזרה בתשובה עוברת גם דרך התוכחה ואף דרך הענישה, וגם אלה צדדים חזקים של המערכת. הורים רבים לנהגים צעירים מתקינים את המערכת בעלות לא גבוהה במכונית המשפחתית ומגדירים את ההתראה כך שתופיע באתר האינטרנט, ואף תישלח חיווי מיידי במסרון לטלפון הנייד של בעל הרכב. כלומר – הבן נוהג ברכב ובטלפון הנייד של אביו מתקבלים מסרונים המיידעים אותו על חריגת מהירות, בלימת חרום, או כל אירוע בטיחותי אחר שאירע ברכב כרגע. הנהגים הצעירים, שחוששים מתוכחה ואף מסנקציה, מדורבנים לנהיגה זהירה יותר, כיוון שעין רואה ואוזן שומעת וכל מעשיהם בספר נכתבים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד