ד' כסלו התשפ"ה
05.12.2024

מעל ל-900 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בחצי השנה האחרונה

לרגל יום הקשיש הבינלאומי מפרסמת אור ירוק נתונים מדאיגים על היפגעותם של בני 65 ומעלה. מרבית הקשישים שנהרגו היו הולכי רגל. וגם: למה יותר בטוח לנסוע עם סבא וסבתא מאשר עם ההורים?

מעל ל-900 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בחצי השנה האחרונה






כ-900 קשישים, בני 65+, נפגעו בתאונות דרכים במחצית הראשונה של השנה (ינואר עד יולי)- כך עולה מנתוני "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלמ"ס. על פי הנתונים 29 בני אדם, בני 65 +, נהרגו ו-103 מהם נפצעו קשה. מהנתונים עולה עוד כי מרבית הקשישים שנהרגו היו הולכי רגל (17). 4 קשישים בלבד נהרגו כנהגים ברכב ועוד 4 נוספים נהרגו כנוסעים ברכב. מהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד עולה כי מספר הקשישים שנהרגו בעודם ברכב- כנוסעים או כנהגים- פחת בכ 50% (במחצית הראשונה של 2011 לעומת המחצית הראשונה של 2010), ואילו מספר הקשישים שנהרגו כהולכי רגל פחת ב10% בלבד.

מעמותת "אור ירוק" נמסר בתגובה: על הרשויות המקומיות לפעול לשיפור הבטיחות בדרכים באזורים בהם יש ריכוז גבוה של קשישים: להוסיף מעברי חצייה מוסדרים בסביבת מועדוני קשישים, בתי דיור מוגן ובתי חולים, להאריך את משך הזמן של האור הירוק ברמזורים, להציב שילוט גדול וברור ולהנמיך את שולי המדרכות. בנוסף, יש לשפר את רמת הנגישות של התחבורה הציבורית לאוכלוסיית הקשישים, במטרה לעודד שימוש בה כאמצעי תחבורה מועדף.

תל אביב היא העיר המובילה בהיפגעות קשישים בני 65+. בין שנים 2003-2010. בין השנים 2003-2010 נפגעו 11540 קשישים בתאונות דרכים בשטח העירוני. 401 מהם נהרגו, 1842 נפצעו בצורה קשה ו-9297 נפצעו בצורה קלה, כך עולה מנתוני אור ירוק אשר מתבססים על נתוני הלמ"ס. בתל אביב - נפגעו 1850 קשישים: 53 נהרגו, 218 נפצעו קשה 1582 נפצעו קל. ירושלים – נפגעו 983 קשישים: 27 נהרגו, 180 נפצעו קשה, 776 נפצעו קל. חיפה – נפגעו 933 קשישים: 22 נהרגו, 203 נפצעו קשה, 708 נפצעו קל. חולון – נפגעו 599 קשישים: 16 נהרגו, 58 נפצעו קשה, 525 נפצעו קל. פתח תקווה – נפגעו 529: 15 נהרגו, 63 נפצעו קשה, 451 נפצעו קל.

יותר בטוח לנסוע עם סבא וסבתא

למרות הירידה במיומנויות הגופניות והמנטליות השונות, הנלוות לתהליך הזקנה – הנהגים המבוגרים, כך מסתבר, לרוב, זהירים יותר בכביש. מסקר רחב היקף שערכה הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים האמריקאית (NHTSA) נבדקה מידת החשיפה לסיכון – לתאונה, של ילדים, בהשוואה בין הורים לבין סבא וסבתא. המחקר מגלה כי הסיכון של הילדים להיפגעות בתאונה קטן ב50% כשהוסעו ע"י סבא או סבתא, בהשוואה להסעה ע"י ההורים.

על פי המחקר, שהתבסס על נתונים שנאספו על קרוב ל 12 אלף ילדים, אוכלוסיית הסבים והסבתות מהווה חלק עיקרי מהנהגים המסיעים את הילדים. המחקר גילה עוד כי הסבים והסבתות מסיעים יותר ילדים בני 4-12 ופחות ילדים עד גיל 3. על פי הממצאים מסתבר שהילדים בטוחים יותר כשהם מוסעים ע"י סבים וסבתות מאשר על ידי ההורים. אחד ההסברים האפשריים לנתונים, על פי המחקר, הוא הימנעות גבוהה יותר של המבוגרים מלקיחת סיכונים, בהשוואה להורים הצעירים יותר. ייתכן גם כי הסבים והסבתות "נלחצים" מנסיעה עם "מטען רגיש" כמו נכדים ומאמצים הרגלי נהיגה זהירים יותר.

אור ירוק דורשת מרשויות המקומיות לפעול לשיפור הבטיחות בדרכים באזורים בהם יש ריכוז גבוה של קשישים: להוסיף מעברי חצייה מוסדרים בסביבת מועדוני קשישים, בתי דיור מוגן ובתי חולים, להאריך את משך הזמן של האור הירוק ברמזורים, להציב שילוט גדול וברור ולהנמיך את שולי המדרכות. בנוסף, יש לשפר את רמת הנגישות של התחבורה הציבורית לאוכלוסיית הקשישים, במטרה לעודד שימוש בה כאמצעי תחבורה מועדף. וכן, להעמיק את ההסברה בקרב, בני הגיל השלישי לסכנות שבדרך וכן בקרב הנהגים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}