ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

יִמּוֹטוּ כָּל-מוֹסְדֵי אָרֶץ • תשע"א בכלכלת העולם

צונאמי ביפן, קריסה ביוון - וארה"ב גולשת שוב למיתון • כלכלת העולם עברה טלטלה עזה במהלך השנה החולפת, והסוף טרם נראה באופק • אבי גליק מסכם שנה כלכלית

יִמּוֹטוּ כָּל-מוֹסְדֵי אָרֶץ • תשע"א בכלכלת העולם



אי אפשר לסכם את הכלכלה העולמית בטור בודד. אפילו ספר עב כרס ספק אם יספיק לכך. אך ננסה לשים את הדגש על האירועים המרכזיים שהשפיעו על הכלכלה העולמית במהלך השנה החולפת.

את חלקם הרגשנו כאן בישראל על בשרינו, ולחלקם ישנה השפעה עקיפה אם בכלל על הכלכלה הישראלית.

האירועים המרכזיים שהשפיעו על הכלכלה בעולם היו: הצונאמי ביפן, המהפכה בלוב, המשבר הגדול ביוון בפרט וברחבי גוש האירו בכלל, ותקרת החוב והורדת הדירוג של ארה"ב.

ממראות הצונאמיצילום: ממראות הצונאמי
ממראות הצונאמי


הצונאמי - ההשלכות טרם נסתיימו

הצונאמי ביפן גרף יחד עם אלפי בתים ואנשים גם נתח נכבד ממעמדה של יפן ככלכלה מובילה, היפנים - עם חרוץ ופיקח, נמנו על הכלכלות המובילות בעולם בכל פרמטר כמעט. כאשר תעשיית הרכב היפני המשגשגת ניצבת בראש.

בין הנזקים הישירים מלבד עלויות השיקום והפיצוי, ניתן למנות את חברות הביטוח העולמיות הגדולות שלפתחן הגיעו העלויות, ממשלת יפן שנאלצה לשלם סכומי עתק, מפעלי הרכב היפניים שספגו מכות קשות וחלקם השבית את הייצור לתקופות כאלה ואחרות ועוד.

השפעה משמעותית על הכלכלה הישראלית אין, למרות שלישראל סחר בקנה מידה נאה עם היפנים, מרבית התעשייה היפנית שוקמה במהירות, כך שמלבד מחסור תקופתי בחלקי חילוף לרכבים היפנים לא ניכרו אותות הצונאמי באזורנו.

קדאפי - החגיגה נגמרהצילום: קדאפי - החגיגה נגמרה
קדאפי - החגיגה נגמרה


לוב - מחירי הדלק האמירו

מתוך שלל המהפכות בעולם הערבי במהלך השנה החולפת, נראה כי זו שהשפיעה באמת יותר מכול על הכלכלה הגלובלית היא דווקא המהפכה בלוב.

להבדיל מתוניסיה, מצרים או סוריה, לוב יושבת על מאגרי ענק של נפט והיא אחת הספקיות הגדולות בעולם, כך שאותות המאבק הפנימי ניכרו היטב בגרף המחיר של הזהב השחור.

השתלטות המורדים וכוחותיו של קדאפי לסירוגין על מתקני הנפט, נטישתן של חברות הנפט הגדולות וההצתות החוזרות ונשנות במתקני הקידוח השונים פגעה אנושות בשוק הנפט העולמי לתקופת מה, גם מאמצים שנעשו לחפות על כך מצד מדינות אחרות שהגדילו תפוקה - לא מנעו עליית מחירים.

אפרופו נפט, במהלך השנה חזרה ארה"ב לבצע קידוחים במפרץ מקסיקו לראשונה מאז האסון האקולוגי העצום שאירע שם.

את תוצאות עליית המחירים הרגשנו כולנו, כאשר הם היו אחת הסיבות המרכזיות למחירי הדלק שגאו בארץ במהלך הקיץ האחרון, אם כי בשבועות האחרונים ניכרת רגיעה ודומה כי עם התבססות שלטון המורדים הלוביים ישוב הסדר על כנו.

המשבר ביוון - טראומה לחלום היורו

כלכלנים רבים טענו בעשור החולף כי דינו של גוש האירו להיכשל, כי לא יתכן להחזיק מטבע משותף לכמה מדינות בעלות מדיניות כלכלית שונה, וכי אין מצב בו כלכלות מבוסססות ויציבות כגרמניה וצרפת יסחבו את הנחשלות: יוון, פורטוגל, איטליה ועוד.

השנה החולפת הוכיחה את התזה המדוברת, מאבק קשה וכמעט בלתי אפשרי של הממשלה היוונית בשתי חזיתות (מול העם היווני שנכפו עליו קיצוצים חסרי תקדים ומול גוש האירו בנסיון לקבל תמיכה רחבה יותר) טרם נחל הצלחה.

מרבית כלכלני תבל סבורים כי אחד משני הצעדים הבאים בלתי נמנע: היפרדות של יוון מגוש האירו והכרזה על פשיטת רגל וחזרה לדרכמה היוונית, מה שיגרור בהכרח קריסה של עשרות בנקים באירופה ועשוי אף להוביל לדרדור חד בשער האירו.

לחילופין, אפשרות בה גרמניה ומדינות יציבות נוספות יפרשו מהגוש ויקימו מטבע עצמאי אינה נראית מופרכת, במקרה שכזה יצמח מול היורו מתמודד חזק בהרבה שיגלם באמת את החלק התעשייתי באירופה.

גם כאן, ההשלכות ביוון השפיעו רבות על הכלכלה בישראל, המיתון נגרר והתפשט במדינות נוספות באירופה ונראה כי אם המצב ימשיך להתדרדר נראה תוצאות קשות בייצוא הישראלי.

ממראות המהומות ביווןצילום: ממראות המהומות ביוון
ממראות המהומות ביוון


ארה"ב - תם עידן ההובלה?

מאז צירופה של סין לארגוני הסחר הגלובליים ברור כי זו רק שאלה של זמן עד שתתפוס את המקום הראשון בכלכלה העולמית על חשבון האמריקאיים, אלא שדומה שארה"ב מזרזת את המהלך בניהול כלכלי כושל.

אובמה שהחל את כהונתו בקול תרועה רמה, גילה כי הרפורמות שתכנן להעביר קשות מנשוא, ולאחר בחירות האמצע בהן איבד את בית הנבחרים לטובת הרפובליקנים הפכו לבלתי אפשריות.

הצורך הדחוף שנוצר להעלאת תקרת החוב - בכדי שארה"ב לא תוכרז כפושטת רגל, גילה בעצם על קיומו של חוב עתק שספק אם תוכל ארהב, לעמוד בו אי פעם, גם הורדת הדירוג המושלם של האג"ח האמריקאי פגעה בכלכלה האמריקאית בסכומים של מאות מליוני דולרים.

היתרון היחיד שעומד לזכותה של ארה"ב היא העובדה שעד כה השכילה להיחלץ מכל המשברים שפקדו אותה ולשוב מחוזקת מתמיד, האם כך יקרה גם הפעם? מוקדם לדעת.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד