א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

"שיעורים לאוהדי מכבי ת"א" • הגר"ד לאו בשיחת-חג

רבה של מודיעין, הגר"ד לאו, פותח צוהר מרתק לתפקידו בעיר החילונית: "אם אתה מסביר ברור, אתה יכול לומר גם 'חבורה' של ה'בריסקר רב' לציבור חילוני"

"שיעורים לאוהדי מכבי ת"א" • הגר"ד לאו בשיחת-חג



ערב ראש השנה תשע"ב, פנינו אל הרב דוד לאו, רבה הראשי של העיר מודיעין, המהווה מוסד של איש אחד לקירוב יהודים לאביהם שבשמיים.

פעילותו השקטה בעיר מודיעין, הפכה את העיר החילונית לפנינת חמד, בה מתקיימים עשרות שיעורי תורה תמידין כסדרן.

פגשנו אותו בלשכתו המרווחת, וקיבלנו שיעור מרתק ביהדות המלווה בלא מעט חן ורטוריקה, אותה, כנראה, ינק מבית אבא, הגאון רבי ישראל מאיר לאו.

• באנו לקבל מכבוד הרב רעיונות וחיזוק לראש השנה. לפני כן היינו מעוניינים לשאול כמה שאלות: כרב של עיר שרובה אנה דתית או חרדית, איך מתמודדים עם זה?

"הייתי הבוקר בבית-ספר צומח שחציו ממלכתי וחציו דתי. למרות שבדרך-כלל אין קשר ביניהם, עשו מפגש משותף בכניסה לבית הספר. אני דיברתי בפניהם על תפילת רבי אלימלך מליז'ענסק, סיפרתי להם קצת על האישיות והתפילה 'שנראה כל אחד מעלות חברינו ולא חסרונם', והחלק החשוב 'לדבר כל אחד את חברו בדרך הישר והרצוי לפניך', כדי ששיח תפילותינו יהיה ישר ורצוי לפני בורא עולם.

"ראיתי את התלמידים - גם החילונים וגם הדתיים - מרותקים. העיקרון הוא שאפשר למצוא דרך ומסילות, ואם אתה מסביר ברור מספיק, אתה יכול לומר גם 'חבורה' של ה'בריסקר רב' לציבור, בתנאי שתגיש להם אותה בצורה ברורה ויפה".




• אנשים באמת מתקרבים? יש להם קשר לרב מלבד חתונות ולוויות?

"אין לי בית-כנסת קבוע בעיר. בכל שבת בלילה אני מתפלל בבית-כנסת אחד וביום בבית-כנסת אחר. אנשים רואים אותך בכל רחבי העיר. גם ציבור שאינו בא ביומיום לבית הכנסת אלא בשבתות, בין אם מדובר באשכנזים או ספרדים - ואני נמצא אצל כולם, רואים ושומעים את הרב ומדברים איתו ומלווים אותו גם אחרי התפילה, ואז הם יכולים גם לבוא לכאן במקרה הצורך.

"זה גם בציבור החילוני. אני גם רושם נישואין ופותח תיקים בבית דין לממונות ויושב גם אז עם האנשים, יושב פה בחדר, ושומע מצוקות של אנשים, יש הרבה שמרגישים צורך שהרב ישמע אותם, אפילו אם לא יוכל לעזור ורק יקשיב. אני גם משתדל למסור שיעורים בכל בתי הכנסת, יש לי במשך השבוע 17 שיעורים קבועים בכל רחבי העיר, מלבד הדף היומי".

זכיתי ללמוד אצל סביך זצ"ל..

• אפשר לומר שזה מזכיר קצת את האבא...

"אתן לך דוגמה, יש קהילה שלפני שלוש שנים התארגנה לראשונה לתפילה. קהילה צעירה של כ-200 משפחות שמתפללים בינתיים במבנה זמני, עד שיסיימו את בניית בית הכנסת שלהם, וביקשו שאמסור להם שיעור. הצעתי להם את יום חמישי וראיתי שלא נוח להם משהו, ואז התברר שהם אוהדי מכבי תל אביב, שמשחקת כל שבוע ביום זה בערב.

"אמרתי להם: מתי המשחק מסתיים? ב-11? אז נמסור שיעור ב-11, ומאז 3 שנים כל שבוע אני מקבל ב-8 בערב הודעה באיזה בית מתארח השיעור, כי בית כנסת עדיין אין. על השולחן יש טעימות, ומגיעים 40-50 איש ולפעמים אפילו למעלה ממאה נדחקים ומצטופפים. קורה גם שיוצאים לגינה וכך אני מוסר שם שיעור במשך שעה ורבע. וזה באווירה טובה, אני בוחר בכל פעם נושא אחר. למשל, בחמישי האחרון דיברתי על י"ג מידות רחמים כהכנה לסליחות".

"אני רוצה גם שישאלו וישתתפו. זכיתי ללמוד בפוניבז', אצל סבך הגר"ד פוברסקי זצ"ל ואצל הגראמ"מ שך זצ"ל, וכשהם מסרו שיעור אם לא הפריעו להם ושאלו והעירו, הם היו מסתכלים סביב ומחפשים שישתתפו, אני מחפש שיעירו, ולאחר השיעור אנו מתפללים ערבית.

"ליום חמישי הבא, לקראת יום כיפור, ביקשו שאמסור שיעור על משמעות מצוות עינוי, ולאור הנסיון של השנים הקודמות ברור לי שיתפתחו אחר-כך שאלות של הריון. אמרתי לראש העיר שאני יכול לומר לו כמה מעונות הוא יצטרך בשנה הקרובה לפי מספר המעוברות ומניקות שבעליהן באים בשקט להתייעץ עמי לגבי הצום. בסך הכול עם ישראל לגווניו אוהב תורה".

• האם מדובר בציבור דתי דווקא?

"יש ויש, גם בשיעור הזה יש שניים שביציאה מהמכונית הם רק מוציאים את הכיפה מהכיס. השיעור של יום חמישי בבוקר, בפרקי אבות הוא מיועד מלכתחילה לציבור שחלקו הגדול אינו חובש כיפה, בשלישי בערב אני מוסר שיעור במסכת כתובות - אנחנו כבר אוחזים בפרק ה' ולומדים לימוד עיוני ומעמיק - וגם שם יש שלושה יהודים שאינם באי בית-כנסת ביומיום. אנשים מרגישים צורך לקשר של תורה ואנחנו מאמינים באור שבה שמחזירן למוטב".

היחודיות של ישמעאל

• רב מתמודד עם נושאים אקטואליים? בדרך-כלל רב בקהילתו הטבעית קל לו יותר, אבל איך עושה זאת רב שנמצא בקהילה השונה ממנו?

"תראה הייתי הבוקר בתחנת המשטרה הסמוכה, כשקבעתי להם מזוזה. בזמנו אמרתי שאנחנו מקיימים מצוות 'שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך'. בכניסה לעיר נמצאים השופטים והשוטרים אנחנו בידידות ומטבע הדברים יש דברים הקרובים זה לזה, אמרתי להם הבוקר אחרי שבוע סוער, את דברי החתם סופר שזכותינו על הארץ היא בזכות ועשית הישר והטוב. דיברתי שם על העובדה שהם מופקדים על הישר, אבל צריך שיהיה ישר בעיני ה' אלוקיך, כי אחרת אם אנחנו נחליט, יהיה זה כדברי ר' יעקב לוין מה שהוא ימין בעיני יכול להיות שמאל בעיניך. לכן צריך אפילו יאמרו לך על שמאל וכו'. הזכרתי גם את הנושא, שיש לנו זכות על הארץ הזו, ואסור לנו לשכוח לעשות את הישר והטוב בעיני ה'.

• נשמח לשמוע גם דברי חיזוק לקראת החגים הבעל"ט.

"יש לנו הרבה בקשות מה'. לאורך השנה מתפללים ומבקשים ובר"ה נתפלל ונקרא בתורה על פרשת ישמעל: 'וה' פקד את שרה כאשר אמר'. יש ו' החיבור לפרשת אבימלך כי לפני זה מלך גרר לוקח את שרה וה' מנגע את ביתו בנגעים גדולים, ואז בא לאברהם שיתפלל כי כך אמר לו ה'. אברהם מתפלל ואז וה' פקד. אומר רש"י מכאן שכל המתפלל על חבירו - שאברהם התפלל על אבימלך והיה צריך לאותו דבר - הוא נענה תחלה. וה' פקד את שרה, הנה לנו מתכון מצוין ליום הדין כל אחד ואחד פשוט יעמוד ויתפלל על חבריו וה' ישמע לבקשתינו.

"אני חושב שהבקשה הגדולה ביותר לשנה החדשה זה מה שאנחנו אומרים בהושענא רבא: הושע נא נפש מבהלה. מבקשים קצת רגיעות נפשים. בימים שבהם התקשורת כל-כך מהירה והכל כל-כך אינטנסיבי, צריך קצת רגיעות הנפש. קצת רוגע בכדי שנוכל להתפלל לקדוש ברוך הוא כמו שצריך. אם נבקש כולנו מהקב"ה שנה טובה, אני בטוח שכך הוא יגזור את דינינו.

"שתהיה שנה טובה לך ולכל גולשי אתר 'בחדרי חרדים'".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד