כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

ח"כ לשעבר הרב חנן פורת נפטר לאחר מחלה

הקים את תנועת התחיה וכיהן בהמשך כח"כ מטעם המפד"ל • מלבד עיסוקו הפוליטי לימד בישיבות הר עציון, הקיבוץ הדתי ובבית אורות • דובר מועצת יש"ע: "איבדנו לוחם ומנהיג"

הרב חנן פורת ז"ל. צילום: פלאש 90
הרב חנן פורת ז"ל. צילום: פלאש 90



חבר הכנסת לשעבר, הרב חנן פורת, מראשי גוש אמונים, נפטר בביתו שבכפר עציון, לאחר מחלה קשה.

הרב פורת היה ממקימי גוש אמונים וההתיישבות ביש"ע בתקופה שלאחר מלחמת יום הכיפורים.

לאחר הנסיגה מחבל ימית בתקופת ממשלת בגין הקים את תנועת "התחיה" יחד עם החברים הרב אליעזר לדמן וחה"כ גאולה כהן ואליקים העצני. בכנסת העשירית כיהן כח"כ מטעם התנועה, אך לאחר מכן עבר למפד"ל וכיהן כח"כ מטעמה במשלות הבאות.

מלבד עיסוקו הפוליטי לימד הרב פורת בישיבת הר-עציון, בישיבת הקיבוץ הדתי בעין צורים ובישיבת "בית אורות" בירושלים.

דובר מועצת יש"ע סיפר כי הרב פורת היה "לוחם, מנהיג ומורה דרך מאז ראשית ימיה של ההתיישבות ביהודה ושומרון. חנן פורת גילם בדמותו וברוחו את המיטב שבציונות, בחיבור למקורות, בהגשמת ההתיישבות, בעידוד עליית נדחי ישראל וקליטתם בארץ, בעשיה בכנסת ובביטחון המדינה. מנהיגותו והדרכתו של הרב פורת יחסרו מאד למחנה נאמני ארץ ישראל".

"מסמליה המובהקים של תנועת ההתיישבות"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הביע צער עמוק על פטירתו: "חבר הכנסת לשעבר, איש ארץ ישראל, חנן פורת. פורת הקדיש את חייו לבניין ארץ ישראל, לחינוך דורות של תלמידי הציונות הדתית, לאהבת ארץ ישראל ועם ישראל.

"כבן קיבוץ כפר עציון שחרב במלחמת השחרור הוביל חנן את השיבה לגוש אחר שחרורו. תרומתו לבניין הארץ ויישובה, לחינוך ולהנהגת האומה על ערכי הציונות היא מופת ודוגמא לאזרחי ישראל".

נתניהו סיפר כי הכיר את חנן לראשונה לפני קרוב לארבעים שנה והתרשם מיד "מהלהט הציוני שפיעם בו וממחויבותו העמוקה לשיבת העם היהודי לארצו". להט זה, אמר נתניהו, לא שכך לרגע אחד וליווה אותו עד יומו האחרון. "עוד יסופר על תרומתו למוסדות, ליחידים ולחינוך הדור הצעיר".

ראש הממשלה הביע את תנחומיו "לאשתו רחל, לילדיו, לנכדיו ולאלפי חבריו ותלמידיו שבהשראתו ימשיכו בדרכו הציונית".

יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, אמרה: "חנן פורת היה מסמליה המובהקים של תנועת ההתיישבות האמונית והצליח, באופיו ובכישוריו הייחודיים, להוות גשר של דיאלוג בין הזרמים הפוליטיים בישראל. פעילותו הציבורית הענפה לאורך עשרות שנים היא תמהיל של ציונות, אהבת הארץ ואהבת העם, והוא יחסר לרבים בציבור- אלה שתמכו בו וגם אלה שחלקו על דרכו".

"דמות ייחודית באהבת הארץ"

יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, אמר: "מדינת ישראל איבדה היום את אחד מטובי בניה. הרב חנן פורת עסק ביישוב הארץ בכל רמ"ח איבריו במשך כל חייו גם כנבחר ציבור וגם לאחר פרישתו מהכנסת. עם ישראל נפרד היום ממלח הארץ שהצליח להיות שותף פעיל במפעל ההתיישבות, החל מגירוש משפחתו מכפר עציון במלחמת השחרור, דרך גוש אמונים והבנייה ביו"ש ועד ההתיישבות בחבל עזה, ממנו פונתה משפחתו בשנית בהתנתקות. חנן פורת ייצג את דור המנהיגות שידע לשלב בין דרכה של תורה לדרך ארץ".

יו"ר תנועת ש"ס ושר הפנים, אלי ישי, אמר: "אני מבכה את פטירתו של איש התורה ואוהב ובונה הארץ הרב חנן פורת ז"ל שהקדיש את חייו למען תורת ישראל, ארץ ישראל ועם ישראל ושולח את תנחומיו הכנים למשפחתו היקרה, למכריו ולכל תלמידיו".

ח"כ עתניאל שנלר מ'קדימה' אמר: "חנן פורת היה דמות ייחודית באהבת הארץ ובמימוש ההתיישבות בה. החברה הישראלית על שלל גווניה איבדה היום עמוד ייסוד ודגל אידיאולוגי אשר שילב את צבעי היהדות היפה, אהבת הארץ וביניינה במרקם אחד. העומק הרעיוני ולהט האמונה של חנן פורת מהווים דוגמא ומופת לפטריוטיות למדינה היהודית בארץ ישראל".

יהי זכרו ברוך.
,
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד