כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

כחלון נשבר: יחתום על צו המטיל מס זהה על אייקוס - כמו על סיגריות רגילות

לאחר חודשים של סרבנות ולאחר שהוגשה נגדו עתירה לבג"ץ - יחתום שר האוצר על הצו המטיל מס על אייקוס. המשמעות: המדינה מכריזה כי היא רואה בנזק שנגרם מאייקוס זהה לנזק שנגרם מסיגריה רגילה

סיגריה אלקטרונית. צילום: פלאש 90
סיגריה אלקטרונית. צילום: פלאש 90 צילום: פלאש90



ניצחון לבריאות הציבור על ההון והכוח של חברות הטבק: שר האוצר, משה כחלון, חזר בו היום (א') מהתעקשותו ארוכת החודשים שלא להטיל מס על אייקוס - הסיגריה החדשה של פיליפ מוריס. על הסיגריה יוטל מס זהה לזה שחל על סיגריות, דהיינו בגובה של כ-65% ממחיר האייקוס.

בכך מקבל למעשה כחלון את עמדת משרד הבריאות ורשות המסים, ויש בהחלטתו גם אמירה חד משמעית של המדינה, שלפיה היא רואה בנזק הבריאותי הנגרם מאייקוס נזק זהה לזה שנגרם מסיגריות רגילות. זוהי מפלה קשה לחברת פיליפ מוריס, שנלחמה בחודשים האחרונים בכל כוחותיה נגד המיסוי, בניסיון לגרום לכך שהמס שיוטל על אייקוס יהיה נמוך מזה המוטל על סיגריות רגילות.

כחלון עצמו נמנע במשך חודשים ארוכים מלחתום על הצו למיסוי שהיה מונח על שולחנו כבר מאוגוסט האחרון, לאחר שעבר את כל האישורים הדרושים בממשלה. הוא עמד על כך גם לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה הודיע לו כי לא יוכל להגן על עמדתו בבג"ץ, ולא נימק את החלטתו אף שנשאל לגביה פעמים רבות על ידי התקשורת, ועל ידי ועדת הסמים של הכנסת בראשות ח"כ תמר זנדברג (מרצ). בליל חמישי האחרון, בלחץ היועץ המשפטי לממשלה, הוחלט להכניס את המס לתקציב המדינה וכביכול "לאלץ" את כחלון לחתום על הצו. בכך גם עשויה להתייתר העתירה שהגישו לבג"ץ העמותה לדמוקרטיה מתקדמת והמיזם למיגור העישון נגד המחדל של כחלון.

אייקוס, מוצר הדגל של ענקית הטבק פיליפ מוריס, היא סיגריה מסוג חדש המכילה טבק ומבוססת על חימום ולא על בעירה. נכון להיום, מקלוני הטבק (סיגריות) המכונים היטס, שנמכרים כחלק ממערכת האייקוס, פטורים לחלוטין ממס - וזאת בניגוד לסיגריות רגילות ששיעור המס עליהן מגיע ל-65.5% ממחיר המוצר.

ח"כ תמר זנדברג אמרה הערב, כי "ההחלטה הזו מוכיחה שוב כי מי שלא מוותר ונלחם על עמדותיו בסוף מנצח. כשהתחלנו לדבר על זה אמרו לנו שאין לנו סיכוי לעמוד מול תאגידי הענק, אחר כך הם התחילו לפחד ועכשיו אנחנו כבר מתקרבים לניצחון. נמשיך בוועדת הסמים והאלכוהול של הכנסת לעקוב באדיקות וכרגיל, לא נוותר עד שננצח".

שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון: "אנו מברכים על ההחלטה להשלים את המהלך הרגולטורי על סיגריית ה- IQOS שהינה מוצר טבק לכל דבר ועניין, ולהטיל מס שווה בגובהו למיסוי הקיים על הסיגריות".

שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, אמר בתגובה כי "כרגע קבוע דיון בנושא בבג"ץ ב-26 בפברואר. לא הודיעו לנו אחרת. על כן אנחנו רואים בהתפתחות הנוכחית התפתחות חשובה בכיוון הנכון, אולם יש להתייחס אליה בזהירות עד שלא תוגש עמדת המדינה לעתירה המשותפת, עד שיחתום שר האוצר על הצו וועד שהצו יעבור את ההצבעה בוועדת הכספים. מניסיוני מדובר ביותר מידי שלבים פתוחים שבהם לוביסטים עשויים לנסות לטרפד מהלכים ולקלקל את השמחה ואת אינטרס הבריאות של אזרחי ישראל".

ח"כ יהודה גליק (ליכוד), שהיה חלק מהמאבק למיסוי האייקוס, כבר מסמן את היעד הבא. "מופלא בעייני שמדינת ישראל משווה את המס על האייקוס למס על סיגריות, אך לא משווה את המס על טבק לגלגול למס על סיגריות, כשברור לכל כי הטבק לגלגול מזיק לא פחות ואולי אף יותר ממוצרים אלקטרוניים, וכי המלצת כל הגורמים הרפואיים והכלכליים היא להשוות את המס על טבק לגלגול למס על סיגריות".
סיגריה אלקטרונית משה כחלון משרד האוצר משרד הבריאות אייקוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד